TESTY

Plusy i minusy | Honda Jazz IV Crosstar hybrid

Pół na pół

28-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W naszym podsumowaniu testu nowej Hondy Jazz wyróżniają się dwa obszary. Zarówno po stronie plusów, jak i minusów mamy elementy związane z bezpieczeństwem i komfortem podróży.

Testy - Honda Jazz Crosstar - podsumowanie testu w wersji crossovera z napędem hybrydowym

PLUSY

Testy - Honda Jazz Crosstar - dziesięć poduszek powietrznych

Dziesięć poduszek powietrznych,

na fabrycznym wyposażeniu każdej wersji nowej Hondy Jazz! Poza standardowym zestawem dwóch przednich, dwóch bocznych i dwóch kurtynowych, mamy kolanową dla kierowcy, dwie dwie boczne dla pasażerów podróżujących na kanapie i centralną pomiędzy przednimi fotelami.

Testy - Honda Jazz Crosstar - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym z testowanych modeli samochodów. W zdecydowanej większości z nich służy do tego mechaniczny przełącznik, do którego należy użyć kluczyka od zapłonu silnika. I z reguły udaje nam się to wykonać innym kluczem, byle pasował do wąskiej szczeliny zamka. To z kolei stwarza zagrożenie, bo może tego dokonać każda osoba, bez wiedzy kierowcy.

W czwartej generacji Hondy Jazz również zastosowano mechaniczny przełącznik, jednak wszystkie nasze nieautoryzowane próby się nie powiodły. Status poduszki można zmienić jedynie za pomocą dedykowanego kluczyka (schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu). To jeden z nielicznych wyjątków.

Testy - Honda Jazz Crosstar - przestrzeń wokół pasażerów tylnej kanapy

Przestrzeń wokół pasażerów tylnej kanapy,

naprawdę jest imponująca. Pierwszym przykładem była próba z montażem fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy na miejscu pasażera. Taka konfiguracja wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. A my mierzymy ile pozostało wolnego miejsca na wysokości kolan osoby siedzącej na kanapie. Średnia to 12 cm, w przypadku nowego Jazza to dwukrotnie więcej.

Kolejny przykład to próba z włożeniem fotelika/nosidełka (w praktyce z dzieckiem w środku) do tyłu. Przy tej czynności dużym ułatwieniem są szeroko, niemal pod kątem 90 stopni, otwierane drzwi.

Na plus zaliczamy także sztandarowe rozwiązanie Hondy Magic Seat. System składania do pionu siedzeń kanapy jest odpowiednikiem proporcji dzielenia oparć. W naszych próbach jedna część zachowywała pełną funkcjonalność, gdy na drugiej zamontowany był dowolny fotelik (nie polecamy jednak korzystania z tego rozwiązania, jeśli podróżuje z nami dziecko).

MINUSY

Testy - Honda Jazz Crosstar - informacja o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera

Informacja o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera,

powinna znajdować się w dobrze widocznym dla kierowcy miejscu. W nowej Hondzie Jazz panel z piktogramami umieszczono na dole środkowej części kokpitu. Przy niektórych ustawieniach fotela zostaje zasłonięta kołem kierownicy.

Testy - Honda Jazz Crosstar - przebieg pasów bezpieczeństwa na kanapie

Przebieg pasów bezpieczeństwa na kanapie,

zaprojektowano w dziwny sposób. Środkowy ma jedno stałe kotwiczenie w podsufitce. Kolejne trzeba wpiąć samodzielnie. Ale przeznaczony do tego zamek umieszczono za plecami (pomiędzy uchwytami Isofix) osoby siedzącej po prawej stronie.

Identycznie jest przy trzecim po lewej stronie.

Testy - Honda Jazz Crosstar - przestrzeń bagażnika

Przestrzeń bagażnika,

nowego Jazza mierzy 304 litry, a w wersji Crosstar 298 litrów. To mniej - pomimo dłuższego nadwozia i krótszego rozstawu osi - i to aż o 56 litrów niż w poprzedniej generacji.

Podłoga bagażnika nie jest płaska, co utrudnia efektywne wykorzystanie przestrzeni. Pod jej wybrzuszeniem schowano zestaw baterii litowo-jonowych.

Dane z komputera pokładowego Honda Jazz IV Crosstar hybrid:

dystans przejechany podczas testu: 480 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km.