strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Doskonalenie techniki jazdy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Szkoła Jazdy Renault

Jak ruszyć na śliskiej i zaśnieżonej nawierzchni
11-12-2008, tekst: Szkoła Jazdy Renault, foto: Renault



Zima stwarza przed kierowcami nowe wyzwania. Ruszenie na śliskiej lub grząskiej nawierzchni, czy wydostanie się z głębokiej zaspy lub błota wymaga opanowania emocji, wiedzy teoretycznej i umiejętności.

Gwałtowne opady śniegu, następujące po nich odwilże, a następnie przymrozki powodują, że jazda samochodem zimą staje się bardziej niebezpieczna.

Niektóre czynności, takie jak ruszanie, kierowcy powinny wykonywać zdecydowanie wolniej i spokojniej niż zwykle.

Na śliskiej nawierzchni osoby posiadające auto z manualną skrzynią biegów powinny ruszać z pierwszego biegu, lekko dodając gazu, jednocześnie bardzo delikatnie puszczając sprzęgło. Kierowcy mający duże wyczucie w operowaniu sprzęgłem mogą spróbować ruszyć z drugiego biegu.

W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, należy jedynie bardzo delikatnie dodawać gazu.

Często zdarza się, że samochód ugrzęźnie w zaspie śnieżnej lub głębokim błocie. Gwałtowne wciskanie pedału gazu przynosi więcej szkód niż pożytku. Szybkie obroty kół powodują, że powierzchnia pod nimi staje się jeszcze bardziej śliska lub grząska.

Zimą wskazane jest wożenie ze sobą saperki lub woreczka soli czy piasku, tak, aby można było odgarnąć nadmiar śniegu lub rozsypać go w celu odzyskania przyczepności. Idealny do posypywania śliskiej nawierzchni jest także żwirek dla kotów, który można kupić w każdym sklepie zoologicznym.

Jeśli próba skutecznego ruszenia z miejsca nie przynosi efektów, należy delikatnie zmienić kierunek toru jazdy, skręcając kierownicą w lewo i prawo, dzięki czemu przednie koła mogą ponownie odzyskać przyczepność. Gdy i to nie przynosi efektów, warto minimalnie cofnąć
i ponownie ruszać do przodu na zasadzie "huśtawki'.

Oprócz zdobywania praktycznych umiejętności radzenia sobie na śliskiej lub grząskiej nawierzchni, zimą warto też szczególnie dbać o czystość podwozia. Błoto pośniegowe, przymarznięty śnieg lub glina łatwo do niego przylegają i mogą być przyczyną poważnych uszkodzeń. To dodatkowy balast dla auta, który wpływa na gorsze prowadzenie, drganie kierownicy, a także szybsze zużycie opon.


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry