WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 4/2022

22-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Blisko 30 tysięcy zastrzeżeń do oświetlenia pojazdu

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - wyniki akcji Twoje światła - nasze bezpieczeństwo 2021 i kontroli policji w zakresie oświetlenia pojazdów

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Od 23 października do 4 grudnia 2021 roku trwała szósta edycja kampanii "Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo". W jej ramach kierowcy - w cztery wybrane soboty - mogli zlecić bezpłatną kontrolę oświetlenia w swoim pojeździe. Z takiej możliwości skorzystało 1298 osób.

"Oświetlenie pojazdów poruszających się po polskich drogach budzi często szereg zastrzeżeń. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że aż 98 procent polskich kierowców jest oślepianych przez inne samochody, a 40 procent skarży się, że ich światła świecą za słabo. Nasze analizy wskazują także, że tylko około 30 procent pojazdów - spośród wszystkich poruszających się po drogach - ma prawidłowo lub zaledwie akceptowalnie ustawione światła"

- wskazał w rozmowie z nami Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy inicjatora akcji Instytutu Transportu Samochodowego.

W czasie trwania akcji policjanci prowadzący kontrole drogowe ujawnili aż 11 736 wykroczeń związanych z jazdą bez wymaganego oświetlenia (obecnie mandat wynosi od 100 do 300 złotych) i zatrzymali 17 757 pojazdów z niesprawnymi światłami. Dla porównania w podobnym okresie 2019 roku było to - odpowiednio - 10 323 i 13 199, a w 2020 roku 11 065 i 16 266.

"Sprawność świateł oraz ich prawidłowe stosowanie są gwarantem bezpieczeństwa na drodze, szczególnie po zmroku oraz w porze jesienno-zimowej"

- podkreślił Mikołaj Krupiński z ITS.


Czytaj także:


Nowy elektryk Volkswagena w wariancie coupe

PREMIERA TYGODNIA | Volkswagen, po kompaktowym ID.3 i SUV-ie ID.4, wprowadza do rodziny tych pojazdów elektrycznych kolejny model. A raczej wariant, bo ID.5 to "czwórka", ale w popularnym ostatnio nadwoziu coupe.

Nowe auto Volkswagena mierzy 4584 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2771 mm, 1852 mm szerokości i 1615 mm wysokości. W porównaniu do ID.4 zmieniła się więc tylko ostatnia wartość (1587 mm). Kluczowy jest jednak większy bagażnik. W coupe ma on pojemność od 549 do 1561 litrów.

Bez zmian na liście wyposażenia, do wyboru trzy wersje - Pro, Pro Performance i GTX. Każda zawiera między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym centralną pomiędzy fotelami), trzy pary mocowań Isofix (i-Size) do fotelików dziecięcych (skrajne miejsca kanapy i pasażera z przodu), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów.

W gamie jednostek napędowych trzy warianty przypisane do poszczególnych wersji wyposażenia. W Pro dostępny jest silnik elektryczny o mocy 128 kW (174 KM), a w Pro Performance 150 kW (204 kM) - oba przenoszą napęd na tylną oś. W przypadku GTX jest to 4x4, dwa silniki generują łącznie 220 kW (299 KM). Różnica widoczna jest w czasie przyspieszania, "setka" osiągana jest po - odpowiednio - 10,4, 8,4 i 6,3 sekundy.

Wszystkie łączy przekładnia automatyczna o jednym przełożeniu, jak też bateria o pojemności 77 kWh. Według danych Volkswagena maksymalny zasięg wynosi 516 km (491 km w przypadku GTX). Ładowanie do pełna - AC 11 kW - zajmuje około 7:30.

Volkswagen ID.5 został wyceniony w Polsce na 209 690 zł, 216 390 zł i 243 590 zł.


Czytaj także:


MI zapowiada zmiany w szkoleniu kierowców

Ubezpieczenia - oferta PZU dla właścicieli elektryków

PRZEPISY | Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejną nowelizacją Ustawy o kierujących pojazdami. Dotyczyć one będą między innymi kandydatów na kierowców oraz systemu szkolenia i przeprowadzania egzaminu końcowego. Do tego procesu - w roli konsultantów - zostali zaproszeni przedstawiciele organizacji społecznych zrzeszających instruktorów nauki jazdy.

Najważniejsze propozycje dotyczą:

  • podwyższenia wymogu posiadania prawa jazdy kat. B z dwóch do pięciu lat dla kandydatów na instruktorów i egzaminatorów;

  • obniżenia częstotliwości uczestnictwa w warsztatach doskonalenia zawodowego z jednego w roku do cyklu dwuletniego;

  • objęcia obowiązkowym uczestnictwem w warsztatach doskonalenia zawodowego instruktorów techniki jazdy;

  • utajnienia bazy wszystkich pytań egzaminacyjnych;

  • umożliwienia osobie, która ukończyła kurs, praktycznej nauki jazdy z osobą towarzyszącą (warunek posiada przez nią prawa jazdy kat. B od co najmniej pięciu lat);

