WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 52/2021
25-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Peugeot, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Powody, dla których powinny wzrosnąć stawki za badanie techniczne pojazdu
Peugeot Expert z nietypową hybrydą plug-in
Już są nowe odcinki A1, S7 i S19
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
Przetargi na A50/S50, S6 z najdłuższym w Polsce tunelem i S17
Powody, dla których powinny wzrosnąć stawki za badanie techniczne pojazdu
PRZEPISY | Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie wysokości opłaty za okresowe badania techniczne pojazdów. Jak wyliczają sami zainteresowani, jej poziom nie zmienił się na przestrzeni 17 lat, gdy na przykład minimalne wynagrodzenie wzrosło o 340 proc. W 2004 roku wynosiło 824 zł netto, obecnie to 2800 zł. Za te kwoty można wykonać - odpowiednio 8 i 28 przeglądów przy niezmienionej cenie 98 złotych.
Należy dodać brutto w kontekście zmiany stawki VAT z 22 na 23 proc. Daje to niższy o 66 groszy zarobek na jednym badaniu przy jednoczesnym wzroście inflacji, która realnie przekłada się na koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Zaliczają się do niej również przeglądy, okresowe legalizacje i naprawy przyrządów diagnostycznych. W ich przypadku nastąpił wzrost nawet o 92 proc.
W połowie listopada przedstawiciele stacji kontroli pojazdów zorganizowali protest w Warszawie. W jego wyniku złożono w siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów petycję. Podano w niej przykładowe ceny badań technicznych w innych krajach. W Hiszpanii to równowartość 160-190 zł, w Belgii 270 zł, we Francji 351-396 zł, a w Niemczech 450-540 zł. Kwoty uzależnione są od typu zasilania jednostki napędowej.
Diagności zwrócili się o pomoc także do Rzecznika Praw Obywatelskich. Ten w swojej ocenie potwierdził, że stawki opierają się na danych historycznych, a ustawodawca nie przewidział mechanizmu do waloryzacji opłat (np. opartego na wskaźniku rocznego wzrostu cen towarów i usług). W tym przypadku zachodzi naruszenie praw właścicieli stacji diagnostycznych, którym Konstytucja z jednej strony gwarantuje wolność prowadzenia działalności gospodarczej, z drugiej pozwala ograniczyć jej swobodę ze względu na ważny interes publiczny (zapewnienie jednolitej ceny w całym kraju).
RPO w piśmie skierowanym do Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury zwrócił się z prośbą "o zbadanie sprawy z punktu widzenia zgodności przepisów rozporządzenia ministra z normami i wartościami konstytucyjnymi".
Zachowanie dotychczasowych tablic i czasowe wycofanie z ruchu
Proponowane zmiany na stacji kontroli pojazdów
Pierwsze efekty kontroli wskazań drogomierzy
Peugeot Expert z nietypową hybrydą plug-in
PREMIERA TYGODNIA | W 2016 roku Grupa PSA zaprezentowała trzecią generację średnich modeli dostawczych, w tym Peugeota Experta. W kolejnych latach gamę jednostek napędowych uzupełniły silniki elektryczne. W połowie 2021 roku Peugeot przedstawił kolejną odmianę - hybrydę plug-in.
Jest to jednak nietypowy układ, w którym 136-konny silnik zasilany jest wodorem. Przeznaczone na niego trzy zbiorniki rozmieszczono pod podłogą. Łącznie mieszczą 4,4 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów. Pozwala to na przejechanie około 350 kilometrów, ale w tym przypadku najistotniejszy jest czas tankowania, który wynosi około 3 minut.
Dla porównania drugie źródło zasilania oparto na baterii o pojemności 10,5 kWh. W trybie czysto elektrycznym można przejechać około 50 km, ale ponowne ładowanie zajmuje od sześciu (gniazdko domowe 8A) do jednej (11 kW 32A) godziny.
Jak podaje Peugeot energia z akumulatora wysokonapięciowego służy do ruszania i jazdą z niewielkimi prędkościami. Przy normalnej pobierana jest z ogniw paliwowych, a podczas przyspieszania czy podjazdu pod górę w trybie hybrydowym. Częściowe doładowanie baterii odbywa się w trakcie hamowania lub zwalniania.
Furgon e-Expert Hydrogen oferowany jest w dwóch wersjach długości - 4959 mm i 5306 mm przy jednakowym rozstawie osi 3275 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej to odpowiednio 5,3 lub 6,1 m3, w obu zmieszczą się trzy europalety. Maksymalna ładowność wynosi tonę, zaś prędkość 136 km/h.
Peugeot rozpoczął właśnie seryjną produkcję zasilanego wodorem Experta. Powstaje on jako elektryk we francuskich zakładach w Hordain. Następnie trafia do Russelsheim w Niemczech, gdzie dodawany jest osprzęt z ogniwami paliwowymi.
Polski oddział nie wspomina o planach sprzedaży tego wariantu. Przyczyną jest brak infrastruktury do tankowania wodorem w naszym kraju.
