WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 34/2020

22-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Toyota, Volkswagen, Grupa Lotos, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Inspekcja Handlowa o "elektrycznych środkach transportu niedrogowego"

WYDANIE NA WEEKEND | Inspekcja Handlowa o Elektrycznych środkach transportu niedrogowego

NIEBEZPIECZNE PRODUKTY | W ostatnim czasie wiele dzieje się wokół przepisów dotyczących tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO). Proponowane zmiany związane są z rosnącą popularnością wypożyczanych na minuty hulajnóg elektrycznych. Ale też coraz więcej osób decyduje się na ich zakup, podobnie jak rowerów i deskorolek. Tej właśnie sytuacji na rynku postanowi - po raz pierwszy - przyjrzeć się inspektorzy Inspekcji Handlowej.

Pod lupę wzięto oferty sprzedaży "elektrycznych środków transportu niedrogowego niepodlegających homologacji". Sprawdzono je pod kątem spełniania wymogów prawnych i zasad bezpieczeństwa. Kontrolą objęto 9 placówek handlowych, 8 sklepów wielkopowierzchniowych oraz 3 hurtowników. W sumie sprawdzono 41 produktów, do aż 88 procent z nich były zastrzeżenia.

W co trzecim przypadku inspektorzy stwierdzili brak instrukcji, ostrzeżeń i opisów w języku polskim, jak też podania nazwy i adresu producenta czy modelu i roku produkcji. W 26 przypadkach wykazano inne uchybienia formalne.

Jak podkreślono w raporcie końcowym tak "wysoki odsetek nieprawidłowości (…) świadczy o niskiej świadomości obowiązujących uregulowań prawnych wśród przedsiębiorców wprowadzających te wyroby do obrotu". Niemniej wszystkie te uchybienia sprzedawcy mogli usunąć we własnym zakresie. To ważne, bo jak czytamy dalej "brak jasno sformułowanej informacji sposobie korzystania z maszyn, może prowadzić do ich niewłaściwego użycia i w konsekwencji obrażeń".

Na co więc należy zwrócić uwagę podczas zakupu deskorolki, hulajnogi czy roweru elektrycznego?

Inspekcja Handlowa w pierwszej kolejności wymienia obecność znaku CE. Dobrze widziane są też dodatkowe atesty wydane np. przez GS (niem. Geprufte Sicherheit), TUV (Technischer Ube-rwachungsverein), VDE (Verband der Elektrotechnik Elektronik Informationstechnik) czy Znak Zgodności z Polską Normą. Ważną czynnością są dokładne oględziny stanu technicznego urządzenia, zarówno pod kątem uszkodzeń mechanicznych, jak i jakości wykonania oraz montażu.

Oprócz instrukcji obsługi w języku polskim powinna znaleźć się informacja o spełnieniu przepisów dyrektywy 2006/42/WE. Kolejne punkty to podanie nazwy i adresu producenta, oznaczenie serii lub typu urządzenia, jak i instrukcji użytkowania oraz serwisowania.

Toyota z ofertą dla osób niepełnosprawnych

PREMIERA TYGODNIA | Wielu polskich kierowców może nie kojarzyć Toyoty z produkcją samochodów dostawczych. Model ProAce jest najmniej znany z rodziny Citroen Jumpy i Peugeot Expert. A jednak częściej mamy okazję o nim pisać, np. jako ambulansie dla Centrum Zdrowia Dziecka czy zabudowie ala kamper. Kolejna jego wersja Mobility przeznaczona jest dla osób niepełnosprawnych.

Bazą do tej modyfikacji jest ProAce Verso o długości medium (4959 mm) lub long (5309 mm). W miejscu III rzędu siedzeń znajdzie się atestowany zestaw do mocowania wózka inwalidzkiego. Dodatkowo podłoga w tej części auta zostaje wzmocniona i wyposażona w prowadnice. Istnieje też możliwość zamówienia rampy najazdowej, a w dłuższym modelu auta także podnośnika windowego.

Kolejną opcją jest zamiana środkowego rzędu siedzeń na miejsce do transportu drugiego wózka. W tym przypadku boczne drzwi mogą być wyposażone w wysuwany stopień. W każdym wariancie montowane są taśmy do mocowania wózka i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa do osoby niepełnosprawnej.

