WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 38/2021

18-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: policja, Mazda, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Żyj i pozwól żyć innym

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Żyj i pozwól żyć innym - kolejna edycja międzynarodowego tygodnia ROADPOL Safety Days

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W czwartek, 16 września 2021, rozpoczęła się kolejna edycja tygodnia ROADPOL Safety Days. Jej inicjatorem jest Europejska Organizacja Policji Ruchu Drogowego. Głównym założeniem jest propagowanie odpowiedzialnego zachowania przez wszystkich uczestników ruchu drogowego, a docelowo redukcji do zera liczby ofiar śmiertelnych. Żyj i pozwól żyć innym - to hasło tegorocznej akcji w Polsce.

"Pamiętajmy, że największy wpływ na bezpieczeństwo mają kierowcy, którzy w mniej lub bardziej świadomy sposób, dopuszczają się zachowań zagrażających życiu innych użytkowników dróg, np. poprzez przekraczanie limitów prędkości, czy jazdę pod wpływem alkoholu/narkotyków. Jednak nie tylko kierowcy stwarzają niebezpieczne sytuacje. Wielu rowerzystów, czy pieszych również ignoruje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i przyczynia się do powstawania kolizji, czy wypadków"

- apeluje komisarz Paweł Grześ z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.

W 2020 roku w wyniku 23 540 wypadków na polskich drogach śmierć poniosło 2491 osób. Najczęściej byli to kierowcy samochodów osobowych (789 osób), piesi (631) i pasażerowie (373). Te trzy grupy to blisko 72 proc. ogółu! Najwięcej zabitych było w przedziale wiekowym 60+ (732), 40-59 (672) i 25-39 (617).

Sprawcami 80 proc. wypadków z ofiarą śmiertelną byli kierujący pojazdami mechanicznymi. Z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu zginęło 856 osób, a poprzez nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu 169 osób. W wypadkach, do których przyczynili się sami piesi, najwięcej osób zginęło poprzez nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (137).

Według dziennych danych policji w 2020 w następstwie wypadków drogowych nikt nie zginął 6, 12 i 23 stycznia, 22 kwietnia i 8 lipca. W ośmiu miesiącach 2021 takie dni odpowiadające Wizji zero były 13 i 15 stycznia, 9 marca oraz 7 i 19 maja.

W czasie trwania ROADPOL Safety Days, do 22 września, policja zapowiada wzmożone kontrole na drodze. Wraz z innymi służbami i organizacjami będą też prowadzić działania profilaktyczno-edukacyjne.


Mazda dodaje do CX-5 nowe elementy wyposażenia

PREMIERA TYGODNIA | Po "dwójce" Mazda zapowiada modernizację kolejnego modelu. Tym razem to SUV CX-5 należący do segmentu D. Pierwsza generacja debiutowała na rynku w 2011 roku. Obecna dostępna jest od 2017. Dwa lata później poszerzono w niej paletę jednostek napędowych. Przy okazji kolejnego faceliftingu zmian jest o więcej.

Najważniejsza z nich, niewidoczna gołym okiem, to tryb jazdy Off-Road w modelach z napędem na obie osie i-Activ AWD. Mazda informuje też o modyfikacji konstrukcji Skyactive-Vehicle pod kątem poprawy komfortu jazdy. Za to łatwo można dostrzec nowe kształty zderzaków i kloszy lamp. Wśród lakierów dostępny jest w nowy kolor Zircon Sand.

Do wersji wyposażenia dojdą dwie specjalne. Newground charakteryzuje się srebrnymi, czarnymi i zielonymi elementami nadwozia. Wewnątrz ten ostatni pojawia się na przeszyciach zamszowej tapicerki i kratkach wentylacyjnych.

Natomiast Homura ma wiele lakierowanych na błyszczącą czerń dodatków, w tym 19-calowe felgi. Pojawiają się także czerwone akcenty na grillu oraz przeszyciach skórzanej tapicerki siedzeń, kierownicy, dźwigni zmiany biegów i panelach bocznych drzwi.

Ponadto pozycje na liście uzupełnianą nowe elementy - układ wspomagania jazdy w korku (CTS), matrycowe reflektory główne (ALH), system bezprzewodowego ładowania smartfonów Qi oraz dwustronna i wodoodporna mata bagażnika.

