TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda CR-V e:PHEV
Dziecko w Honda CR-V e:PHEV - foteliki i wózki
06.12.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Możliwość zmiany kąta położenia oparcia kanapy pozwala na optymalne dopasowanie konstrukcji fotelika dziecięcego. W bazowej konfiguracji bagażnika Hondy CR-V e:PHEV bez problemu zmieściły się dwa wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Honda CR-V e:PHEV:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera zezwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W szóstej generacji Hondy CR-V zamocujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas naszych prób z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie w pionie (w przypadku Hondy CR-V plug-in mamy elektryczną regulację).
Powinniśmy też maksymalnie obniżyć fotel pasażera (w testowanym modelu nie ma tej regulacji).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje aż 22 cm wolnego miejsca (kanapa maksymalnie odsunięta do tyłu).
Na skrajnych miejscach kanapy Hondy CR-V znajdują się mocowania Isofix. Zabezpieczono je plastikowymi zaślepkami, dla których po zdjęciu trzeba znaleźć miejsce do przechowania. Wokół znajdują się nakładki, które pomagają w szybkim i prawidłowym wsunięciu szyn.
Montaż naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix przebiegł sprawnie, ale jej podstawa nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy. Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej (dla lepszego oparcia należy wyjąć dywanik podłogowy).
Honda CR-V e:PHEV została wyposażona w dzieloną i przesuwaną kanapę z regulowanym kątem oparć. Wszystkie nasze próby z fotelikami dziecięcymi wykonaliśmy przy maksymalnym odsunięciu kanapy do tyłu. Ustawienie jej oparcia za każdym razem dostosowane było do danego fotelika, tak aby zapewnić jego konstrukcji przyleganie jak największą powierzchnią.
Wysokie nadwozie Hondy CR-V i przede wszystkim otwierana niemal pod kątem 90 stopni druga para drzwi są dużym ułatwieniem podczas wkładania i wyjmowania nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Ponownie wysokie nadwozie tego SUV-a oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy wkładaniu/wyjmowaniu oraz zapinaniu/wypinaniu dziecka z fotelika.
Ustawienie na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia miejsca pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (sugerujemy jednak, aby jak najdłużej korzystać z pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa szóstej generacji Hondy CR-V oraz wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielenie i składanie oparć kanapy (60:40).
Nakładki na miejscach umieszczenia mocowań Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn naszego fotelika Britax-Romer TriFix. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Oparcie kanapy Hondy CR-V e:PHEV ma regulowany kąt w zakresie 100-120 stopni.
Przed montażem naszego fotelika z grupy 2-3 (Recaro Mako Elite 2) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta w Hondzie CR-V jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy.
Podstawa naszego fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód wyciągnęliśmy jego zagłówek na maksymalne położenia. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 93 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami na kanapie Hondy CR-V plug-in wynosi od 25 cm (góra) do 35 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 128 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Honda CR-V e:PHEV:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Hondy CR-V z napędem hybrydowym plug-in w podstawowej konfiguracji liczy 617 litrów pojemności. I taką przestrzeń będziemy wykorzystywać w naszych próbach z pakowaniem wózków dziecięcych.
Wyjmowana płyta podłogi ma 83 cm długości i 105 cm szerokości. Wysokość do zwijanej rolety mierzy 58 cm. Bez problemu zmieściliśmy obok siebie obie części naszego wózka X-lander (kompletne podwozie z kołami i gondolę).
Na długość bagażnika zmieścił się nasz wózek/spacerówka. Cztery oczka do mocowania siatki lub linek pozwalają zabezpieczyć transportowane w nim przedmioty.
Plecy kanapy i nadkola pokryto wykładziną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem.
W bazowej konfiguracji bagażnika Hondy CR-V e:PHEV pod zaciągniętą roletą zmieściły się jednocześnie dwa nasze wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka mierzy 57 cm, do progu ładunkowego 64 cm, a do przycisku służącego do automatycznego zamykania klapy 184 cm. Ona sama unosi się na wysokość 195 cm.