Z RYNKU

Sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Polsce | 2023

Większe zainteresowanie samochodami dostawczymi

26.01.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault

W 2023 roku wolumen sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce wzrósł o 3,7 procent (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Przekłada się to na 64 522 egzemplarzy, na podium marek bez zmian, wśród modeli Fiat Ducato zastąpiło Mercedesa Sprintera.

Z RYNKU | Sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2023 roku

Zdecydowanym liderem sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce jest Renault. W 2023 roku nabywców znalazło 13 380 egzemplarzy, co daje blisko 21 proc. udział w rynku. To także zmiana r/r o 3,5 proc.

Na drugi miejscu jest Ford, ze sprzedażą 9156 sztuk. Przekłada się to na nieco ponad 14 proc. udział w rynku. Marka ta może odnotować wzrost zainteresowania o 6,5 proc.

Podium uzupełnia Fiat. Sprzedaż 7418 samochodów dostawczych w 2023 roku to 11,5 proc. całego rynku. Producent ten notuje wzrost r/r o 6,6 proc.

Kto zyskał, a kto stracił na rynku dostawczych?

W TOP 15 (które obejmuje 98 proc. całej sprzedaży) wyróżnia się SsangYong. Pomimo, że zajmuje ostatnie miejsce, to modele w homologacją ciężarową pozwoliły uzyskać wzrost o 233 proc. W liczbach przekłada się to na 313 proc. (0,5 proc. rynku).

Na miejscu 14. znalazła się Skoda, która także notuje pokaźny wzrost, bo o 104 proc. Sprzedaż „ciężarowych” modeli 329 sztuk (0,5 proc. rynku).

W tym zestawieniu tylko cztery marki miały mniejsze niż przed rokiem zainteresowanie. To Peugeot -21,7 proc. (sprzedaż 2034 szt., 3,15 proc. rynku), Opel -20,2 proc. (3054 szt./4,7 proc.), Iveco -20,2 proc. (5682 szt./8,8 proc.) oraz Mercedes -4,7 proc. (5703 szt./8,8 proc.).

Warto tu spojrzeć na marki wchodzące w skład koncernu Stellantis. W większości są to niemal bliźniacze konstrukcje samochodów dostawczych. Bezsprzecznie największą popularnością cieszą się te ze znaczkiem Fiata. Na minusie są Peugeoty i Ople. Z kolei Citroen ze sprzedażą 1777 sztuk (2,75 proc. rynku) w 2023 roku odnotowuje wzrost o 34 proc.

Do tego kompletu można dorzucić Toyotę, która zajmuje 4. miejsce (6826 proc., 10,6 proc. rynku). W jej przypadku zmiana r/r wyniosła blisko +47 proc.

Ducato zastępuje Sprintera na podium

W gamie modeli czołówka bez zmian, chociaż notują one spadek sprzedaży. Na pierwszym miejscu jest Renault Master (16 proc. rynku), 10 050 egzemplarzy to nieco mniej niż w 2022 (-0,2 proc.). Na drugim jest Iveco Daily (11,4 proc. rynku). Sprzedaż 5682 sztuk to aż o 20 proc. mniej.

Na trzecie miejsce awansuje Fiat Ducato (7,7 proc. rynku). Z salonów wyjechało 4971 sztuk, czyli o 88,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Z podium na czwarte miejsce spadł Mercedes Sprinter (4661 sztuk, spadek -6,8 proc., udział w rynku 7,2 proc.). Mniejsze zainteresowanie było także Oplem Movano (1786 szt./-17,1 proc./2,8 proc.) oraz Fordem Transit Custom (1661 szt./-18,5 proc./2,6 proc.).

Poza Fiatem Ducato duży sukces odniosła Toyota Hilux (2,6 proc. rynku). Przy sprzedaży 1707 sztuk wzrost sprzedaży wyniósł 85 proc, zaś 9. miejsce w rankingu oznacza skok o 12 pozycji.