Z RYNKU
Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce
Blisko sto tysięcy mniej nowych rejestracji
08-07-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Czerwiec był drugim miesiącem z rzędu, w którym odradza się sprzedaż nowych samochodów. Pierwsze półrocze 2020 zamyka się, z oczywistych względów, spadkiem o 35 procent.
Już na początku 2020 roku spadła sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce. W styczniu było to -14,1 proc., a w lutym -12 proc. w porównaniu do analogicznych okresów 2019.
Wybuch epidemii koronawirusa w marcu przełożył się na blisko 41 proc. spadek. Totalne załamanie przeszło w kwietniu. Sprzedaż na poziomie 15 tys. sztuk była ponad dwukrotnie niższa niż w styczniu (39 471 szt.). A w porównaniu do kwietnia 2019 roku, odnotowano aż -67 proc.
Tendencja odwróciła się już w maju, jednak to wciąż -55 proc. W czerwcu nastąpiła już znaczna poprawa, ale w porównaniu do tego samego miesiąca 2019 sprzedaż nowych osobówek jest nadal na minusie (-20,5 proc.).
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w I półroczu 2020 roku, sprzedano 179 821 nowych samochodów osobowych. W 2019 roku było to 278 332 sztuk, co daje spadek o 35,4 proc. (-98 511).
Wśród marek na pierwszym miejscu znalazła się Toyota, do której dzięki sprzedaży 25 761 samochodów należy 14,3 proc. rynku. Tuż za nią jest Skoda (25 297 szt./14,1 proc.), a na trzecim miejscu Volkswagen (14 654/8,1 proc.). W tej samej kolejności odnotowały wysokość strat: -17,8 proc., -27 proc. i -46,4 proc.
W TOP 10 na kolejnych miejscach znalazły się: Kia (10 898 szt./6,1 proc./-24,2 proc.), Renault (8949 szt./5 proc./-38,3 proc.), Dacia (8803 szt./4,9 proc./-50 proc.), Mercedes (8377 szt./4,7 proc./-12,2 proc.), Hyundai (7795 szt./4,3 proc./-36,5 proc.), BMW (7782 szt./4,3 proc./-20,2 proc.) i Ford (6868 szt./3,8 proc./-54 proc.).
W okresie styczeń - czerwiec 2020 żadna z marek znajdujących się w TOP 20 nie zanotowała wzrostu sprzedaży. Ale w zestawieniu wyróżniają się dwie z nich. Zdecydowanie najmniej (-0,8 proc.) straciło Audi. Sprzedaż 6434 sztuk dało mu 11. pozycję w rankingu i 3,6 proc. udziału w rynku w polskim rynku. Natomiast Volvo zaliczyło spadek o -6,8 proc. Trzynaste miejsce zawdzięcza sprzedaży 5533 sztuk (3,1 proc.).
POLECAMY
TESTY
Przeskalowana Skoda
TOP 10 sprzedaży modeli otwiera Toyota Corolla, kolejne miejsce na podium to Skoda Octavia i Toyota Yaris. Na dalszych pozycjach znalazły się: Skoda Fabia, Dacia Duster, Toyota RAV4, Renault Clio, Toyota C-HR, Volkswagen Golf i Fiat Tipo.
W tym gronie największy wzrost zainteresowania odnotowała Toyota RAV4 (+ 27,5 proc.). I jednoczesny awans o osiemnaście oczek w porównaniu z I półroczem 2019 roku. Ale już w TOP 20 mamy innego lidera. To Skoda Scala, która ze wzrostem aż 671 proc. znalazła się 13. pozycji (skok z 147).
To dane zbiorcze. Podium wśród klientów indywidualnych tworzy Toyota, Skoda i Kia. Na kolejnych pozycjach TOP 10 znalazły się: Hyundai, Dacia, Volkswagen, Renault, Fiat, Opel i Nissan.
Tutaj największy spadek sprzedaży zaliczył, przejęty niedawno przez Grupę PSA, Opel. W TOP 20 odnotowano tylko dwa wzrosty. Znajdujący się na 16. pozycji Mercedes o 5,6 proc. i na 20. miejscu Audi aż o 57,5 proc.
TOP 10 w podziale na modele to: Toyota Yaris, Toyota Corolla, Dacia Duster, Skoda Fabia, Fiat Tipo, Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Skoda Octavia, Toyota Aygo i Skoda Kamiq. W TOP 20 największe wzrosty sprzedaży odnotował RAV4 (+51 proc.) oraz dwa modele Kii: Stonic (14. pozycja i 19,5 proc.) i Rio (17/4,5 proc.).
Najpopularniejsze marki wśród firm, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze, to: Skoda, Toyota, Volkswagen, Mercedes, BMW, Renault, Ford, Kia, Audi i Dacia. Wśród nich obronną ręką wyszło Audi, notując spadek zainteresowania o -6 proc. Dla porównania w TOP 20 sprzedaż Mazdy zmalała aż o 73 procent.
W I półroczu 2020 podium wśród marek stworzyły Skoda Octavia, Toyota Corolla i Skoda Fabia. Dalsze miejsce zajęły Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Golf, Skoda Superb, Dacia Duster, Toyota RAV4 i Toyota C-HR.
Przedsiębiorcy najbardziej docenili Skodę Scala, która notując wzrost sprzedaży o 795 proc. znalazła się na 13. miejscu. Drugim modelem była Toyota RAV4, która zyskała 15,8 proc. i awans o 14 oczek. Z kolei Mercedes Klasy GLC, pomimo straty o -16,6 proc., awansował o 11 pozycji na 19. miejsce.
W I półroczu 2020 sprzedaż nowych samochodów osobowych wśród klientów indywidualnych wyniosła 56 401 sztuk. W odniesieniu do stycznia-czerwca 2019 roku to spadek o 35,6 proc. Natomiast wśród firm sprzedaż była ponad dwukrotnie większa. W sumie to 123 420 egzemplarzy, ale to też oznacza spadek o 35,3 proc.
POLECAMY
Z RYNKU
Początek załamania sprzedaży