Z RYNKU
Park samochodów elektrycznych w Polsce | 2023
Coraz więcej elektryków na polskich drogach
18.01.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Co miesiąc Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego publikują „Licznik elektromobilności”. Przedstawiono właśnie podsumowanie za grudzień, a więc i za cały 2023 rok.
Na koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 51 211 samochodów osobowych (nowych i używanych) z silnikiem elektrycznym. Oznacza to wzrost aż o 64 proc. (+19 962 szt.) w porównaniu do 2022 roku.
Coraz większe zainteresowanie notują także pojazdy dostawcze i ciężarowe z napędem elektrycznym. Obecnie zarejestrowanych jest 5880 sztuk, w tym 59 o masie całkowitej powyżej sześciu ton. W porównaniu do 2022 roku wzrost w całym segmencie wyniósł 66 proc.
Jeszcze więcej rejestracji, bo aż o 109 proc., było wśród autobusów elektrycznych. Na koniec 2023 roku ich park wynosił 1179 sztuk.
Na plusie są także pojazdy określane jako mikro i inne. Jest ich 921 sztuk, a w porównaniu do 2022 roku rejestracje wzrosły o 55 proc. Za to spadek, o -14 proc., zanotowały motocykle i motorowery z napędem elektrycznym. Niemniej to bardzo liczny segment, w sumie jest ich 19 526 sztuk.
Cytowany raport zalicza do elektryków również hybrydy ładowane z gniazdka (plug-in). Ich rejestracja koniec 2023 roku wyniosła 47 137 sztuk. W porównaniu do 2022 roku to wzrost o 55 proc. (+16 816 szt.).
W tym podziale park samochodów osobowych ze 100 proc. napędem elektrycznym liczy 52 proc. Jeszcze przed rokiem proporcje pomiędzy EV a plug-in wynosił 51:49 proc.
Zwykłe hybrydy i pojazdy na wodór
Dla porządku - raport wymienia jeszcze park pozostałych rodzajów hybryd (miękkie, pełne etc.). Łącznie jest ich 679 637 sztuk. Czyli o 203 830 więcej niż przed rokiem. W zestawieniu są też pojazdy zasilane wodorem. Obecnie ich park liczy 218 sztuk, czyli o 93 szt. więcej niż na koniec 2022 roku.
Infrastruktura ładowarek na koniec 2023
Rozwój elektromobilności uzależniony jest od dostępności ładowarek. Szczególnie tych publicznych, o czym przekonujemy się w trakcie aktualnych testów samochodów EV. Na koniec 2023 roku sieć liczyła 3282 stacji. Na ich wyposażeniu bywa więcej niż jedna wtyczka, dlatego mowa o 5933 punktach.
Zdecydowaną większość, aż 74 proc., czyli 4390 szt., stanowią złącza AC (do 22 kW). Pozostałe to mocniejsze i szybsze DC, których jest 1543 szt.
W strukturze wtyczek przeważa Typ 2 (67 proc.), następnie CCS Combo 2 (21 proc.). Na trzecim miejscu względem dostępności są końcówki CHAdeMO (10 proc.), na końcu złącza dedykowane Teslom (2 proc.).
Najwięcej publicznych stacji ładowania znajduje się na terenie Warszawy. W dalszej kolejności są: Gdańsk, Szczecin, Poznań, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Olsztyn, Toruń i Sosnowiec. Licznik elektromobilności nie obejmuje ładowarek zlokalizowanych przy głównych trasach.
Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku
– mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.