POLSKIE DROGI

Autostrady i drogi ekspresowe | A2/S2

Koniec uciążliwych objazdów przez Warszawę

20-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

Z półtorarocznym poślizgiem udostępniony został do ruchu ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy z tunelem pod dzielnicą Ursynów. Tym samym zostały w końcu połączone dwie części autostrady A2 i zlikwidowana konieczność przeciskania się przez ulice stolicy.

Polskie drogi - otwarcie S2 pomiędzy węzłami Puławska i Wilanów na Południowej Obwodnicy Warszawy

Przyznanie Polsce organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku przyspieszyło budowę autostrady A2 wokół Warszawy. O ile powstały niemal na czas odcinki od Łodzi i dalej w postaci obwodnicy Mińska Mazowieckiego, to zabrakło jej przebiegu przez stolicę. Dopiero rok później udostępniono przedłużenie, jako ekspresówkę S2 zwaną Południową Obwodnicą Warszawy, pomiędzy węzłami Konotopa i Puławska.

Kolejnych siedem lat trzeba było czekać na 15-kilometrowy fragment A2 od S17 do Mińska Mazowieckiego (sierpień 2020) i następnie dwa odcinki S2 od węzła Wilanów z nowym mostem przez Wisłę do S17 (grudzień 2020). Dokładnie przez rok brakowało zaledwie 4,6 kilometrów do połączenia autostrady, co wymuszało przebijanie się przez zakorkowane ulice miasta. Na opóźnienia złożyło się wiele czynników - od problemów z pozyskiwaniem zezwoleń, poprzez postępowanie restrukturyzacyjnego głównego wykonawcy, do błędów wyłapywanych na etapie odbiorów technicznych.

Polskie drogi - przebieg Południowej Obwodnicy Warszawy na siatce dróg w Polsce

Ostatecznie fragment ten otworzono 20 grudnia 2021 roku. To dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę plus czwarty awaryjny i nowy węzeł Ursynów. Niemal w połowie (2335 m) droga przebiega przez tunel, który obecnie jest najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. W dodatku przechodzi nad nim inny, warszawskiego metra.

Inwestycja ta wymagała podjęcia dodatkowych przedsięwzięć. Oprócz budynku Centrum Zarządzania Tunelem (docelowo znajdzie w nim siedzibę Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem) powstał między innymi zdublowany system zasilania i oświetlenia, monitoring wizualny oraz czujniki stężenia spalin i układy wentylacji. Wyjścia awaryjne, do komory między nawami jezdni, zlokalizowano co 250 metrów. W nawierzchnię drogi wbudowano instalację przeciwoblodzeniową.

Polskie drogi - wjazd do tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy z odcinkowym pomiarem prędkości, 80 km/h

GDDKiA ze względu bezpieczeństwa wdrożyła też stałe elementy ruchu. Maksymalną prędkość ograniczono do 80 km/h, co nadzoruje system fotoradarów (odcinkowy pomiar przy wjeździe i wyjeździe z tunelu). Ponadto wprowadzono zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych o masie powyżej 16 ton (z wyłączeniem posiadaczy identyfikatora C-16) w godzinach 7:00-10:00 i 16:00-20:00 i całodobowo dla tranzytu przez Warszawę.