WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 33/2020

14-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Hyundai, PZL Sędziszów, DS Automobiles, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Resort sprawiedliwości ponagla w sprawie UTO

Wydanie na weekend - Resort sprawiedliwości ponagla w sprawie UTO

PRZEPISY | Ministerstwo Infrastruktury planuje, że w III kwartale 2020 roku wejdą w życie przepisy dotyczące urządzeń transportu osobistego (UTO). W połowie maja projekt zmian trafił do konsultacji społecznych. W odpowiedzi wpłynęło blisko sto uwag, złożonych między innymi przez ekspertów od bezpieczeństwa ruchu drogowego, firmy świadczące usługi najmu na minuty, producentów, jak i osoby fizyczne. Obecnie, według wpisu w Rządowym Centrum Legislacji, trwa "odniesienie się wnioskodawcy do uwag".

W tym tygodniu niespodziewanie swój projekt zmian przepisów odnoszących się do UTO przedstawiło Ministerstwo Sprawiedliwości. Jak czytamy w komunikacie "Jak najszybsze uregulowanie tej kwestii wynika z rosnącej liczby osób korzystających z hulajnóg w przestrzeni miejskiej".

Ministerstwo Sprawiedliwości chce, aby użytkowników hulajnóg elektrycznych obowiązywały - z pewnymi wyjątkami - przepisy ruchu rowerowego. Jest to równoznaczne z przeniesieniem jazdy na nich na DDR. W miejscach, w których to nie będzie możliwe będzie można skorzystać z drogi, ale pod warunkiem nie przekraczania prędkości do 20 km/h. Alternatywą będzie możliwość jazdy po chodniku, ale tu z maksymalną prędkością 8 km/h. Ponadto pojawiła się propozycja zapisu o bezwzględnym pierwszeństwie pieszego.

Jednak, aby zachowanie określonych prędkości było możliwe trzeba większość użytkowanych dziś urządzeń transportu osobistego - czytaj hulajnóg elektrycznych - wyposażyć w licznik. W projekcie pojawia się także informacja o karze, do 5 tysięcy złotych, za poruszanie się pojazdem niespełniającym wymogów technicznych. Do nich zaliczać się będzie także szerokość i długość hulajnogi.

Ministerstwo Infrastruktury nie skomentowało jeszcze projektu resortu sprawiedliwości.

Nowa Elantra także jako N Line i hybryda

PREMIERA TYGODNIA | Mijają dwie dekady od debiutu Hyundaia Elantra. Przez ten czas sprzedano na całym świecie ponad 14 milionów egzemplarzy. Sukces tego kompaktowego modelu ma kontynuować siódma generacja. Przedstawiono ją wiosną tego roku. Podobnie jak poprzednia dostępna będzie wyłącznie z nadwoziu sedan, chociaż producent używa określenia czterodrzwiowe coupe.

Nową Elantrę zbudowano na nowej platformie i wyposażono w szereg nowoczesnych rozwiązań, jak asystent komend głosowych czy cyfrowy kluczyk w postaci aplikacji wgranej do smartfona.

Rynkowy debiut siódmej generacji Elantry zapowiadany jest na jesień tego roku. Wiadomo, że do standardowej oferty dołączy odmiana N. Jej wyróżnikiem będą ostrzejsze linie nadwozia z polakierowanymi na czarno elementami, 18-calowe koła oraz tylny spojler, dyfuzor i chromowane końcówki wydechu. Kolejny poziom podrasowania auta zapewni oferta N Performance.

Do napędu N Line wybrano turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 T-GDI współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną lub dwusprzęgłowym automatem o siedmiu przełożeniach. Zestaw ten zapewni moc 201 KM przy 265 Nm.

To jeszcze nie wszystko, bowiem będzie jeszcze wersja z napędem hybrydowym. Tu dla odmiany pracować będzie czterocylindrowy silnik 1.6 GDI. Wesprze go elektryczny o mocy 32 kW, co pozwoli łącznie wygenerować 141 KM. Pojemność baterii wyniesie 1,32 kWh. Hybryda wyposażona zostanie w dwusprzęgłowy automat, ale zredukowany do sześciu przełożeń.

Przy okazji Hyundai zapowiedział rozszerzenie gamy modelu Sonata o wersję N Line. Prawdopodobnie ją też zobaczymy w tym roku.

PZL Sędziszów rozpoczyna produkcję maseczek

Wydanie na weekend - PZL Sędziszów rozpoczyna produkcję maseczek

PRODUKTY | Epidemia SARS-CoV-2 wciąż stanowi poważne zagrożenie. Tylko dzisiaj w Polsce odnotowano 832 nowych zakażeń i 15 zgonów. Przed tygodniem rząd wprowadził nowe ograniczenia w regionach kraju, w których odnotowywane są wzrosty zachorowań. Jednocześnie eksperci alarmują o dużym prawdopodobieństwie nadejścia jesiennej fali.

Niezmiennie jednym z podstawowych sposobów ochrony pozostaje zakrywanie ust i nosa. Należy tak postąpić między innymi podczas podróży komunikacją publiczną czy przebywania w placówce handlowej. Najpopularniejszym rozwiązaniem pozostają maseczki, wiele jednak zależy od materiału z jakiego zostały wykonane.

Ze swoją propozycją wychodzi PZL Sędziszów, firma znana kierowcom z oferty filtrów samochodowych. Uruchomiona produkcja dotyczy maseczek ochronnych klasy KN95, która odpowiada europejskim standardom FFP. Każda składa się z sześciu, zgrzewanych ultradźwiękowo, warstw. Osiągnięto w ten sposób stopień filtracji na poziomie 95 procent. Maseczka przed próżniowym zapakowaniem poddawana jest sterylizacji promieniami ultrafioletowymi.