Zmodernizowana Mazda CX-5 trafi do salonów sprzedaży na początku 2022 roku.


Dynamiczny wzrost elektryków i… aut zasilanych wodorem

Z rynku - rejestracje pojazdów elektrycznych, plug-in, mild-hybrid i napędzanych wodorem

Z RYNKU | Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego do końca sierpnia 2021 zarejestrowano w naszym kraju 29 820 osobówek z napędem elektrycznym. Z tej puli co trzecia pochodzi z tego roku (11 084 szt.). Oznacza to wzrost aż o 130 proc. względem analogicznego okresu 2020 (4814 szt.).

Wśród nich utrzymywana jest równowaga - 52 proc. to hybrydy typu plug-in (15 564 szt.), 48 proc. to EV (14 256 szt.).

"Biorąc pod uwagę napędy elektryczne, wyniki po ośmiu miesiącach bieżącego roku pokazują wyraźny wzrost sprzedaży hybryd plug-in. O ile jeszcze rok temu znacznie lepiej sprzedawały się samochody bateryjne, o tyle od kilku miesięcy to właśnie hybrydy plug-in przykuwają uwagę klientów. Wynika to z faktu, że samochody te łączą w sobie walory napędu elektrycznego, który doskonale sprawdza się w jeździe po mieście (oczywiście, jeśli samochód jest regularnie ładowany) i spalinowego – na dłuższe trasy. Polska nie jest tu wyjątkiem, bo podobny trend obserwujemy w całej Europie"

- mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Drugim najliczniejszym segmentem pozostają jednoślady (11 425 szt., +32 proc.). Dominują tu motorowery (10 823 szt.), pozostałe to motocykle (602 szt.).

Licznik elektromobilności dla pojazdów dostawczych i ciężarowych wynosi 1125 rejestracji (+131 proc.), zaś dla autobusów 578 szt. (+28 proc.).

Obecnie sieć ogólnodostępnych ładowarek liczy 1631 stacji. Większość z nich dysponuje więcej niż jednym łączem, stąd liczba 3178 wtyczek. 67 proc. typu 1 i 2, 15 proc. CCS Combo 2, 14 proc. CHAdeMO i 4 proc. z końcówką Tesli. W podziale na moc ładowania niemal 70 proc. to AC (do 22 kW).

"Co warte podkreślenia, rozwój infrastruktury odbywa się nie tylko w ujęciu ilościowym, ale również jakościowym. W Polsce funkcjonuje już ok. 100 ładowarek DC o mocy powyżej 50 kW, zaś zgodnie z deklaracjami wiodących operatorów planowane jest oddanie do użytku szeregu kolejnych stacji ładowania prądem stałym, w tym punktów ultraszybkich"

- dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Trzeba zauważyć, że od stycznia do sierpnia 2021 przybyło 59 aut zasilanych wodorem. Do tej pory w Centralnej Ewidencji Pojazdów widniała tylko jedna sztuka.

Najliczniejszą i grupą wśród hybryd pozostają tzw. miękkie (nie wymagające zewnętrznego ładowania). Na polskich drogach jest ich już 283 863 szt., z których w tym roku przybyło 90 165 szt. (+144 proc.).


Tunele drogowe - porażka na POW S2 i sukces w Świnoujściu

Polskie drogi - problemy z nawierzchnią drogi S2 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy

POLSKIE DROGI | Po raz kolejny oddala się termin oddania do użytku tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. W trakcie odbiorów wykryto nieprawidłowości w wykonaniu betonowej nawierzchni na blisko półkilometrowym odcinku głównej jezdni.

Wykonane badania laboratoryjne wykazały niespełnienie norm dotyczących mrozoodporności. Nakazano rozbiórkę wadliwej nawierzchni i jej ponowne ułożenie. Według przedstawicieli GDDKiA powinno to zająć tydzień czasu. Ale pojawia się też kwestia długoterminowego okresu badania próbek, miarodajny wynik otrzymywany jest po trzech miesiącach.

Jednocześnie padają zapewnienia o oddaniu inwestycji jesienią. Obecnie trwają odbiory straży pożarnej, następnym krokiem będzie złożenie wniosku do nadzoru budowlanego o wydanie decyzji na użytkowanie. To także jest złożona i czasochłonna procedura.