TESTY | Pierwsze wrażenia - Siedmioosobowy Peugeot na baterie | Peugeot e-Traveller
Gliwicka fabryka samochodów zmienia profil produkcji
Toyota Motor Poland oferuje auto na wodór
Już są nowe odcinki A1, S7 i S19
POLSKIE DROGI | Drogowcy udostępnili do ruchu kolejne 10 kilometrów nowej autostrady A1. To odcinek od obwodnicy Częstochowy do Kruszyny z brakującym wiaduktem nad linią kolejową.
Do dyspozycji kierowców są dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, ale na niewielkim fragmencie w stronę Gdańska (km 417+300 do km 416+650) jeszcze jest zwężenie do dwóch i ograniczenie prędkości do 100 km/h. Prowadzone są tu jeszcze prace wykończeniowe.
GDDKiA zapowiada, że jeszcze w tym roku zostaną oddane do użytku kolejne odcinki A1 pomiędzy Tuszynem (woj. łódzkie) a Częstochową (woj. śląskie).
Gotowe fragmenty A1 i S7, umowa na obwodnicę Kołbieli
Nowa jezdnia na A1, rozstrzygnięcia na S19, obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Ważna deklaracja drogowców w sprawie przejezdności A1
Przed świętami duże zmiany w organizacji ruchu na budowanej ekspresówce S7 pomiędzy Napierkami (woj. warmińsko-mazurskie) i Płońskiem (woj. mazowieckie). Inwestycja ta podzielona jest na cztery odcinki: Napierki - Mława (14 km), Mława - Strzegowo (21,5 km), Strzegowo - Pieńki (22 km) i Pieńki - Płońsk (13,7 km).
Do użytku zostało oddanych już 50 z 71 kilometrów tej drogi w układzie dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę. To środkowy fragment Mława Wschód - Pieńki Rzewińskie (z tymczasowym ograniczeniem prędkości do 80 km/h). Na początkowym odcinku ruch odbywa się jedną nitką nowej jezdni (14 km, z ograniczeniem do 60 km/h), zaś na końcowym część jeszcze drogą zbiorczą (7 km).
Całość, obejmująca między innymi 10 węzłów, ma być gotowa jeszcze przed wakacjami 2022 roku.
Gotowe fragmenty A1 i S7, umowa na obwodnicę Kołbieli
Drożej na A4, powstaną kolejne odcinki S7 i S19
Postępy prac na budowach A1, S3, S7 i S8
Dobiega końca budowa odcinka S19 w województwie podkarpackim. To 8,2 km pomiędzy węzłami Łowisko - Sokołów Małopolski Północ. Obie jezdnie zostały właśnie udostępnione na zasadzie przejezdności z czasowym ograniczeniem prędkości 50 i 70 km/h. Zgodnie z umową koniec prac - między innymi w Miejscu Obsługi Podróżnych Kamień - nastąpi wiosną 2022 roku.
Ekspresówka S19 jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia łączącego północ z południem Europy. Na terenie Polski będzie miał długość ponad 700 km, w samym województwie podkarpackim około 170 km.
Otwarcia oraz przetargi na S19 i wokół Łomży
Oddanie do ruchu odcinka S19, rozpoczęcie prac na A2 i S61
Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
POLSKIE DROGI | Otrzymanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych w terenie. Taki dokument wydawał właśnie Wojewoda Mazowiecki dla odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów i Siedlce Zachód (12,5 km).
Przed wykonawcą, firmą Polaqua (560 mln zł), budowa dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę z zachowaniem rezerwy pod trzeci oraz oba węzły. Zgodnie z kontraktem zakończenie wszystkich prac powinno nastąpić jesienią 2023 roku.
Niedawno ZRID otrzymał odcinek A2 Kałuszyn - Groszki (12 km), w trakcie pozyskiwania jest środkowy fragment Groszki - Gręzów (13 km).
Koniec uciążliwych objazdów przez Warszawę
Oddanie do ruchu odcinka S19, rozpoczęcie prac na A2 i S61
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
W mijającym tygodniu Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wydano także dla 16-kilometrowego fragmentu S3 Dargobądz - Troszyn (woj. zachodniopomorskie). Jeszcze w tym roku plac budowy zostanie przekazany konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowagard (679 mln zł).
Nowa droga będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W jej ciągu powstaną między innymi trzy węzły Dargobądz oraz Wolin Zachód i Wschód, para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz, dwa mosty i estakada.
GDDKiA zakłada, że w styczniu 2022 roku zostanie wydany ZRID na kolejny fragment Świnoujście - Dargobądz. Oddanie do ruchu obu odcinków (33 km) zaplanowano przed wakacjami 2024 roku. Tym samym powinna być gotowa cała ekspresówka S3 od Bałtyku do granicy Polski z Czechami.
