POLSKIE DROGI
Aktualności | Tunel drogowy Świnoujście
Tunel drogowy do Świnoujścia z odcinkowym pomiarem prędkości
01.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA/grafika: redakcja
Po pięciu latach od podpisania umowy na projekt i budowę udostępniono do ruchu tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Stanowi on alternatywę dla przeprawy promowej, a czas przejazdu ma się skrócić do pięciu minut. Nadzór nad przestrzeganiem ograniczenia 50 km/h pełni odcinkowy pomiar prędkości (OPP).
Miasto Świnoujście (woj. zachodniopomorskie) administracyjnie leży na kilkudziesięciu wyspach. Największe z nich to Karsibór, Uznam i Wolin. Otacza je Świna, cieśnina łącząca Odrę i Zalew Szczeciński z Morzem Bałtyckim. Jest to więc ważny szlak wodny, nie tylko dla portu morskiego w Szczecinie, ale też europejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Z tego względu wysp Uznam i Wolin nie było można na stałe połączyć przeprawą mostową. Pomiędzy nimi, a terytorium Polski kursował prom osobowo-samochodowy. Sposób ten na co dzień utrudniał życie mieszkańcom, a w sezonie wakacyjnym wydłużał czas oczekiwania nawet do kilku godzin.
Efektywnym rozwiązaniem tej sytuacji byłby tunel pod Świną. Prace nad tą koncepcją rozpoczęto w II połowie ubiegłego wieku. Przyspieszenie ich nastąpiło po wejściu Polski do Unii Europejskiej i integracją zarówno z siecią transportową połączeń wodnych i lądowych, jak też pozyskaniem środków finansowych.
15 lat - od koncepcji do otwarcia tunelu pod Świną
Umowę na budowę tunelu - pomiędzy Ministerstwem Transportu, GDDKiA oraz Prezydentem Świnoujścia - zawarto w 2007 roku, a pierwsze prace rozpoczęto rok później. W wyniku analiz wybrano wariant z realizowanym właśnie przebiegiem. Przetarg na projekt i budowę ogłoszono w 2017 roku, a rok później podpisano umowę ze zwycięzcą, konsorcjum firm PORR, PORR Bau, Gulermak i Energopol Szczecin.
Jej wartość to blisko miliard złotych. Część środków finansowych pochłonęło wypożyczenie i transport z Chin tarczy TBM. Służyła ona jednocześnie do drążenia i montażu - wykonanych wcześniej 785 betonowych pierścieni - obudowy. Operacja ta zajęła pół roku (marzec - wrzesień 2021). Tunel znajduje się 11 metrów pod dnem Świny.
Połączenie tunelu z siecią dróg
W efekcie powstał jednokomorowy tunel drogowy o długości 1800 metrów (trzeci pod tym względem w Polsce). Mieści się w nim jezdnia o dwóch pasach ruchu (po jednym w każdą stronę).
Od strony stałego lądu dojazd do niego prowadzi drogą krajową nr 3 (obecnie trwa budowa ekspresówki S3), zaś od strony wyspy Uznam ulicą Karsiborską. Inwestycja formalnie leży w ciągu drogi krajowej nr 93.
Ograniczenia i bezpieczeństwo w tunelu pod Świną
W tunelu łączącym wyspy Uznam i Wolin obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Nadzór nad jej przestrzeganiem pełni system fotoradarów (OPP). Odczytują one numer rejestracyjny pojazdu i godzinę wjazdu i wyjazdu. Na tej podstawie obliczany jest średnia prędkość. Przejazd powinien zająć około 4-5 minut.
Rozmieszczono też szereg kamer nadzorujących bezpieczeństwo w tunelu. Operatorzy ich reagować będą na łamanie zakazu wyprzedzania, zatrzymywania, zawracania, cofania, jak też ruchu pieszych i rowerzystów. Mogą oni skorzystać z miejskich autobusów, które specjalnie wyposażono w przyczepki do transportu jednośladów.
Obowiązuje również zakaz wjazdu dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi. Kierowcy ich muszą korzystać z przeprawy promowej.
Pod jezdnią tunelu umieszczono galerię ewakuacyjną. Zejścia do niej umieszczono w połowie tunelu, zaś wyjścia na powierzchnię na jego końcu. W przypadku zagrożenia uruchomiony zostanie alarm dźwiękowy, oświetlenie awaryjne i dodatkowy system wentylacyjny. Komunikaty odbierane będą przez samochodowe radioodbiorniki na falach FM.
Pojazd należy pozostawić najbliżej prawej krawędzi jezdni. W ten sposób na środku utworzony zostanie korytarz życia. Centrum monitorowania i sterowania ruchem w tunelu znajduje się na wyspie Uznam.