WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 32/2021
07-08-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, MINI, EMP, GDDKiA, Google
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Jak się zachować przy gorszej pogodzie na drodze
740 wyjątkowych Mini Cooper
Skarb Państwa dokłada ćwierć miliarda do projektu Izera
Nieustające problemy na obwodnicy Warszawy
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
Jak się zachować przy gorszej pogodzie na drodze
PORADY | Zmieniające się nagle warunki atmosferyczne mogą zaskoczyć niejednego kierowcę. A także doprowadzić do irracjonalnych zachowań, jak ostatnio na autostradzie A4. W obawie przed padającym gradem kilku kierujących postanowiło… zaparkować swoje pojazdy pod wiaduktem.
Blokując tym samym pasy ruchu i awaryjny oraz tworząc za sobą zator. I przede wszystkim bardzo groźną sytuację.
Eksperci od bezpieczeństwa na drodze zalecają, nawet niewielkich opadach, zdjęcie nogi z gazu i dostosowanie prędkości do panujących warunków. Jej zmniejszenie nie powinno oznaczać - adekwatnie do obowiązujących dziś na trasach szybkiego ruchu przepisów - skrócenia dystansu do poprzedzającego pojazdu. Wręcz przeciwnie - należy zachować większy, bo trzeba się liczyć, że na mokrej i śliskiej nawierzchni wydłuża się droga zatrzymania.
Kierowcy mający obawy przed jazdą w takich warunkach powinni zjechać na najbliższy parking lub wyjazd z autostrady czy ekspresówki.
Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza - bez względu na kategorię drogi - kierujący powinien pamiętać o jeszcze jednej czynności. W autach z manualnie ustawionymi światłami do jazdy w dzień trzeba bezwłocznie włączyć także te z tyłu. Należy też unikać szybszych przejazdów przez większe kałuże. Woda może zasłonić nierówności drogi czy uszkodzić podzespoły - szczególnie elektronikę - auta. Jak też zmienić tor jazdy.
Tragiczne "rekordy" śmierci na początku i końcu lipca
Smartfon jak cegła
Ograniczenie do 30 km/h może uratować życie
740 wyjątkowych Mini Cooper
PREMIERA TYGODNIA | W tym roku mija sześćdziesiąt lat od nawiązania współpracy - brytyjskiej wówczas marki - MINI z konstruktorem aut sportowych Johnem Cooperem. Historia ta rozpoczęła się od przeróbki klasycznego Mini do startu w wyścigach. W tym celu podrasowano ówczesny silnik z 34 do 55 koni mechanicznych. W kolejnych latach - 1964, 1965 i 1967 - Mini Cooper S triumfował w Rajdzie Monte Carlo.
Do dziś mocniejsze wersje tego modelu sygnowane są imieniem i nazwiskiem konstruktora. Po jego śmierci - w 2000 roku - tradycja rodzinna podtrzymywana jest przez kolejne pokolenia. Zaś rocznica nawiązania współpracy została uhonorowana limitowaną serią MINI Anniversary Edition. Ograniczono ją do 740 sztuk, co w zamyśle odnosi się do numeru startowego 74, które widniało na pierwszym Mini Cooper.
Jubileuszowa edycja bazuje na trzydrzwiowych wersjach - Mini Cooper, Mini Cooper S i Mini John Cooper Works. Nadwozie lakierowane jest na British Racing Green. Alternatywą do niego jest Midnight Black lub Rebel Green. Każdy z nich otrzymuje dach, obudowę lusterek, klamki i ramki świateł w kolorze białym.
Do tego - także białe - pasy, czerwona linia i kilka plakietek z napisem Cooper. Wewnątrz między innymi kierownica pokryta skórą Nappa, sportowe fotele, aluminiowe nakładki na pedały oraz antracytowa podsufitka. Zawieszenie oparto na amortyzatorach o zmiennej sile tłumienia, układ hamulcowy można wyposażyć w perforowane i nacinane tarcze, a na koła założono 18-calowe obręcze Circuit Spoke 2-tone.