Udostępnienie do ruchu na S3 i S5, przygotowania na S12
Tunele na S3, oferty na S10 i przetargi na S19
Dłuższa S3, wybór na S6, dokończenia na S7
Na znacznie wcześniejszym etapie uzyskiwania zezwoleń jest fragment S19 na Mazowszu od granicy z województwem podlaskim do lubelskiego. GDDKiA złożył właśnie dla niego wniosek o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU). Znalazła się w nim rekomendacja dla przebiegu przez obszary gmin Sarnaki, Olszanka, Huszlew i Łosice.
W tych założeniach ma około 32 kilometrów długości o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus trzeci awaryjny. Zaplanowano także cztery węzły drogowe Sarnaki, Ostromęczyn, Łosice i Mszana.
Po uzyskaniu DŚU zostaną opracowane szczegółowe wytyczne. Na ich podstawie będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę w formule Projektuj i buduj.
Nowa jezdnia na A1, rozstrzygnięcia na S19, obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Sporo się dzieje na przebiegu S19
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Przetargi na A50/S50, S6 z najdłuższym w Polsce tunelem i S17
POLSKIE DROGI | Nabierają rozpędu przygotowania do zupełnie nowej inwestycji drogowej. Mowa o Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, która częściowo będzie miała status autostrady A50 i ekspresówki S50.
GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla odcinka od przyszłej S10 (kierunek Płock) w rejonie miejscowości Nacpolsk do obecnej drogi krajowej nr 92 w okolicach Sochaczewa. Tutaj będzie miała parametry ekspresówki.
Drugie postępowanie rozpoczęto dla fragmentu od DK92 do realizowanej obecnie S7 pomiędzy Warszawą i Grójcem. Tu zaplanowano mieszany standard - do przecięcia z A2 (rejon planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego) jako S50, a dalej jako A50 (okolice miejscowości Złotokłos).
W obu przypadkach zadaniem zwycięzcy przetargów będzie przeanalizowanie wybranych już korytarzy (o szerokości ok. 5 km) i wskazanie wariantów przebiegu (zawężonych do szerokości 100 metrów). Ostateczna decyzja zapadnie na etapie wydawania DŚU.
GDDKiA w obu przetargach wyznaczyła termin składania ofert na 26 stycznia 2022 roku, przy braku odwołań umowy powinny zostać podpisane w maju.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i łącznik A1 z S7
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11
W mijającym tygodniu ogłoszono też przetarg na projekt budowlany dla trzech odcinków S6 tworzących Zachodnią Obwodnicę Szczecina (ZOS). Pierwsze z nich prowadzą od Kołbaskowa do Polic, ostatni od Polic do Goleniowa. To właśnie na nim planowany jest najdłuższy tunel drogowy w Polsce (5 km) pod dnem Odry.
GDDKiA wyznaczyła termin składania ofert na 20 stycznia. Na wykonanie dokumentacji, od dnia podpisania umowy, przewidziano odpowiednio 13 i 15 miesięcy.
Otwarcie odcinka S7, oferty na kontynuacje S6 i S19
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
Lista 100 nowych obwodnic z planowanymi terminami przetargów i realizacji
GDDKiA szuka też wykonawców - w systemie Projektuj i buduj - dla trzech fragmentów S17 w województwie lubelskim. Ogłoszone właśnie przetargi dotyczą odcinków pomiędzy węzłami Zamość Wschód - Zamość Południe (12,5 km), Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ (18,5 km) i Tomaszów Lubelski Południe - obwodnica miejscowości Hrebenne (17,5 km).
Przyszła droga będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus trzeci awaryjny. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest w przyszłym roku.
Obecnie w trakcie realizacji jest druga nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pierwszą oddano do ruchu w październiku br. W przygotowaniu pozostały fragment S17 Piaski Zachód - Zamość Wschód, dla którego zapewniono już środki na realizację.
Krok bliżej do przebiegu S5, zmiany organizacji na S7 i otwarcie obwodnicy na S17
Budowa 100 obwodnic - październik 2021
Dłuższe S61, szersza S17, utrudnienia na A1 i DK1
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 51/2021
Noworoczna nowelizacja przepisów drogowych
Tuż przed debiutem Renault Megane E-Tech w Polsce
Kompletna inwestycja Toyota Motor Manufacturing Poland
Jakie jest zainteresowanie dieslami wśród polskich kierowców?
Otwarcia oraz przetargi na S19 i wokół Łomży
Wydanie 50/2021
Zawodowcy złapani na zakazie wyprzedzania
Hybrydowa Mazda2 to klon modelu innej marki
Kolejny poziom autonomicznej jazdy z dopuszczeniem do ruchu
Nowe życie samochodów używanych i baterii trakcyjnych
Oddanie do ruchu odcinka S19, rozpoczęcie prac na A2 i S61
Wydanie 49/2021
Absolutna dominacja załogi Kajetanowicz - Szczepaniak
Unowocześniona Skoda Karoq
Honda i Junak liderami na rynku jednośladów w Polsce
Gliwicka fabryka samochodów zmienia profil produkcji
Gotowe fragmenty A1 i S7, umowa na obwodnicę Kołbieli