  • umożliwienia Ośrodkom Szkolenia Kierowców prowadzenia dodatkowych zajęć dla osób posiadających już prawo jazdy, jak i tych, którym cofnięto lub zatrzymano uprawnienia;

  • wprowadzenia obowiązkowego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowych dla młodych stażem kierowców, którzy w okresie próbnym (2 lata) popełnili dwa wykroczenia;

  • podwyższenia wymagań wobec osób upoważnionych przez starostę do kontroli Ośrodków Szkolenia Kierowców;

  • rezygnację z podziału na OSK na zwykłe i spełniające dodatkowe wymagania;

  • wprowadzenia do klasy 4 szkoły podstawowej obowiązkowego przedmiotu Wychowanie komunikacyjne (przygotowanie do zdania egzaminu na Kartę rowerową).


Czytaj także:


Polisa AC dla elektromobilności

Ubezpieczenia - oferta PZU dla właścicieli elektryków

UBEZPIECZENIA | PZU wprowadza ofertę dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Rozszerzenie polisy AC obejmie zarówno elementy wyposażenia - np. baterie czy kable, jak i infrastrukturę - ładowarki.

W praktyce zakres dotyczy uszkodzenia instalacji przez przeciążenia, przegrzania czy zwarcia występujące w sieci oraz kradzież. Suma ubezpieczenia ustalana będzie indywidualnie. W przypadku ładowarek odszkodowanie będzie stałe - 3 tys. zł.

"Rynek motoryzacyjny zmierza w kierunku elektromobilności. Sprzedaż tak zwanych elektryków konsekwentnie rośnie, dlatego chcieliśmy uzupełnić lukę na rynku ubezpieczeniowym i wesprzeć klientów flotowych korporacyjnych, którzy zdecydowali się na zakup pojazdu z napędem elektrycznym. Ochrona ubezpieczeniowa związana ze szkodami dotyczącymi infrastruktury niezbędnej do użytkowania samochodu elektrycznego jest równie ważna, jak ubezpieczenie samego auta"

- mówi Konrad Owsiński, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w PZU.

Według tzw. licznika elektromobilności na koniec 2021 roku zarejestrowanych było 39 658 samochodów osobowych i dostawczych z napędem EV. Rozwój zarówno w segmencie zakupu nowych pojazdów, jak i ładowarek wspiera rządowy program "Mój elektryk".


Czytaj także:


Przebudowy na A1, S1 i DK91

Polskie drogi - przygotowania do poszerzenia A1 Toruń - Włocławek

POLSKIE DROGI | Trwają przygotowania do budowy trzeciego (i miejscami czwartego) pasa na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą oraz na A4 odcinek Krzyżowa - Tarnów. Plany Ministerstwa Infrastruktury zakładają też poszerzenie A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ (34,8 km). Finansowanie tego przedsięwzięcia ma zagwarantować Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (szacowany koszt 490 mln zł).

Inwestycja związana jest z projektowanym już fragmentem S10 (docelowo Szczecin - Warszawa o wspólnym przebiegu właśnie z A1), który będzie łącznikiem z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej.

Harmonogram prac zakłada na lata 2022-26 wykonanie pełnej analizy i prognozy ruchu (dla odcinka S10 Włocławek - AOW przyjęto 67,2 tys. poj./dobę w 2050) i opracowanie dokumentacji projektowej z uzyskaniem Decyzji Środowiskowej.


Czytaj także:


Polskie drogi - przebudowa S1 w Sosnowcu

W mijającym tygodniu minął termin składania ofert na opracowanie dokumentacji przebudowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu (długość 2,3 i 2,7 km). W obu wpłynęło po sześć propozycji, najtańsze z nich pochodzą od firmy Mosty Katowice (odpowiednio 1,8 i 1,9 mln zł).

W ramach tego przedsięwzięcia zostaną przebudowane obie jezdnie do obowiązującego dziś standardu technicznego ekspresówki z zachowanym przekrojem 2+2 (szerokość każdego 3,5 m) i trzecim pasem awaryjnym (2,5 m). Nośność drogi zostanie przystosowana do nacisku 11,5 t/oś.

Obecnie GDDKiA analizuje złożone dokumenty.


Czytaj także:


Polskie drogi - przebudowa DK91 Markowice - Brudzowice

GDDKiA podpisała umowę na przebudowę DK91 Markowice - Brudzowice (woj. śląskie). W ramach tej inwestycji zostaną między innymi przebudowane dwa skrzyżowania i zlikwidowane jedno w miejscowości Zabijak, powstaną chodniki w obrębie przystanków autobusowych i zatoka do kontroli pojazdów przez policję i ITD, a także kanalizacja deszczowa i oświetlenie. Nawierzchnia drogi zostanie przystosowana do obciążenia 11.5 t/oś.

Wykonawca, konsorcjum firm NDI i SP Sine Midas Stroy (69 mln zł) ma na to 13 miesięcy z wyłączeniem okresu zimowego (15 grudnia - 15 marca). Zakończenie prac wypada więc na lipiec 2023 roku.


Czytaj także: