ELEKTROMOBILNOŚĆ

Wydarzenia | Izera

Polsko-chińska elektromobilność marki Izera

17-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Po dwóch latach od prezentacji polskiej marki samochodów elektrycznych poznaliśmy dostawcę platformy, na której zostaną zbudowane. Pierwszym modelem Izery ma być SUV z segmentu C.

Elektromobilność - Izera, polska marka samochodów elektrycznych

Pod koniec lipca 2020 roku spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała oficjalnie projekty rodzimych aut z napędem elektrycznym. Mają być produkowane pod nową marką Izera. Pochodzi ona od pasma gór w Sudetach Zachodnich. I na tym jej związki z Polską mają się zakończyć, bowiem od początku założono wykorzystanie platformy jednego z międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych. Podobnie jak jednostki napędowej i baterii trakcyjnej oraz pozostałych podzespołów.

Wskazówką mógł być jeżdżący prototyp jednej z Izer - hatchbacka z segmentu C (drugi - SUV - był zamkniętą makietą). Jednak nie chciano ujawnić pochodzenia użytych do niego części. Zasłaniano się brakiem ostatecznej decyzji, która miała zapaść w stosownym czasie.

Wcześniej spółka EMP wybrała lokalizację przyszłej fabryki. Wskazano Jaworzno na Śląsku z założeniem rozpoczęcia produkcji samochodów w 2024 roku. Inwestorem zastępczym został Prochem, zaś projekt technologiczny zakładu powierzono niemieckiej firmie Durr Systems.

Do współpracy zaproszono też kilku specjalistów, jak Wojciecha Mieczkowskiego (między innymi dyrektora General Motors, który odpowiadał w Polsce za fuzję Opla z Grupą PSA), Romualda Rytwińskiego (piastującego między innymi stanowisko dyrektora fabryki Opla w Gliwicach) i Wojciecha Szyszko (wieloletniego dyrektora Kia Motors Polska).

Czwartek 17 listopada 2022 zapisze się jako kolejna ważna data w tej historii. Podpisano bowiem umowę z chińskim potentatem motoryzacyjnym - Geely Holding. Dotyczy ona udzielenia licencji na platformę SEA (Sustainable Experience Architecture), na której powstaną modele Izery. Obecnie w planach jest SUV oraz hatchback i kombi wpisujące się wymiarami w segment C.

Jak czytamy w komunikacie spółki EMP architektura SEA pozwala na skalowanie projektów w zakresie rozstawu osi pomiędzy 1800 do 3300 mm. Można więc wykorzystać ją do budowy pojazdów od segmentu A do dostawczych.

Chińczycy mają też aktywnie wspierać rozwój polskiej marki samochodów elektrycznych. Mają w tym duże doświadczenie, chociażby w produkcji wchodzących do Europy modeli Lynk czy przeznaczonych dla Londynu taksówek. Jednak najbardziej rozpoznawalną własnością Geely jest Volvo (samochody osobowe) i bliźniaczy Polestar oraz Lotus.