WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 15/2020
11-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GIS, archiwum, Honda i Mercedes
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Na froncie zmagań z koronawirusem
Potężny SUV Forda z napędem hybrydowym
Spadki na rynku motorowerów i motocykli
Pasieka Mercedesa budzi się do życia
Ważna deklaracja drogowców w sprawie przejezdności A1
Na froncie zmagań z koronawirusem
WYDARZENIA | Decyzją rządu czasowa kontrola na wewnętrznej granicy Polski (z Unią Europejską) została przedłużona o kolejne 20 dni, do niedzieli 3 maja. Oznacza to utrzymanie dotychczasowym ograniczeń na przejściach lądowych z Czechami (18 punktów), Litwą (3), Niemcami (16) i Słowacją (5), a także lotniskach (17) i portach morskich (4).
Jednocześnie przedłużono zakaz wjazdu cudzoziemców na teren naszego kraju, a powracający obywatele Polski nadal podlegają obowiązkowej, 14-dniowej kwarantannie. Bez zmian w zasadach przekraczania granicy odnośnie kierowców pojazdów ciężarowych.
Utrzymano również ograniczenia w przemieszczaniu się osób, co dotyczy zarówno pieszych, rowerzystów, jak i zmotoryzowanych. Podobnie jest w komunikacji zbiorowej, w tym busach powyżej ośmiu pasażerów, gdzie obowiązuje zasada pozostawienia wolnej połowy miejsc siedzących. Wciąż obowiązuje zakaz wychodzenia z domu nieletnich bez opieki zdrowotnej. Natomiast w punktach handlowych, a więc i w budynkach stacji paliw, mogą jednocześnie przebywać po 3 osoby na każdą czynną kasę.
Z nowych obostrzeń, od czwartku 16 kwietnia, zostanie wprowadzony nakaz zasłaniania ust i nosa w miejscach publicznych, w tym na ulic, urzędach i sklepach oraz miejscach pracy. Nie określono jednak, czym ma być element ochronny. Dopuszcza się więc używanie maseczek, jak i chustek czy szalików, a obowiązek ten dotyczy także dzieci bez względu na wiek.
W przemyśle motoryzacyjnym wciąż przestój, niemniej funkcjonują i salony sprzedaży i urzędy komunikacji i warsztaty i myjnie. Korzystanie z tych ostatnich punktów, choć nie jest prawnie zabronione, wzbudziło ostatnio spore kontrowersje. Dla niektórych kierowców wizyta w nich skończyła się otrzymaniem wysokiego mandatu (do tych kwestii jeszcze powrócimy).
W obecnej sytuacji wiele firm motoryzacyjnych zmienia swój profil działalności bądź aktywnie pomaga służbom walczącym z epidemią SARS-CoV-2. Do akcji włączyły się dwie fabryki Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Poza środkami pieniężnymi, przekazano lokalnym szpitalom maski ochronne i płyny dezynfekujące. Uruchomiono również, we współpracy z Politechniką Wrocławską, produkcję przyłbic ochronnych.
2700 litrów płynu do dezynfekcji przekazała także Kia Motors Polska na potrzeby Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Natomiast Grupa Lotos, wspólnie z KGHM Polska Miedź, zakupiła w Chinach sprzęt medyczny, do którego transportu zostanie wykorzystany największy obecnie samolot na świecie An-225. Jak czytamy w komunikacie prasowym, na jego pokładzie znajdzie się między innymi 7 milionów maseczek, kilkaset tysięcy kombinezonów ochronnych oraz przyłbic.
Kolejni też przedstawiciele producentów samochodów bezpłatnie użyczają swoje modele służbom medycznym. Suzuki przekazało właśnie kilka Swiftów i Ignisów do dyspozycji Szpitala Czerniakowskiego w Warszawie.
Z ciekawą inicjatywą dla kierowców wystąpił Hyundai. Właścicielom samochodów, którym kończy się okres 7-letniej gwarancji w okresie 1 marca - 30 kwietnia 2020 roku, przedłużono jej obowiązywanie do końca maja. Z kolei Kia zdecydowała, że ta sama akcja obejmie jej klientów dłuższą ochroną, bo do 30 czerwca.
