WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 39/2020
26-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Renault, KAS, kajto.pl, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
GDDKiA o bezpieczeństwie pieszych
Renault Arkana także w Europie
Płynniejszy przejazd na autostradach
Bezkonkurencyjni Kajto i Szczepaniak w Rajdzie Turcji
Dłuższe S61, szersza S17, utrudnienia na A1 i DK1
GDDKiA o bezpieczeństwie pieszych
POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowaa, trwający dwa lata, audyt przejść dla pieszych. Analizie poddano 682 takich miejsc w ciągu dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Pierwszy i podstawowy wniosek to konieczność opracowania jednoznacznych przepisów technicznych dotyczących ich projektowania, wykonania, oznakowania i oświetlenia. Dziś o ile wytyczne są spójne, to pozostawiają bardzo dużą swobodę ich interpretacji. W efekcie stwarza to chaos informacyjny, głównie wśród kierujących.
Drugi wniosek to konieczność zapewnienia odpowiedniej widoczności zarówno dla kierowcy, jak i pieszego. Do tych elementów zalicza się zarówno geometria drogi, otoczenie, jak i doświetlenie. Pojawiła się propozycja wyznaczenia przejść tylko w miejscach, przed którymi istnieje realna możliwość ograniczenia prędkości do 50 km/h.
Kolejny to bezwzględne ustawienie sygnalizacji świetlnej na przejściach przez trzy lub więcej pasów ruchu lub przez odcinki dwujezdniowe. Ponadto pieszy powinien mieć zapewnioną do pokonania możliwie najkrótszą drogę. Nie można jej wytyczać przez zatoki autobusowe, drogi rowerowe czy dodatkowe pasy ruchu.
GDDKiA zapowiada kontynuowanie audytu i jednocześnie wskazuje podejmowanie bieżących działań. Między innymi przejścia niespełniające podstawowych warunków bezpieczeństwa lub rzadko używane (pomiar w godzinach 6:00-9:00 i 14:00-17:00 z wynikiem do 24 osób) powinny zostać zlikwidowane.
Na skontrolowanych w trakcie audytu 682 miejscach, aż 478 z nich nie miało, lub w sposób niepełny, ułatwień dla osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych. W 163 przypadkach brakowało oznakowań poziomych, a w 147 miejscach odnotowywano bardzo wysoką prędkość pojazdów. Kolejne, z najczęstszych zastrzeżeń, to brak ochrony pieszego na krawędzi przejścia, zjazdy w sąsiedztwie przejść, czy brak ciągłości trasy pieszych przed i za przejściem.
Do raportu GDDKiA z tego audytu będziemy powracać w kolejnych materiałach.
Renault Arkana także w Europie
PREMIERA TYGODNIA | W 2018 roku na salonie samochodowym w Moskwie, Renault przedstawiło model Arkana. Według zapowiedzi firmy to połączenie crossovera z SUV-em w linii czterodrzwiowego coupe. Auto zbudowano na płycie podłogowej CMF-B wykorzystywanej przez nowe generacje Clio i Captura.
Miejsce debiutu nie było przypadkowe, bo w pierwszej kolejności Arkana pojawiła się na rynku rosyjskim i azjatyckim. Teraz czas na Europę. Trafi do nas z fabryki w Busan w Korei Południowej.
Nadwozie Renault Arkana ma 4568 mm długości, przy rozstawie osi 2720 mm, 1821 mm szerokości i 1571 mm wysokości. Prześwit auta to prawie 186 mm, zaś pojemność bagażnika wynosi 513 lub 438 litrów.
Wielkość kufra uzależniona jest od rodzaju napędu. Pierwszy to silnik benzynowy 1.3 TCe z mocą 140 lub 160 koni mechanicznych. W zestawie dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna EDC. Mocniejszy pracuje w układzie miękkiej hybrydy.
Drugi to także silnik benzynowy, ale o pojemności 1.6 litra tworząc zespół E-Tech Hybrid z przekładnią elektroniczną e-shifter. Już od początku sprzedaży w Europie w ofercie znajdzie się wersja R.S. Line.