Toyota oferuje również możliwość kierowania autem przez osobę z ograniczoną sprawnością. System Carospeed Classic pozwala na operowanie układem przyspieszania i hamowania za pośrednictwem dźwigni umieszczonej pomiędzy kierownicą i lewarkiem przekładni automatycznej. Jego instalacja nie ingeruje w konstrukcję pojazdu, a po demontażu auta można powrócić do stanu fabrycznego. Co ważne, Toyota nie pobiera z tego tytułu dodatkowych opłat. Jak informują jej przedstawiciele podstawą do bezpłatnej modyfikacji jest przedstawienie u dilera orzeczenia lekarskiego o niepełnosprawności. System ten można zamówić także do pozostałych modeli japońskiej marki.

Przebudowana wersja Mobility zostaje - zgodnie z wymogami prawa - oznaczona jako pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych. Otrzymuje też dodatkowe kierunkowskazy (LED) na wysokości dachu. Przed wydaniem auto przechodzi stosowne badanie techniczne.

Ceny za modyfikację ProAce Verso do wersji dla osób niepełnosprawnych rozpoczynają się do 10 500 zł netto.

Polacy o kosztach użytkowania pojazdu elektrycznego

WYDANIE NA WEEKEND | Polacy o kosztach użytkowania pojazdu elektrycznego

ELEKTROMOBILNOŚĆ | W kwietniu Volkswagen zlecił InsightOut Lab przeprowadzenie badań wśród polskich kierowców na temat elektromobilności. Część wyników opublikowaliśmy już w materiale "Polacy o samochodach elektrycznych". Dziś o cenach i serwisie.

Blisko 85 proc. respondentów (z grupy 1001 osób w wieku powyżej 18 lat) uważa, że pojazdy elektryczne są drogie w zakupie. Jeśli jednak zdecydowaliby się na nie, to woleliby zapłacić więcej na początku pod warunkiem, że tańsza będzie eksploatacja.

Zresztą niemal co trzecia z pytanych osób była zdania, że jazda elektrykiem jest bardziej ekonomiczna niż autem z silnikiem spalinowym. Podobnie z serwisem, którego koszty uchodzą za niższe (45 proc. respondentów). Ponad połowa osób jest też przekonana o mniejszej awaryjności samochodów elektrycznych.

Volkswagen zlecił w czerwcu drugą część badań, które związane były ze startem rządowego programu dopłat do zakupu elektryków. W tym przypadku niemal połowa ankietowanych nie słyszała o takiej możliwości. Ale już co trzecia osoba, z całej grupy 1045 respondentów, opowiedziała się za dopłatami ze strony państwa. Podobnej wielkości grupa wahała się nad udzieleniem pozytywnej odpowiedzi.

Niemniej przy pytaniu o najskuteczniejsze sposoby zachęt do zakupu samochodu elektrycznego 59 proc. respondentów wolałoby ulgę podatkową (obniżenie ceny już w momencie zakupu - tzw. model norweski), 36 proc. zwrot części poniesionych kosztów (program rządowy), 30 proc. bezpłatne dołączenie do zakupu samochodu ładowarki naściennej (Wallbox), 29 proc. wydanie karty umożliwiającej korzystanie z szybkich ładowarek w preferencyjnych cenach, 23 proc. możliwość bezpłatnych przejazdów autostradami zarządzanymi przez GDDKiA, a 21 proc. sfinansowanie zakupu paneli fotowoltaicznych.

Kolejny krok do połączenia Lotosu z Orlenem

WYDANIE NA WEEKEND | Kolejny krok do połączenia Lotosu z Orlenem

Z RYNKU | Podpisano trójstronne porozumienie w sprawie przejęcia przez PKN Orlen akcji Grupy Lotos. Stroną tej umowy jest także Skarb Państwa, który ma znaczące udziały w obu spółkach. W lipcu wstępną zgodę na ich połączenie wydała Komisja Europejska.

Postawiono przy tym kilka warunków, między innymi sprzedaż części stacji paliw w Polsce. Jednocześnie możliwa jest ich wymiana z inną siecią operującą na terenie UE. Podpisana umowa ma zapewnić nadzór nad właściwym wywiązaniem się z tych zobowiązań.

"Proces przejęcia, w którym uczestniczymy, to bardzo złożona operacja, którą musimy przeprowadzić. Aby sprostać konkurencji i wyzwaniom, jakie stoją przed branżą paliwowo-energetyczną, musimy łączyć siły tworząc silny koncern. W całej Europie miało już miejsce wiele podobnych transakcji. PKN ORLEN ma spore doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju postępowań, dlatego jestem spokojny o przebieg procesu zgodnie ze wszystkimi standardami i obowiązującymi przepisami dla tego typu transakcji"

