WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 3/2021

16-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: SEAT, Jeep, Fiat, Monster Energy Can-Am, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Co rozprasza uwagę kierowcy?

Technika - pilotażowy program SEAT-a z okularami monitorującymi ruch tęczówek w oczach kierowcy

TECHNIKA | Każdy powód do oderwania wzroku kierowcy od sytuacji na drodze może mieć poważne konsekwencje. Dlatego konstruktorzy samochodów powinni przykładać dużą wagę do rozmieszczenia elementów sterujących i wskaźników kontrolnych na kokpicie. Obecny rozwój technologii rozszerza te zadania na zawartość centralnego ekranu dotykowego. Grupowane w nim funkcje wymagają niekiedy przebicia się przez kolejne poziomy menu.

Do tej pory w opracowaniu takiej ergonomii pomagały wyniki ankiet i wywiadów z kierowcami. Ale jak wskazuje Ruben Martinez, szef działu Smart Quality SEAT-a: "Własny mózg często wprowadza nas w błąd. Okazuje się, że nie patrzymy wcale tam, gdzie nam się wydaje".

Dlatego inżynierowie tej marki rozpoczęli pilotażowy program, w którym do rozpoznania rzeczywistych zachowań i oczekiwań kierowcy wykorzystują okulary monitorujące ruch tęczówek.

W ich szkła wtopiono czujniki na podczerwień, zaś na obudowie znalazła się kamera, która zapisuje obraz widziany przez kierującego w realnym ruchu drogowym. Na podstawie zebranych danych budowany jest model 3D, który służy do analizy zachowań, np. czasu potrzebnego na znalezienie odpowiedniego przycisku i ustawienia temperatury ogrzewania.

Wykorzystuje się przy tym wskaźnik strefy ciepła, skupienie na danym punkcie utrwalone zostaje czerwonym kolorem. Dla inżynierów to sygnał, że kierujący w tym czasie nie patrzył na drogę.

Okulary te pozwalają również wychwycić kolejność spoglądania i szukania elementów sterujących. Logika podpowiadałaby np. dolną część ekranu LCD, a jak jest faktycznie? "Okulary monitorujące ruchy tęczówki pozwalają nam odkryć, że z jakiegoś powodu spoglądają oni najpierw na górną część" - dodaje Ruben Martinez, z SEAT-a.

Nowy Jeep Grand Cherokee zyskał trzeci rząd siedzeń

PREMIERA TYGODNIA | Blisko z rocznym poślizgiem Jeep zaprezentował nowego Grand Cherokee. To piąta generacja tego modelu od rynkowego debiutu w 1992 roku.

Auto powstało na płycie podłogowej Alfy Stelvio. Mierzy 5204 mm długości, przy rozstawie osi 3091 mm, 1816 mm szerokości i 1963 mm wysokości.

Pojemność bagażnika uzależniona jest od liczby miejsc. Od teraz Grand Cherokee może być wyposażony w sześć (układ 2+2+2) lub siedem (2+3+2) miejsc. Środkowy można przesuwać w zakresie 180 mm, a w oparciach zmieniać kąt pochylenia o 18 stopni. Bagażnik z trzema rzędami siedzeń ma 484 litrów, z dwoma 1328 litrów, a maksymalnie 2395 litrów.

Piąta generacja Grand Cherokee dostępna będzie w czterech poziomach wyposażenia: Laredo, Limited, Overland i Summit. Jeep zapowiada zastosowanie w nim 110 elementów podnoszących bezpieczeństwo. To między innymi czujniki analizujące ruch na drogach poprzecznych z funkcją automatycznego hamowania w sytuacji zagrożenia zderzeniem bocznym, ekran LCD zastępujący tradycyjne lusterko wsteczne czy kamera termowizyjna pomagająca wykrywać obecność pieszych i zwierząt w nocy.

Przy tradycyjnej kanapie w drugim rzędzie siedzeń będzie można skorzystać z trzech par mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix.

Napęd na obie osie został wsparty trzema aktywnymi trybami - Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II. Natomiast zawieszenie można oprzeć na pneumatycznych amortyzatorach z funkcją zmiany wysokości prześwitu (standard to 212 mm, maksymalne podwyższenie do 106 mm). Podstawowe ustawienia charakteryzują się kątem natarcia 30,1 st., zejścia 23,6 st. i rampowym 22,6 st.

Pod maskę trafią dwie jednostki: V6 3.6 Pentastar o mocy 290 KM i V8 5.7 Hemi 357 KM w zestawie z ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Pod koniec roku dołączy do nich hybryda 4xe.

Nowy Jeep Grand Cherokee produkowany będzie w USA. W europejskich salonach sprzedaży pojawi się w II kwartale 2021. Będzie to wersja z trzema rzędami siedzeń. Produkcja pięciomiejscowego auta rozpocznie się dopiero pod koniec roku.

Fiat Chrysler Automobiles podsumowuje produkcję samochodów i silników w Polsce

Z rynku - produkcja Fiata 500 w Tychach

Z RYNKU | W 2020 roku Fabryka Fiat Chrysler Automobiles w Tychach wyprodukowała 173 950 samochodów. Siedemdziesiąt procent z nich to Fiat 500/500C, a co czwarty był Lancią Ypsilon. Pozostałe egzemplarze to Abarth 596/695.

Prawie cała produkcja przeznaczona była na import, najwięcej (w tym wszystkie Lancie) na rynek włoski.

Dla porównania w 2019 roku zakłady w Tychach opuściło 263 176 samochodów. W ubiegłym roku z powodu Covid-19 wstrzymano produkcję od 16 marca do 16 czerwca.

Pod koniec 2020 roku FCA ogłosiło rozpoczęcie w Tychach przygotowań do produkcji nowych modeli Alfy i Jeepa z napędem elektrycznym.