Potężny SUV Forda z napędem hybrydowym
PREMIERA TYGODNIA | Po nowej Pumie kolejny model Forda powraca do europejskiej oferty. Tym razem to Explorer, czyli SUV w pełni tego słowa znaczenia. Szósta generacja, zaprezentowana w ubiegłym roku na salonie samochodowym we Frankfurcie, ma 5049 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 3025 mm. Jego szerokość bez lusterek to 2004 mm, a wysokość (z relingami dachowymi i na 20-calowych felgach) 1778 mm. Wnętrze pomieści do siedmiu osób, a przestrzeń bagażowa od 330 do 2274 litrów.
W gamie jednostek napędowych tylko jeden, za to aż trzylitrowy silnik V6. Dziś dopuszczenie takiej pojemności w Europie możliwe jest tylko w zestawieniu z elektrycznym. Tutaj mamy hybrydę typu plug-in o łącznej mocy 457 koni mechanicznych (825 Nm). Z tego 357 KM przypada na turbodoładowany silnik benzynowy EcoBoost. Bateria, o pojemności 13,6 kWh, schowana została pod drugim rzędem siedzeń. W trybie elektrycznym zapewnia zasięg do 48 kilometrów. Można ją ładować podczas jazdy, jak też poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła.
Z jednostką współpracuje skrzynia automatyczna o 10 przełożeniach, ze sterowaniem w postaci pokrętła E-shifter umieszczonego na centralnym tunelu (to rozwiązanie znane jest między innymi z nowego Focusa) . Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy. Napęd na obie osie jest stały.
Nowy Explorer oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia - ST Line i Platinum. Już w bazowej montowany jest system kamer 360 stopni, układ autonomicznego parkowania, adaptacyjny tempomat oraz trzystrefowa klimatyzacja. Różnice z wyższym poziomem można nazwać kosmetycznymi, o czym świadczy dopłata zaledwie 1,5 tysiąca złotych. Ceny nowego SUV-a Forda zaczynają się od 366 tysięcy złotych.
Szósta generacja Forda Explorer otrzymała maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Spadki na rynku motorowerów i motocykli
Z RYNKU | Z oczywistych przyczyn w pierwszym kwartale tego roku odnotowano bardzo duży spadek zainteresowania nowymi samochodami osobowymi i dostawczymi. Nieco inna sytuacja rysowała się na rynku motorowerów i motocykli. Po dwóch, zimowych miesiącach zastoju, w marcu sprzedaż wzrosła o ponad 10 proc. To jednak bez znaczenia, bowiem już w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku widoczny jest spadek rejestracji tych jednośladów aż o 46 procent.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego łączna sprzedaż motorowerów i motocykli w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 5457 sztuk. Liderem rynku - w odniesieniu do podsumowania 2019 - pozostaje Romet z niemal 19 procentowym udziałem. Na drugim miejscu utrzymał się Junak (10 proc.). Za to na najniższym stopniu podium nastąpiła zmiana. Wskoczyła na niego Honda (10 proc.), a zajmująca dotychczas tę pozycję Yamaha odnotowała największy ze wszystkich producentów spadek. Aż o 44,6 proc.
W rozbiciu na motorowery, 781 z 2319 sztuk ma znaczek Rometu. O połowę mniej sprzedał Junak, a 217 szt. Barton Motors. Z kolei wśród motocykli (3138 szt.) prym wiedzie Honda. Blisko 18 proc. udziału w rynku tych jednośladów zapewniła sprzedaż 555 sztuk. Drugie BMW osiągnęło wynik 378, a Yamaha 263 sztuk.
Od stycznia do marca trafiło do Polski blisko 14 tysięcy używanych motorowerów i motocykli. To także oznacza spadek, o 9,5 proc., w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 roku.