Każdy egzemplarz MINI Anniversary Edition jest odręcznie numerowany. Umieszczono też podpisy Johna, Mike'a i Charliego Cooperów. Wszystkie auta znalazły już nabywców.
Skarb Państwa dokłada ćwierć miliarda do projektu Izera
Z RYNKU | Dokładnie przed rokiem spółka ElectroMobility Poland przedstawiła projekty swoich dwóch modeli samochodów z napędem elektrycznym. Zarówno one, jak i marka otrzymały nazwę Izera (od pasma gór w Sudetach Zachodnich). W grudniu poznaliśmy lokalizację fabryki, na którą wybrano Jaworzno (woj. śląskie). Rozpoczęcie produkcji ma rozpocząć się w 2024 roku. Po kilku miesiącach ciszy wydano kolejny komunikat.
Spółka EMP (w równym stopniu tworzą ją Enea, Energa, PGE i Tauron) podpisała właśnie umowę inwestycyjną ze Skarbem Państwa. Za kwotę 250 mln złotych (emisja nowych akcji) stanie się większościowym udziałowcem. Ma to przyspieszyć prace i nad platformą samochodów i nad pozostałymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i nad przygotowaniami do budowy fabryki.
Jak podano dotychczasowe działania pochłonęły ponad 53 miliony złotych przy kapitale 70 mln złotych.
"Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność"
- mówi Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.
Dofinansowanie to, biorąc pod uwagę skalę całego przedsięwzięcia i wciąż brak podstawowej informacji kto będzie dostawcą technologii, wydaje się ułamkiem potrzeb. Sama inwestycja w fabrykę szacowana jest na kilka miliardów złotych. Można więc spodziewać się znacznie większego, skoro ma to być auto narodowe, zaangażowania Skarbu Państwa.
Wyższe dopłaty do szerszego katalogu pojazdów zeroemisyjnych
Poznaliśmy więcej szczegółów projektu Izera
Enigmatyczna Izera
Nieustające problemy na obwodnicy Warszawy
POLSKIE DROGI | Kolejne nieprawidłowości na Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Oddany pod koniec grudnia 2020 roku odcinek pomiędzy węzłami Wilanów i Wał Miedzeszyński poszedł do… remontu. Wymiany wymagał szeroki na 3,5 metra i długi na 850 metrów pas w kierunku A2 i Mińska Mazowieckiego. Położona właśnie nowa warstwa ścieralna ma grubość 4 cm.
Powodem tych prac było niedotrzymanie parametrów równości podłużnej nawierzchni. Wykryto ją w trakcie cyklicznych badań jakości, które są prowadzone także na oddanych już do użytku drogach. Jak podkreśla GDDKiA w swoim komunikacie "pewne wady ujawniają się dopiero w trakcie eksploatacji". A także, że "za prace gwarancyjne płaci wykonawca inwestycji".
Ponowna kontrola jakości wykazała, że "uzyskany wynik jest aż dwukrotnie lepszy niż dopuszczalny". Na felernym odcinku przywrócono już stałą organizację ruchu.
Wciąż jednak nie jest znana data otwarcia POW na odcinku węzeł Puławska - węzeł Wilanowska. Opóźnienie sięga kilku miesięcy, ale właśnie ogłoszono zakończenie wszystkich prac budowlanych.
Trwają jeszcze testy, a te podlegają obostrzonym procedurom ze względu na przebieg drogi w najdłuższym w Polsce tunelu (2333 m). Do sprawdzenia jest między innymi działanie 13 systemów bezpieczeństwa. Ponadto straż pożarna oceniała w nim efektywność zdalnie sterowanego robota z działkiem gaśniczym.
Najnowszy komunikat GDDKiA brzmi, że "po ich zakończeniu i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, już w najbliższych tygodniach będzie można udostępnić tunel kierowcom".
