POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD | Kampania społeczna "Zdaj test z odpowiedzialności"
Zdaj test z odpowiedzialności, czyli problem z trzeźwością wśród kierujących
09.05.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: AdobeStock
W 2022 roku wzrosła liczba ujawnionych kierujących będących pod wpływem alkoholu. Przestrzegać przed takim postępowaniem ma nowa kampania społeczna Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Według raportu rocznego policji w 2022 roku funkcjonariusze policji skontrolowali 12 453 495 kierowców pod kątem trzeźwości (o 4 181 250 więcej niż rok wcześniej). W ich wyniku ujawniono 104 467 kierujących w stanie po spożyciu (od 0,2 do 0,5 promila) lub nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila). Łącznie to o 2575 osób więcej niż w 2021 roku.
Osoby te spowodowały 1729 wypadków drogowych (co stanowi 8,1 proc. ogółu), w których było 1964 poszkodowanych (7,9 proc.) i 220 zabitych (11,6 proc.). Najczęściej byli to kierowcy samochodów osobowych (923 osób) i rowerzyści (159 osób).
Jednakże jeśli chodzi o liczbę zabitych, to w wypadkach, których sprawcami byli kierujący osobówkami zginęło 134 osób, motocyklami 10 osób (83 zdarzenia) i rowerami 9 osób.
Z kolei kierujący pojazdami mechanicznymi pod działaniem innego środka (głównie narkotyki) byli sprawcami 101 wypadków, w których 113 osób odniosło obrażenia, a 30 osób poniosło śmierć.
Problem ten porusza najnowsza kampania społeczna „Zdaj test z odpowiedzialności” przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Kampania za sprawą 30. sekundowego filmu animowanego oraz 30. sekundowego spotu radiowego przedstawia znowelizowane przepisy dotyczące wykroczeń w ruchu drogowym, w tym przede wszystkim kwestie związane z zaostrzaniem sankcji za jazdę po użyciu alkoholu i innych środków odurzających i ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie zaostrzenia sankcji, szczególnie dla kierujących prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających
- czytamy w komunikacie Instytutu Transportu Samochodowego.
Właśnie w siedzibie tej instytucji miała inaugurację kampania „Zdaj test z odpowiedzialności”. Towarzyszyła jej wystawa „Śmiertelnie poważna galeria”. Jej głównymi eksponatami są powypadkowe pojazdy - hulajnoga, rower i samochód.