Pasieka Mercedesa budzi się do życia
CIEKAWOSTKI | Trochę wytchnienia od panującej obecnie sytuacji wnosi informacja Mercedesa odnośnie… firmowej pasieki. W ubiegłym roku na dachu polskiego przedstawicielstwa marki ustawiono 10 uli, które zasiedliło około 300 tysięcy pszczół. "Wypracowały" one ponad 45 litrów miodu, który zgodnie z zapowiedzią trafił do biurowych kuchni.
"Co słychać u pszczół z naszej pasieki? Zimę spędziły w ulu, a gdy tylko temperatura przekroczyła 10 stopni Celsjusza, zaczęły masowo wylatywać na zewnątrz i dokonują pierwszego wiosennego oblotu. Nie chodzi jednak o rozprostowanie kości. Pszczoły, po raz pierwszy po zimie, usuwają w ten sposób niestrawione resztki pokarmu. Przy okazji badają okolicę, stopniowo oddalając się od ula"
- informuje Ewa Makulińska, szefowa działu administracji Mercedes-Benz Polska i pomysłodawczyni tego przedsięwzięcia.
Tegoroczny zbiór ma zostać podwojony. Pierwsze w tym roku pyłki pochodzą z kwitnących właśnie wierzb i leszczyn..
Ważna deklaracja drogowców w sprawie przejezdności A1
POLSKIE DROGI | Przebudowa, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu, DK1 na A1 to obecnie jeden z najbardziej uciążliwych dla kierowców odcinek na polskich drogach. Zgodnie z umowami, fragment pomiędzy Tuszynem (woj. łódzkie) a Częstochową (woj. śląskie) został podzielony na 5 kontraktów, całość zostanie oddana do ruchu jesienią 2022 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zadeklarowała właśnie oddanie w całym ciągu nowej jezdni do końca tego roku. Wykorzystana zostanie cała szerokość, czyli 3 pasy + awaryjny. Oznacza to, że do dyspozycji kierowców będą po dwa pasy w każdą stronę. Takie przyspieszenie umożliwiła łagodna zima, w okresie od 15 grudnia do 15 marca drogowcy zamiast uwzględnionej w kontrakcie przerwy kontynuowali swoje prace.
Przykładem tego mogą być wyburzenia starych wiaduktów, sześciu w weekend 17-20 stycznia i dwóch pomiędzy 6 i 9 marca. W ich miejscach powstają już nowe przejazdy. Nad jednym z nich, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 285 Pieński - Sierosław, właśnie zostały zamontowane belki nośne. W trakcie dwóch nocy (6-7 i 7-8 kwietnia) wiązało się to z cyklicznym, piętnastominutowym zatrzymywaniem ruchu. Podobne operacje prowadzone będą w kolejnych tygodniach.
Prace postępują także na budowach autostrady A2. W trzecim kwartale bieżącego roku zostaną oddane do ruchu dwa odcinki o łącznej długości 15 kilometrów. Mowa o fragmencie od węzła Konik (Warszawa) do Mińska Mazowieckiego. Prowadzący dalej odcinek kończy się na węźle Kałuszyn.
Niedawno rozpoczęto budowę kolejnych 12 kilometrów do miejscowości Groszki. To pierwszy z trzech realizowanych obecnie odcinków. Na budowę drugiego, a właściwie trzeciego, podpisano właśnie umowę z firmą Polaqua (wartość kontraktu to blisko 560 mln złotych). Chodzi o, także 12-kilometrowy, fragment pomiędzy węzłami Gręzów i Siedlce Zachód.
Umowa na środkowy odcinek, przy braku odwołań, powinna zostać podpisana w przyszłym miesiącu. Zakończenie tej inwestycji zaplanowano na koniec 2023 roku. W najbliższych tygodniach gotowa będzie koncepcja programowa dla fragmentu Siedlce - granica państwa, który ma być oddany do użytku w 2025 roku.
W mijającym tygodniu Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji kolejne inwestycje z listy 100 obwodnic. Są to obejścia miejscowości Gryfino, Kołbaskowo, Stargard i Szczecinek, wszystkie leżą w województwie zachodniopomorskim. Nie oznacza to jednak rozpoczęcia ich budowy, bowiem realizację zaplanowano dopiero na lata 2023-2028.