Natomiast taśmy FCA Powertrain Poland w Bielsku Białej opuściło 253 906 jednostek napędowych. Blisko połowa z nich to nowe, turbodoładowane silniki benzynowe 1.0 i 1.3 (GSE). Nieco mniejszą produkcję objęto turbodoładowany silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet (SDE). W Bielsku powstaje jeszcze dwucylindrowy silnik benzynowy 0.9 TwinAir (TA).

Tu również odnotowano spadek produkcji, jak i trwała przestój pomiędzy 30 marca a 6 maja.

W 2021 roku FCA Powertrain Poland uruchomi nową linię dla tzw. miękkiej hybrydy, której bazą jest trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 FireFly 70 KM i akumulator o pojemności 11 Ah. Część z nich trafi do tyskich modeli Fiata 500 i Lancii Ypsilon, pozostałe na eksport do Włoch na potrzeby Fiata Panda.

Dobry start Polaków w Rajdzie Dakar 2021

Sport - Aron Domżała i Maciej Marton na trzecim miejscu kończą 43 Rajd Dakar 2021

SPORT | Koniec 43. edycji Rajdu Dakar. Wczoraj zawodnicy powrócili do Jeddah, skąd też wystartowali 3 stycznia.

Z grona motocyklistów na najwyższym stopniu stanął Kevin Benavides (Argentyna) z Moster Energy Honda Team. Z grupy czterech Polaków rajd ukończył jedynie - debiutujący w Dakarze - Konrad Dąbrowski z Duust Rally Team. Wcześniej wycofali się Adam Tomiczek, Maciej Giemza i Jacek Bartoszek.

W kategorii quadów również wygrał Argentyńczyk Manuel Andujar z 7240 Team. Wysokie, czwarte miejsce zajął Kamil Wiśniewski z Orlen Team.

Wśród osobówek pierwsze miejsce zajął francuski duet Stephane Peterhansel i Edouard Boulanger z X-Raid Mini JCW Team. My znów możemy mówić o pechu, bo tuż za podium znalazł się Jakub Przygoński z niemieckim pilotem Timo Gottschalk, którzy reprezentowali Orlen Team/Overdrive.

W klasie lekkich pojazdów terenowych szczyt podium należy do załogi Francisco Lopez Contardo i Juan Pablo Latrach Vinagre (obaj Chile) z South Racing Can-Am.

W tym przypadku Polska miała silną reprezentację. Na trzecim miejscu Rajd Dakar ukończyli Aron Domżała i Maciej Marton z Monster Energy Can-Am, na czwartym Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk z Energylandia Rally Team, a na ósmym Marek Goczał i Rafał Marton także Energylandia Rally Team.

Wśród ciężarówek dominowali Rosjanie. Jako pierwszy dojechali na metę Dmitry Sotnikov, Ruslan Akhmadeev i Ilgiz Akhmetzianov z Kamz-Master. W nowej kategorii Classic wygrali Francuzi Marc Douton i Emilien Etienne z Team Sunhill. W obu nie startowali Polacy.

Zaglądamy na budowę tuneli w Warszawie i Świnoujściu oraz obwodnicę Słupska

Polskie drogi - finisz prac w tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy

POLSKIE DROGI | Tuż przed świętami drogowcy udostępnili 15-kilometrowy odcinek S2 na Południowej Obwodnicy Warszawy. Z powodu opóźnień wciąż jednak brakuje kluczowego fragmentu z tunelem pod Ursynowem. Czyli połączenia autostrady A2 od strony Poznania z jej dalszym przebiegiem w stronę Mińska Mazowieckiego.

Obecnie w tunelu - na różnych etapach - wykonywana jest podbudowa, na której znajdzie się właściwa, betonowa nawierzchnia jezdni. Z kolei ściany tunelu otrzymują zabezpieczenie antykorozyjne, montowane są również elementy systemu wentylacyjnego.

Na powierzchni, poza porządkowaniem terenu oraz odbudową lokalnego układu ulic, ułożona jest już warstwa ścieralna na części łącznic węzła Puławska. Wszystko to, według GDDKiA, świadczy o osiągnięciu 90 proc. zaawansowania zaplanowanych prac. Mają się one zakończyć do końca marca, a brakujący odcinek S2 zostanie oddany do ruchu jeszcze przed wakacjami.

Polskie drogi - montaż tarczy TBM do drążenia tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin

Podziemny tunel drogowy powstaje także w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie). Będzie to stałe połączenie wysp Uznam i Wolin.

Przekop pod Świną rozpocznie się na początku marca i zostanie wydrążony za pomocą tarczy TBM. Od razu powstanie jednorurowy tunel (średnica 13 metrów) o przekroju dwupasmowej jezdni. Do jego budowy zostanie użytych 6280 betonowych pierścieni (po 8 segmentów każdy), które wytwarzane są na miejscu.

Sam tunel będzie liczył 1,48 km długości, zaś cała inwestycja 3,4 km. To tu, zgodnie z planem od jesieni 2022 roku, swój początek będzie miała droga ekspresowa S3.

Polskie drogi - przetarg na drugą jezdnię obwodnicy Słupska

Na sąsiadującym Pomorzu, po dziesięciu latach od otwarcia, zostanie uzupełniona obwodnica Słupska (S6). W przetargu za projekt i budowę drugiej jezdni złożono 3 oferty. Wszystkie mieściły się w założonym budżecie GDDKiA (239 mln złotych).

Najniższą cenę zaproponował Strabag (183 mln zł). W ramach kontraktu powstanie północna jezdnia o długości 9,5 km oraz cztery obiekty mostowe. Przebudowana zostanie też, do szerokości 10 metrów, południowa jezdnia. Umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w I półroczu bieżącego roku.