ELEKTROMOBILNOŚĆ
TESTY | Samochody elektryczne
Testy samochodów elektrycznych na długim dystansie - edycja 1
13.12.2023, aktualizacja 21.12.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Zasięg samochodu oraz infrastruktura i czas ładowania to kluczowe kwestie do rozwoju elektromobilności. Jak to wygląda w Polsce na przełomie 2023 i 2024 roku sprawdzamy w długodystansowych testach kilku elektryków.
Rozpoczynamy trzymiesięczne testy samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Połowa grudnia to czas nieprzypadkowy, bo liczymy na zebranie doświadczeń w okresie zimowym. Przynajmniej według kalendarza, bo po pierwszych opadach śniegu przyszła odwilż, a temperatura powietrza powyżej zera stopni Celsjusza.
Na naszej liście znalazły się samochody osobowe z różnych segmentów. Według alfabetu to:
Cupra Born,
Jeep Avenger EV,
Kia EV6,
Mazda MX-30,
Mercedes-EQ EQS,
Nissan Townstar EV Kombi,
Opel Astra EV,
Renault Megane E-Tech,
Skoda Enyaq RS,
Skoda Enyaq RS Coupe,
Volkswagen ID.4,
Volvo C40.
Założenia dla każdego są takie same. Przejechanie dystansu ponad tysiąca kilometrów, zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie. Będą to zarówno autostrady i ekspresówki, jak i drogi krajowe oraz lokalne. Sprawdzimy przy tym dostępność infrastruktury ładowania w województwach: lubelskim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim i świętokrzyskim. Kilka stałych odcinków pozwoli też ocenić faktyczny zasięg i czas przejazdu.
I ostatnie, równie kluczowe, założenie. Do każdego samochodu otrzymujemy kartę do ładowania. Będą one wystawione przez różnych operatorów sieci, stąd dodatkowa możliwość sprawdzenia ich uniwersalności w różnych punktach ładowania.
Zapraszamy do śledzenia na bieżąco tych testów na stronie jedz-bezpiecznie.pl, jak też na Facebooku oraz YouTube. Zachęcamy też do komentowania oraz zadawania pytań.