- powiedział Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

"Z determinacją realizujemy proces przejęcia Grupy LOTOS. To dla nas priorytet, a podpisanie porozumienia przez wszystkie zaangażowane strony przybliża nas do sprawnego sfinalizowania transakcji. Powstanie jednego silnego koncernu, do którego należeć będzie nie tylko LOTOS, ale też Energa i PGNiG, jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej tych firm i budowania ich wartości dla akcjonariuszy. Skorzysta na tym także polska gospodarka, bo zintegrowany koncern będzie miał większe możliwości rozwoju inwestycyjnego i mocniejszą pozycję negocjacyjną. Silny multienergetyczny koncern oznacza również wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Jednym z głównych beneficjentów przejęcia kapitałowego Grupy LOTOS stanie się też Pomorze i jego mieszkańcy, ponieważ jeszcze bardziej zaangażujemy się w działania społeczne, kulturalne i sportowe w regionie"

- skomentował Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Później obwodnicą Warszawy, dobre wieści z S3 i S6

WYDANIE NA WEEKEND | Później obwodnicą Warszawy, dobre wieści z S3 i S6

POLSKIE DROGI | W ostatnim czasie na wschód od Warszawy udostępniono do ruchu dwa ważne odcinki dróg. To A2 do Mińska Mazowieckiego i S17 w kierunku Lublina. Do całości tej układanki brakuje połączenia na S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska.

Faktyczne prace nad nim rozpoczęły się w 2017 roku, a całość podzielono na trzy odcinki inwestycyjne. Wszystkie miały być gotowe w wakacje tego roku, ale z różnych przyczyn wydłużono na nich ten termin.

Na dziś najbardziej zaawansowany w realizacji (91 proc.) jest fragment po prawym brzegu Wisły, pomiędzy węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska. Tu powodem wydłużenia czasu jest decyzja PKP o wybudowaniu dodatkowego toru, a tym samym wiaduktu przebiegającego nad S2.

Podobny stopień zaawansowania prac (89 proc.) jest na środkowym odcinku od węzła Przyczółkowska do Wału Miedzeszyńskiego. W jego ciągu wybudowano most przez Wisłę. Wysoka fala jaka przeszła przez rzekę w maju 2019 roku znacząco wpłynęła na harmonogram robót. W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała ukończenie obu odcinków do końca 2020 roku.

Najmniej zaawansowany (81 proc.) jest odcinek pomiędzy węzłami Puławska i Przyczółkowska. Jego połowę stanowi tunel o długości 2,3 km przebiegający pod warszawską dzielnicą Ursynów. Tu między innymi wydłużające się procedury uzyskania Zgody na rozpoczęcie inwestycji drogowej (ZRID) oraz konieczność przełożenia wielu instalacji sieciowych wpłynęły na harmonogram prac. Ostatecznie powinny zakończyć się w marcu 2021 roku, ale z uwagi na przebieg drogi w tunelu odbiory techniczne mogą potrwać nawet trzy miesiące.

WYDANIE NA WEEKEND | Później obwodnicą Warszawy, dobre wieści z S3 i S6

GDDKiA poinformowała o zakończeniu procedur przetargowych na projekt i budowę 33-kilometrowego odcinka S3 w województwie zachodniopomorskim. Podzielono go na dwa zadania: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Ostatnim etapem przed podpisanem umów będzie złożenie przez zwycięzców deklaracji należytego wywiązania się z kontraktu.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem obie umowy zostaną podpisane jeszcze w tym miesiącu. Od tego dnia w czasie 17 miesięcy powinien zostać wykonany projekt oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne. Kolejne 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych 15 grudnia - 15 marca) zajmą roboty budowlane. Oznacza to, że droga powinna być gotowa w III kwartale 2024 roku.

Wykonawcą odcinka Świnoujście - Dargobądz (17 km) będzie Polaqua (wartość kontraktu wynosi blisko 689 mln zł), a Dargobądz - Troszyn (16 km) konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard (679 mln zł).

Cały odcinek składać się będzie z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Powstanie też siedem węzłów, dwa miejsca obsługi podróżnych, drugi most na obwodnicy Wolina i estakady w Międzyzdrojach oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej.

WYDANIE NA WEEKEND | Później obwodnicą Warszawy, dobre wieści z S3 i S6

Z kolei w województwie pomorskim ogłoszono przetarg na realizację kolejnego odcinka S6. Dotyczy on Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, którą podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (16,3 km) i Żukowo - Gdańsk Południe (16 km). Na ich styku powstanie dodatkowa obwodnica Żukowa. Całość będzie miała po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i zachowaną rezerwą pod trzeci.

Jeszcze w tym roku powinny zostać ogłoszone przetargi na S6 pomiędzy Bożepole Wielki - Słupsk (z rozbudową obwodnicy miejskiej), a w przyszłym roku w kierunku Koszalina.