TESTY

Pierwsze wrażenia | Honda Jazz III

Auto do miasta nie musi być maluchem

04-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Jazz jest najmniejszym modelem w obecnej ofercie Hondy. Ale to stwierdzenie może mylić, bo rozmiarami ten hatchback zalicza się do segmentu B.

Testy - Honda Jazz III - przód auta

Nowy Jazz to czwarta czy trzecia generacja? W tym przypadku obie odpowiedzi mogą być uznane za poprawne, bo model z lat 80. XX wieku nie był oferowany w Europie. A gdy już do nas zawitał, w 2001 roku, znacząco różnił się od poprzednika. Przede wszystkim zyskał drugą parę drzwi i homologację dla 5 osób. Z każdą kolejną generacją rósł, osiągając obecnie 3995 mm długości przy rozstawie osi 2530 mm.

Przestronnie jest również w środku (Jazz dzieli płytę podłogową z nowym HR-V), jednak 5 pasażer nie znajdzie dla siebie dużo miejsca. Ale auto należące do segmentu B wykorzystywane będzie głównie do jazdy po mieście na krótkich dystansach. W wygodnym wsiadaniu i wysiadaniu pomagają bardzo szeroko otwierane drzwi.

Testy - Honda Jazz III - kokpit wersji Elegance

Kokpit auta nie przeszedł rewolucyjnej zmiany. Wyjątkiem jest środkowa konsola, na której znalazł się nowy system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym. Zintegrowano w nim sterowanie radiem - w tym nadawanym cyfrowo - oraz zasobami multimediów, obsługę telefonu, korzystanie z satelitarnej nawigacji (Garmin), wyświetlacz danych komputera pokładowego i przede wszystkim możliwość podłączenia do sieci. Jego częścią jest aplikacja Aha, dzięki której można na przykład słuchać internetowych stacji radiowych.

Ten sam ekran służy również za wyświetlacz obrazu z kolorowej kamery cofania. Jej funkcjonalność została wzbogacona o tryb szerokokątny (przydaje się przy wyjazdach z bramy, garażu bądź miejsca postojowego) oraz widok z góry (pozwala dostrzec niewysokie przeszkody).

Pod wspomnianym ekranem LCD znajduje się drugi panel dotykowy, który zastępuje przełączniki sterujące jednostrefową klimatyzacją automatyczną i ogrzewaniem szyb. Jednak takie udogodnienia dostępne są tylko w testowanej wersji wyposażenia Elegance, w dwóch niższych zamontowano tradycyjne pokrętła.

Testy - Honda Jazz III - system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, tryb niskich prędkości w mieście

Honda Jazz to auto zaprojektowane z myślą o użytkowaniu w mieście, stąd też na jego fabrycznym wyposażeniu znalazł się między innymi system aktywnego hamowania przy niewielkich prędkościach (CTBA). Działa on do 32 km/h i w sytuacjach krytycznych - przy braku reakcji ze strony kierowcy - rozpocznie autonomiczne hamowanie. Ma to zapobiec, bądź zminimalizować skutki typowej w ruchu miejskim kolizji jaką jest najechanie na tył poprzedzającego nas pojazdu.

W pakiecie ADAS (wymaga dopłaty jedynie w bazowej wersji Trend) znajduje się między innymi system ostrzegania przed kolizją (FCW). Działa na tej samej zasadzie co wspomniane CTBA z tym, że przy większych prędkościach, a kierowca ma możliwość ustawienia odległości od poprzedzającego pojazdu. To rozwiązanie przydatne będzie głównie podczas jazdy poza obszarem zabudowanym. Podobnie też jak system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i na odwrót.

Z tego samego pakietu naszą uwagę zwrócił jeszcze jeden system - inteligentny ogranicznik prędkości, którego działanie opiera się na odczycie układu rozpoznawania znaków drogowych. Jego funkcjonowanie sprawdzimy w trakcie testu.

Testy - Honda Jazz III - bagażnik

Bagażnik auta jest głęboki (próg jest na wysokości 60 cm) i dość spory (354 litry pojemności). Pod jego podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń podobna do tej z Civica w wersji kombi. Tutaj styropianowa wkładka dzieli ją na pół, w jednej części zmieścił się zestaw naprawczy do kół, lewarek, klucze, gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. Druga pozostaje do naszej dyspozycji.

Możliwości transportowe można powiększyć dzięki składanym (w proporcji 60:40) oparciom kanapy. Zastosowano w niej (każda wersja wyposażenia) system Magic Seat pozwalający na ustawienie w pionie siedzisk (podobne rozwiązanie stosowane jest w fotelach kinowych i oczywiście w pozostałych modelach Hondy).

Testy - Honda Jazz III - silnik 1.3 i-VTEC

Japoński producent nie daje nam możliwości wyboru jednostki napędowej. Oferowany jest tylko silnik benzynowy o pojemności 1318 cm3 i mocy 102 koni mechanicznych. To nowa, czterocylindrowa konstrukcja, która pozostała przy układzie zmiennych faz rozrządu.

Według zapewnień producenta jej wydajność porównywalna jest ze stosowaną dotychczas jednostką 1.4 przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa (norma Euro 6). Pomaga w tym kierowcy nowy wskaźnik stylu jazdy. Zielona obwódka wokół tarczy prędkościomierza świadczy, że jesteśmy "eco".

Z jednostką tą współpracuje 6-biegowa skrzynia manualna. W każdej wersji wyposażenia, po dopłacie 4 tys. złotych, można ją zastąpić bezstopniową przekładnią CVT. Ceny nowej Hondy Jazz wynoszą od 60 800 do 76 700 złotych.

Testy - Honda Jazz III - tył auta

Testowana wersja:

Honda Jazz II 1.3 i-VTEC start/stop 102 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 190 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,4 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km, wyposażenie Elegance, cena podstawowa 72 700 złotych.

Podstawowe dane techniczne:

długość 3995 mm, rozstaw osi 2530 mm, szerokość 1694 mm (bez lusterek), wysokość 1550 mm, prześwit 110 mm, pojemność bagażnika 354/1314 l, średnica zawracania 4,9 m, pojemność zbiornika paliwa 40 l, masa własna 1087 kg, ładowność 492 kg.

Testy zderzeniowe Euro NCAP (2015):

Tytuł Best in Class w kategorii samochodów miejskich w podsumowaniu wyników testów z 2015 roku

- Bezpieczeństwo dorosłych 35,5 punktów (93 proc. maksymalnej oceny)

- Bezpieczeństwo dzieci 41,9 pkt. (85 proc.)

- Ochrona pieszych i rowerzystów 26,3 pkt. (73 proc.)

- Systemy podnoszące bezpieczeństwo 9,3 pkt. (71 proc.)