Tunel jest kluczowym elementem Południowej Obwodnicy Warszawy, która jednocześnie stanowi ciąg autostrady A2. Obecnie kończy się na węźle Puławska i objazdem przez miasto prowadzi do węzła Wilanów. Inwestycja ta jest już opóźniona o ponad rok. Tuż przed jej zakończeniem "zauważono" brak 130-metrowe odcinka łączącego jeden z węzłów z siatką ulic. Z kolei niedawno na fragmencie prowadzącym przez most na Wiśle (oddany w grudniu 2020) dokonano wymiany nawierzchni.

Polskie drogi - przebicie tunelu pod Świną pomiędzy wyspami Uznam i Wolin

O wiele sprawniej postępuje budowa tunelu pod Świną. Połączy on stałą drogą dwie części Świnoujścia leżące na wyspach Uznam i Wolin. Po sześciu miesiącach od rozpoczęcia właśnie ukończono jego drążenie (1,5 km). Demontaż wykorzystanej do tego maszyny TBM zajmie około miesiąca.

Do wykonania jeszcze sporo prac, między innymi budowa właściwej jezdni (po jednym pasie w każdą stronę), pod nią znajdzie się galeria ewakuacyjna oraz stropu, nad którym pobiegnie ciąg wentylacji i odprowadzania spalin. A także nowego układu drogowego po obu stronach tunelu.

Całość będzie miała ponad 3 km długości. Oddanie do użytku zaplanowano jesienią 2022.


Szerzej na A1, bliżej rozpoczęcia budowy odcinków S6, S10 i S19

Polskie drogi - zmiana organizacji ruchu na A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk

POLSKIE DROGI | Kolejna zmiana układu ruchu na budowanym fragmencie autostrady A1. Na przełomie września i października pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24 km) zostanie poszerzona przejezdność nowej jezdni do dwóch pasów w każdą stronę. Obecnie na wewnętrznych montowane są bariery separacyjne.

Będzie to ostatni odcinek A1, który tymczasowo zostanie udostępniony w układzie 2+2. Na wszystkich - pomiędzy Tuszynem a Częstochową - wykonawcy przystąpili już do budowy drugiej jezdni.

Polskie drogi - ponowne rozstrzygnięcie przetargu S6 Słupsk - Bobrowniki

Jest szansa na rozpoczęcie budowy fragmentu ekspresówki S6 Słupsk - Bobrowniki (16 km). Pierwsze rozstrzygnięcie przetargu zostało zaskarżone do Krajowej Izby Odwoławczej. Po ponownym wyborze wykonawcy wskazano konsorcjum firm NDI, NDI Sopot oraz Todini Central Asia (549 mln zł).

Planowana droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu i trzeci awaryjny w każdą stronę. W jej ciągu powstaną dwa węzły - Budy i Bobrowniki. Budowa powinna zakończyć się do 2025 roku.

Polskie drogi - zakończenie przetargu na S10 na obwodnicy Torunia

W przetargu na projekt i budowę odcinka S10 pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Południe (12 km) złożono siedem ofert. Wszystkie mieszczą się w założonym przez GDDKiA budżecie (407 mln zł). Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum firm NDI, NDI Sopot i SP Sine Midas Stroy (301 mln zł). Trwa weryfikacja złożonych dokumentów.

W ramach tej inwestycji - realizowanej w pasie rezerwy wzdłuż oddanej do użytku w 2006 jednej jezdni S10 - powstaną między innymi węzły Toruń Podgórz i Czerniewice.

Polskie drogi - podpisanie umowy na S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe, viaCarpatia

W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe (woj. podkarpackie). Wykonawcą jest konsorcjum spółek Aldesa Construcciones (365 mln zł).

Na odcinku o długości 10,3 km powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i trzeci awaryjny w każdą stronę oraz węzły Iskrzynia (połączenie z DK19) i Miejsce Piastowe (DK28). W planach jest także baza dla służb utrzymania drogi.

Inwestycja ta, będąca częścią międzynarodowego szlaku viaCarpatia, zostanie oddano do użytku w połowie 2025 roku.