"Wszyscy musimy mieć na uwadze, że pomimo znoszenia obostrzeń, pandemia koronawirusa nie odpuszcza. Nadal kluczowe dla bezpieczeństwa każdego z nas jest zachowanie środków ostrożności oraz utrzymanie dystansu społecznego tam, gdzie to możliwe. Uruchomienie linii produkcyjnej dla masek klasy KN95 to kolejny krok PZL Sędziszów w zakresie dywersyfikacji oferty oraz zaangażowania w walkę z pandemią koronawirusa. Maski będzie można zakupić bezpośrednio u nas oraz u wybranych dystrybutorów"

- mówi Agnieszka Dec, Dyrektor handlowy w PZL Sędziszów.

Już na początku epidemii Sędziszów rozpoczął produkcję maseczek z wymiennym wkładem pokrytym nano-srebrem.

DS Automobiles ponownie triumfuje w Formule E

Wydanie na weekend - DS Automobiles ponownie triumfuje w Formule E

SPORT | Sześć lat temu zainaugurowano nową serię w sportach motorowych - Formułę E. W rywalizacji uczestniczą jednoosobowe bolidy z napędem elektrycznym. Przyjęto, że każda z runda trwa jeden dzień, a sam wyścig około godziny. Obecnie kierowca zamiast dwóch korzysta tylko z jednego pojazdu. To tzw. bolid drugiej generacji, wyposażony w jednostkę o mocy 250 kW, która pozwala na przyspieszenie do setki w czasie 2,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 280 km/h.

Sam sezon trwa od późnej jesieni do lata. Edycja 2019/20 rozpoczęła się 22 października od Diriyah ePrix (Arabia Saudyjska). Dzień później w tym samym miejscu odbyła się druga runda. Kolejne to Santiago (Chile), Mexico City (Meksyk) oraz Marrakesz (Maroko). Po niej cały sezon Formuły E przerwała epidemia koronawirusa.

W sierpniu udało się powrócić na tor w Berlinie. Na terenie nieczynnego lotniska Tempelhof przygotowano trzy różne trasy, które były areną rywalizacji w sześciu rundach. Dzięki temu pomiędzy 5 i 13 sierpnia dokończono sezon 2019/20.

Mistrzem świata został Portugalczyk Antonio Felix da Costa (#13) reprezentujący team DS Techeetah. Drugie miejsce wywalczył Belg Stoffel Vandoorne (#5) z Mercedes-Benz EQ Formula E Team, a trzecie Francuz Jean-Eric Vergne (#25) także z DS Techeetah.

Dla marki DS Automobiles to drugie z rzędu zwycięstwo w klasyfikacji kierowców. W ubiegłym sezonie zdobył je wspomniany już Jean-Eric Vergne. Warto dodać, że Francuz triumfował także w sezonie 2017/18, ale wówczas reprezentowany team Techeetah nie współpracował z DS.

Obecny sezon marka DS Automobiles kończy także z mistrzowskim tytułem wśród konstruktorów. I dokonuje tego po raz drugi z rzędu. Jednak, po sześciu sezonach Formuły E, liderem klasyfikacji pozostaje Renault. Jeden tytuł, 2017/2018, przypadał Audi.

Organizatorzy do kolejnego sezonu podchodzą bardzo ostrożnie. Pierwszy wyścig (Santiago, Chile) zaplanowano dopiero na 16 stycznia 2021. Jeśli wszystko pójdzie z planem, po 14 rundach, zakończy się w 25 lipca w Londynie.

Autostrada A2 na wschód od Warszawy

Wydanie na weekend - Autostrada A2 na wschód od Warszawy

POLSKIE DROGI | Od dzisiaj, 14 sierpnia sieć polskich dróg szybkiego ruchu powiększyła się o 15 kilometrów autostrady A2. Odcinek ten powstał pomiędzy węzłem Lubelska i obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Kierowcy mają do dyspozycji tylko po dwa pasy w każdą stronę, pod trzeci zachowano rezerwę. W połowie nowej trasy umiejscowiono węzeł Halinów, który stanowi połączenie z drogą krajową nr 2 (obecnie przemianowaną na DK92). Do października tego roku w budowie pozostają dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i Obwód Utrzymania Autostrady (AUO).

Węzeł Lubelska łączy A2 z drogą ekspresową S17, której fragment do Kołbieli (w stronę Lublina) niedawno oddano do użytku. To jeszcze nie koniec prac na nim, bowiem w tym miejscu A2 będzie przechodziła w obwodnicę Warszawy (S2). Termin otwarcia odcinka do Wału Miedzeszyńskiego wyznaczono na koniec tego roku. Natomiast w stronę węzła Warszawa Wschód (Zakręt) na wiosnę 2021 roku.

Nowy fragment A2 wydłużył jej długość na wschód od Warszawy do blisko 36 kilometrów. Od wiosny trwają prace nad kolejnymi, od węzła Kałuszyn (koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego) do węzła Groszki oraz od węzła Gręzów do węzła Siedlce Zachód. Oba powstaną do III kwartału 2023 roku. Pomiędzy nimi pozostaje jednak 13-kilometrowa wyrwa. Na ten odcinek autostrady wciąż trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy.

Z kolei dla ostatniego fragment A2 do granicy z Białorusią (nieco ponad 95 km) dobiegają końca prace na koncepcją programową. Według obecnych planów powinien on powstać do 2025 roku.