Trzeba przy tym zaznaczyć, że inwestor i urzędnicy z ratusza przeoczyli w swoich planach 130 metrowy odcinek ulicy stanowiący łącznik POW z położonym obok osiedlem Miasteczko Wilanów. Ten, przy ciągłym przerzucaniu odpowiedzialności, wciąż jest niegotowy.
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce nadal niegotowy
Spory ruch w inwestycjach drogowych
Drogowe inwestycje wokół Warszawy
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
POLSKIE DROGI | Ponownie rozstrzygnięto przetarg na projekt ostatniego odcinka autostrady A2 Biała Podlaska - granica Polski z Białorusią. Wcześniejszy wybór GDDKiA został zakwestionowany i trafił do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta nakazała powtórzenie analizy złożonych ofert. Za najkorzystniejszą znów uznano propozycję Mostów Gdańsk (9,9 mln złotych).
Umowa powinna zostać podpisana jesienią tego roku. Od tego czasu wykonawca będzie miał 30 miesięcy na zaprojektowanie przebiegu A2 o długości 33 kilometrów. Będą to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci.
Obecnie na różnym etapie przygotowań do budowy są wykonawcy odcinków A2 od Kałuszyna do Białej Podlaskiej.
Szerzej na autostradach A1 i A2
Umowy na A2, węzeł S7 i obwodnica Trzebnicy
Przetargi, weryfikacje i odrzucenia ofert
Rozpoczęły się prace budowlana na S16 Borki Wielkie - Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). To 13 kilometrów w większości po śladzie obecnej krajowej "szesnastki", stąd w pierwszej kolejności powstanie równoległa droga serwisowa. Do tej inwestycji zalicza się również obwodnica Mrągowa (3 km). Oddanie całości do ruchu zaplanowano na koniec 2023 roku.
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16
Postępy na S1 i S16 oraz A1 i A4
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Dobre informacje, szczególnie w środku wakacji, z drogi ekspresowej S61 (zwanej via Baltica). W poniedziałek 9 sierpnia zostanie oddany 35-kilometrowy odcinek od węzła Kolno do obwodnicy Szczuczyna (woj. podlaskie). Do dyspozycji są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, trzeci awaryjny oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Górki Zachód i Wschód oraz Zabiele Zachód i Wschód).
To drugie, po fragmencie Śniadowo - Łomża Południe, otwarcie na S61 w ostatnim czasie. Wciąż nie ma nowego wykonawcy, który dokończy ważny fragment S61, czyli obwodnicę Łomży do Kolna.
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10
Wieści z S7, S19 i S61
Ważna inwestycja szykuje się w Kielcach. Wydano właśnie Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla przebiegu drogi ekspresowej S74 przez miasto. Całość, 5 kilometrów, ma zostać schowana w wykopie i dwóch tunelach.
Zalety tego rozwiązania podkreśla GDDKiA. Droga nie podzieli miasta na dwie części, na poziomie 0 zostaną utrzymane wszystkie połączenia lokalne. Powstaną też dwa węzły - Hubalczyków i Zagnańska. Przejazd tranzytem przez Kielce ma zająć około trzech minut.
Ogłoszenie przetargu - w systemie projektuj i buduj - ma nastąpić jeszcze w tym roku. Inwestycja powstanie pomiędzy węzłami Kielce Zachód i Bocianek.
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Planowanie S5, łącznik S9 i wykonawca S19
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 31/2021
Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?
Taigo - (nie)nowy SUV Volkswagena
Uchybienia na rynku części zamiennych i akcesoriów
Gdynia testuje ładowarki na słupie latarni ulicznej
Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21
Wydanie 30/2021
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S
Sześć miesięcy na rynku opon
Projekt "Ekologiczne Asfalty"
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
Wydanie 29/2021
STOP - zły kierunek!
Nowa Astra już nie z Gliwic
Zawodnicy Orlen Team i premier Morawiecki o bezpieczeństwie na drodze
Przebijanie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10