ELEKTROMOBILNOŚĆ

TESTY | Samochody elektryczne

Testy samochodów elektrycznych na długim dystansie - edycja 1

13.12.2023, aktualizacja 21.12.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Zasięg samochodu oraz infrastruktura i czas ładowania to kluczowe kwestie do rozwoju elektromobilności. Jak to wygląda w Polsce na przełomie 2023 i 2024 roku sprawdzamy w długodystansowych testach kilku elektryków.

Elektromobilność – praktyczne testy samochodów elektrycznych na długim dystansie

Rozpoczynamy trzymiesięczne testy samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Połowa grudnia to czas nieprzypadkowy, bo liczymy na zebranie doświadczeń w okresie zimowym. Przynajmniej według kalendarza, bo po pierwszych opadach śniegu przyszła odwilż, a temperatura powietrza powyżej zera stopni Celsjusza.

Na naszej liście znalazły się samochody osobowe z różnych segmentów. Według alfabetu to:

  • Cupra Born,

  • Jeep Avenger EV,

  • Kia EV6,

  • Mazda MX-30,

  • Mercedes-EQ EQS,

  • Nissan Townstar EV Kombi,

  • Opel Astra EV,

  • Renault Megane E-Tech,

  • Skoda Enyaq RS,

  • Skoda Enyaq RS Coupe,

  • Volkswagen ID.4,

  • Volvo C40.

Założenia dla każdego są takie same. Przejechanie dystansu ponad tysiąca kilometrów, zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie. Będą to zarówno autostrady i ekspresówki, jak i drogi krajowe oraz lokalne. Sprawdzimy przy tym dostępność infrastruktury ładowania w województwach: lubelskim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim i świętokrzyskim. Kilka stałych odcinków pozwoli też ocenić faktyczny zasięg i czas przejazdu.

I ostatnie, równie kluczowe, założenie. Do każdego samochodu otrzymujemy kartę do ładowania. Będą one wystawione przez różnych operatorów sieci, stąd dodatkowa możliwość sprawdzenia ich uniwersalności w różnych punktach ładowania.

Zapraszamy do śledzenia na bieżąco tych testów na stronie jedz-bezpiecznie.pl, jak też na Facebooku oraz YouTube. Zachęcamy też do komentowania oraz zadawania pytań.