Z RYNKU
Sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Polsce | 2023
Większe zainteresowanie samochodami dostawczymi
26.01.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault
W 2023 roku wolumen sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce wzrósł o 3,7 procent (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Przekłada się to na 64 522 egzemplarzy, na podium marek bez zmian, wśród modeli Fiat Ducato zastąpiło Mercedesa Sprintera.
Zdecydowanym liderem sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce jest Renault. W 2023 roku nabywców znalazło 13 380 egzemplarzy, co daje blisko 21 proc. udział w rynku. To także zmiana r/r o 3,5 proc.
Na drugi miejscu jest Ford, ze sprzedażą 9156 sztuk. Przekłada się to na nieco ponad 14 proc. udział w rynku. Marka ta może odnotować wzrost zainteresowania o 6,5 proc.
Podium uzupełnia Fiat. Sprzedaż 7418 samochodów dostawczych w 2023 roku to 11,5 proc. całego rynku. Producent ten notuje wzrost r/r o 6,6 proc.
Kto zyskał, a kto stracił na rynku dostawczych?
W TOP 15 (które obejmuje 98 proc. całej sprzedaży) wyróżnia się SsangYong. Pomimo, że zajmuje ostatnie miejsce, to modele w homologacją ciężarową pozwoliły uzyskać wzrost o 233 proc. W liczbach przekłada się to na 313 proc. (0,5 proc. rynku).
Na miejscu 14. znalazła się Skoda, która także notuje pokaźny wzrost, bo o 104 proc. Sprzedaż „ciężarowych” modeli 329 sztuk (0,5 proc. rynku).
W tym zestawieniu tylko cztery marki miały mniejsze niż przed rokiem zainteresowanie. To Peugeot -21,7 proc. (sprzedaż 2034 szt., 3,15 proc. rynku), Opel -20,2 proc. (3054 szt./4,7 proc.), Iveco -20,2 proc. (5682 szt./8,8 proc.) oraz Mercedes -4,7 proc. (5703 szt./8,8 proc.).
Warto tu spojrzeć na marki wchodzące w skład koncernu Stellantis. W większości są to niemal bliźniacze konstrukcje samochodów dostawczych. Bezsprzecznie największą popularnością cieszą się te ze znaczkiem Fiata. Na minusie są Peugeoty i Ople. Z kolei Citroen ze sprzedażą 1777 sztuk (2,75 proc. rynku) w 2023 roku odnotowuje wzrost o 34 proc.
Do tego kompletu można dorzucić Toyotę, która zajmuje 4. miejsce (6826 proc., 10,6 proc. rynku). W jej przypadku zmiana r/r wyniosła blisko +47 proc.
Ducato zastępuje Sprintera na podium
W gamie modeli czołówka bez zmian, chociaż notują one spadek sprzedaży. Na pierwszym miejscu jest Renault Master (16 proc. rynku), 10 050 egzemplarzy to nieco mniej niż w 2022 (-0,2 proc.). Na drugim jest Iveco Daily (11,4 proc. rynku). Sprzedaż 5682 sztuk to aż o 20 proc. mniej.
Na trzecie miejsce awansuje Fiat Ducato (7,7 proc. rynku). Z salonów wyjechało 4971 sztuk, czyli o 88,6 proc. więcej niż przed rokiem.
Z podium na czwarte miejsce spadł Mercedes Sprinter (4661 sztuk, spadek -6,8 proc., udział w rynku 7,2 proc.). Mniejsze zainteresowanie było także Oplem Movano (1786 szt./-17,1 proc./2,8 proc.) oraz Fordem Transit Custom (1661 szt./-18,5 proc./2,6 proc.).
Poza Fiatem Ducato duży sukces odniosła Toyota Hilux (2,6 proc. rynku). Przy sprzedaży 1707 sztuk wzrost sprzedaży wyniósł 85 proc, zaś 9. miejsce w rankingu oznacza skok o 12 pozycji.