TESTY

Plusy i minusy | Honda Jazz III

Przede wszystkim do miasta

15-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowa Honda Jazz wyróżnia się obszerniejszym wnętrzem i nowymi rozwiązaniami z kategorii elektroniki. Trudno znaleźć w niej wady, po namyśle za największą uznaliśmy brak możliwości wyboru jednostki napędowej.

Testy - Honda Jazz III - plusy i minusy

PLUSY

Testy - Honda Jazz III - tylne drzwi

Tylne drzwi

Rozstaw osi nowej Hondy Jazz wynosi 2530 mm, co przekłada się na ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Zyskują na tym również osoby podróżujące z tyłu i na naszą pochwałę zasługuje sposób konstrukcji drugiej pary drzwi. Ich otwór jest duży, w górnej części wyprofilowany niemal pionowo. Wysokie osoby nie muszą schylać głowy podczas wysiadania, a wysiadanie usprawnia możliwość otwarcia drzwi niemal pod kątem 90 stopni.

Wszystko to zdecydowanie ułatwia wkładanie i montaż fotelika z dzieckiem (grupa 0/0+) bądź wszelkie czynności związane z jego zapinaniem (grupa 1 i 2-3)

Testy - Honda Jazz III - wyświetlacz wielofunkcyjny

Wyświetlacz wielofunkcyjny

Prawie wszystkie przyciski i przełączniki na środkowej części kokpitu (poza rozrusznikiem systemu start/stop, światłami awaryjnymi, zasilaniem systemu multimedialnego, wysunięciem płyty CD i zmianą jasności wyświetlacza dzień/noc) zastąpiono dwoma panelami reagującymi na dotyk palcem. Elegancko wygląda część związana ze sterowaniem układem klimatyzacji, ale przede wszystkim to rozwiązanie nie zmusza nas do szukania odpowiednich ustawień w menu (co szczególnie w trakcie jazdy może być niebezpieczne).

W cenie wersji wyposażenia Comfort i Elegance otrzymujemy 7-calowy ekran z systemem Honda Connect, który pozwala na sterowanie za pomocą gestów jak w smartfonie (system Android). Mamy też możliwość łączenia się z siecią (udostępnienie przez wi-fi), przeglądanie stron www, pobierania aplikacji z Honda App Center, dostęp do najnowszej prognozy pogody oraz informacji o korkach i - obecnie dodawanej za darmo - nawigacji firmy Garmin.

I przede wszystkim pełny dostęp do aktualnych informacji o pojeździe (licznik dzienny, zużycie paliwa, średnia prędkość, zasięg etc.), znalezienie tego wszystkiego chociażby w Hondzie Civic wymagało przechodzenia przez kilka poziomów menu, a i tak nie widzieliśmy jednocześnie wszystkich danych.

Na koniec najważniejsze - panel z ekranem ustawiony jest pod niewielkim kątem w kierunku kierowcy - to się nazywa ergonomia!

Testy - Honda Jazz III - systemy bezpieczeństwa

Systemy bezpieczeństwa

Warto odnotować, że w każdej wersji wyposażenia montowany jest system ostrzegania przed kolizjami w mieście, który działa do prędkości 32 km/h.

Ale przede wszystkim debiutuje pakiet bezpieczeństwa ADAS (opcja w bazowej wersji Trend, w pozostałych standard). Zawiera on między innymi system ostrzegania przed kolizją przy wyższych prędkościach (punktem odniesienia jest ustalona przez nas odległość od poprzedzającego pojazdu), asystenta utrzymania pasa ruchu (dajemy jeszcze plus za ostrzeżenie dźwiękowe), system zmieniający automatycznie światła mijania na drogowego i odwrotnie, system rozpoznawania znaków drogowych (ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzenia) oraz powiązany z nim inteligentny ogranicznik prędkości.

W dużym uproszczeniu dostosowuje on automatycznie prędkość pojazdu do odczytanych wskazań na znaku drogowym i nie pozwala kierowcy na szybszą jazdę. W praktyce system nie rozpoznawał sytuacji, gdy odwołaniem ograniczenia było minięcie skrzyżowania - jednak to nie wada, a specyfika obowiązujących w Polsce przepisów. Działanie tego systemu można dezaktywować.

MINUSY

Testy - Honda Jazz III - Isofix, a zamek do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa

Isofix, a zamek do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa

O ile rozstaw Isofix jest ujednolicony, to miejsce umieszczenia zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa jest dowolne. Czyli wedle uznania projektanta. W nowej Hondzie Jazz został on umieszczony bardzo blisko gniazda Isofix. W efekcie, po zamontowaniu fotelików z grupy 2-3, mocno utrudnione jest zapięcie pasa bezpieczeństwa.

Testy - Honda Jazz III - oferta jednostek napędowych

Oferta jednostek napędowych

Długo się nad tym zastanawialiśmy, w końcu tak, zapiszemy to po stronie minusów nowej Hondy Jazz. W ofercie jest tylko jeden silnik - to benzyna o pojemności 1.3 litra o mocy 102 KM. Jeśli założymy, że to miejskie auto to OK. Poza miastem, przy planowaniu manewru wyprzedzania, stale trzeba pamiętać, że do osiągnięcia "setki" potrzeba conajmniej 11 sekund (z przekładnią CVT sekundę dłużej).

Tyle podaje producent, w rzeczywistości przy większym obciążeniu - nie sprawdzaliśmy z kompletem pasażerów i bagaży - potrzeba jeszcze więcej czasu. Na osłodę w komplecie otrzymujemy szósty bieg, co przy szybszej i dłuższej jeździe pozwala na utrzymanie rozsądnych obrotów silnika, a tym samym mniejsze zużycie paliwa.

Testy - Honda Jazz III - przedni słupek

Przedni słupek

Po raz kolejny panujące podczas testu warunki pogodowe uwypukliły rzecz, na którą w innym czasie nie zwrócilibyśmy uwagi. Na zewnątrz krawędzie przedniego słupka rozszerzają się do dołu, tworząc w ten sposób duży klin. Utrudniało to wycieraczkom usuwanie śniegu, a na dole tworzyła się zbita masa, która po czasie ograniczała zasięg pracy ramion. Co prawda dni z intensywnymi opadami śniegu w Polsce jest coraz mniej, ale jednak...

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 900 km, średnia prędkość: 36 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km.