TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda Jazz IV Crosstar hybrid
Dziecko w Hondzie Jazz - foteliki i wózki
25-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Kanapa nowej Hondy Jazz wyposażona jest w system składania Magic Seat, co w żaden sposób nie wpływa na montaż fotelików dziecięcych. Pod podłogą bagażnika testowanej wersji Crosstar znajduje się dodatkowy schowek.
Foteliki dziecięce użyte w teście Hondy Jazz IV Crosstar:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowej Hondzie Jazz zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas próby z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayFix nie zauważyliśmy żadnym problemów.
Funkcja podgrzewania przednich foteli jest standardem w każdej wersji wyposażenia. Podobnie jak boczne, kurtynowe i - to nowość - centralna poduszka powietrzna w boku fotela kierowcy.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca na kanapie nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan. Według naszych pomiarów pozostaje na nie rekordowe 24 cm!
Całość należy także maksymalnie obniżyć - ale w żadnym poziomie wyposażenia nowego Jazza nie ma regulacji wysokości fotela pasażera. Do tego oparcie powinna być ustawione w pionie.
W nowej Hondzie Jazz mocowania Isofix (i-Size) znajdziemy wyłącznie na skrajnych miejscach kanapy. Umieszczono je w wycięciach tapicerki oparcia. Są wystarczająco szerokie, aby bez problemu wsunąć w nie szyny fotelika.
Podczas naszej próby bez problemu zamontowaliśmy bazę Isofix Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiliśmy jej nogę stabilizującą (dla stabilniejszego podparcia zdjęliśmy dywanik podłogowy).
Szeroko otwierane drzwi z tyłu oraz wyżej zawieszone nadwozie ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika-nosidełka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Z tyłu zaś odległość pomiędzy kanapą, a oparciem fotela to kolejne rekordowe 50 cm!
Na tej samej bazie Isofix można ustawić także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl dla większego dziecka. W pozycji tyłem do kierunku jazdy obowiązują te same zasady, co przy standardowym nosidełku.
W tym przypadku fotelik pozostaje na stałe w samochodzie. Tu również szeroko otwierane drzwi oraz wyższe nadwozie ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z przypinaniem lub wyjmowaniem dziecka z fotelika.
Ten sam fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić na bazie Isofix przodem do kierunku jazdy (zachęcamy jednak do maksymalnie najdłuższego używania pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie używane przez nas produkty Maxi-Cosi, jak i kanapa czwartej generacji Hondy Jazz spełniają normę i-Size.
Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono w belce dachowej łączącej tylne słupki Hondy Jazz.
Klamrę pasa fotelika najwygodniej wpiąć od strony bagażnika. Dopiero teraz widać, że top-tether nie jest symetryczny względem rozstawu mocowań Isofix.
Brak fabrycznych nakładek/prowadnic na miejscach Isofix nie utrudnia wsunięcia szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix.
Po montażu bez przeszkód mogliśmy regulować pochylenie skorupy fotelika.
Według naszych pomiarów kąt pochylenia oparcia kanapy względem siedziska wynosi 105 stopni.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix przeznaczonego dla największych dzieci z kanapy wyjęliśmy zagłówek. Dzięki temu konstrukcja fotelika ma optymalne oparcie.
Jego podstawa nie zasłania zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 97 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowej Hondy Jazz Crosstar dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 23 cm przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka.
Kanapa testowanego egzemplarza Jazza liczyła 121 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Hondy Jazz IV Crosstar:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik wersji Crosstar jest o mniejszy i pomieści 298 litrów. Pod podłogą znajduje się prostokątna kuweta, do której można schować na czas transportu kółka od wózka dziecięcego. Pod warunkiem, że nie są wyższe niż 22 cm. Nam z X-landerem się nie udało i powędrowały pod gondolę.
Bagażnik testowanego Jazza miał 66 cm długości, ale podłoga przed kanapą unosi się do góry. Na płaskim od progu załadunkowego do tego załamania jest 47 cm. Szerokość pomiędzy nadkolami to 100 cm.
Na tej przestrzeni - ale tylko wzdłuż - bez problemu zmieścił się wózek Quinny Zapp Xtra 2.
W standardzie wyposażenia otrzymujemy cztery uchwyty do mocowania linek zabezpieczających transportowane przedmioty.
Nadkola i klapa bagażnika testowanej Hondy Jazz zostały pokryte tworzywem, które łatwo porysować w trakcie chowania np. elementów wózka dziecięcego.
Aby zmieściły się jednocześnie oba wózki z jednej strony podwozia X-landera zdjęliśmy kółka. Natomiast te ze spacerówki Quinny schowaliśmy do kuwety pod podłogą.
Zmierzona przez nas wysokość pomiędzy podłogą, a półką bagażnika to 53 cm, zaś głębokość przy progu załadunkowym 8 cm. Z kolei od ziemi do niego jest 63 cm.
Klapa bagażnika unosi się na wysokość 196 cm, rączka do jej zamykania znajduje się na 187 cm.