We wnętrzu, na kokpicie mogą się znaleźć dwa panele LCD. Pierwszy (o przekątnej 10,2 cala) w miejscu tradycyjnych zegarów, drugi (9,3 cala) ustawiony pionowo na konsoli centralnej. Na liście wyposażenia znajdzie się między innymi asystent jazdy z korku i na autostradzie (Easy Pilot). Działa w zakresie prędkości 0-160 km/h, pozwala na automatyczne zwalnianie, zatrzymywanie i ruszanie auta oraz utrzymuje tor jazdy na osi pasa (niezmiennie wymagane jest trzymanie kierownicy).
Za sterowanie wszystkimi funkcjami odpowiada system pokładowy Easy Link. W jego menu znajduje się Multi-Sense z wyborem trzech trybów jazdy: Eco, Sport i domyślnym MySense.
Renault Arkana pojawi się w polskich salonach w pierwszej połowie 2021 roku.
Płynniejszy przejazd na autostradach
POLSKIE DROGI | Prawdopodobnie pod koniec 2021 roku na dwóch odcinkach autostrad znikną bramki i szlabany. Taką informację przekazali przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.
Chodzi o A2 Konin - Stryków (99 km) i A4 Wrocław - Sośnica (162,4 km). Czyli państwowe odcinki, na których dziś obowiązuje manualny lub zdalny pobór opłat.
W nowym systemie kierowcy pojazdów do 3,5 tony będą mogli zakupić papierowy bilet (np. na stacji paliw) lub elektroniczny (np. w aplikacji mobilnej bądź bankowej). Będzie on ważny przez 48 godzin z możliwością zwrotu niewykorzystanego.
Będzie też alternatywa w postaci Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll). W tym przypadku będzie naliczana na podstawie danych geolokalizacyjnych. To rozwiązanie już w połowie przyszłego roku ma być obowiązkowe dla pojazdów ciężarowych.
Likwidację autostradowych bramek poprzedzi 3-miesięczny okres przejściowy. Co ciekawe, przedstawiciele resortu finansów i KAS zapowiedzieli możliwość nawiązania współpracy z koncesjonariuszami i ujednolicenie systemu opłat także na zarządzanych przez nich odcinkach A1, A2 i A4.
Bezkonkurencyjni Kajto i Szczepaniak w Rajdzie Turcji
SPORT | W skróconym kalendarzu WRC Rajd Turcji były piątą rundą sezonu 2020. Tym razem na najwyższym stopniu podium stanęła załoga Toyota Gazoo Racing - Elfyn Evans i Scott Martin. W klasyfikacji generalnej, z dorobkiem 97 punktów, są liderami.
Dwa kolejne miejsca podium zajął zespół Hyundai Motorsport - Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul oraz Sebastien Loeb i Daniel Elena.
Równolegle toczyła się rywalizacja w kategorii WRC3. Zdominował ją LOTOS Rally Team z Kajetanem Kajetanowiczem i Maciejem Szczepaniakiem. Na dwanaście OS-ów wybrali dziesięć, a dwa razy byli na drugim miejscu.
Obecnie w klasyfikacji generalnej, do której zalicza się i WRC i WRC2, zajmują 7. pozycję! Przed nimi znajdują się tylko załogi z najwyższej kategorii, a więc dysponujący znacznie mocniejszymi samochodami od Skody Fabii R5 Evo.
"Zrobiliśmy to, po raz drugi wygraliśmy Rajd Turcji! Po trudnym dla nas Rajdzie Estonii trzeba było się szybko pozbierać. Rajdy to impreza dla dużych chłopców, nie ma czasu na sentymenty. Triumfujemy w najtrudniejszych zawodach sezonu, to wielka duma. Mimo ekstremalnie trudnych warunków wszystko działało perfekcyjnie. Cały zespół spisał się świetnie i myślę, że powinniśmy być z siebie dumni. Dziękuję też RaceSeven, który przygotowuje nam samochód i wkłada w to mnóstwo serca. Pokazaliśmy, że Lotos Rally Team daje sobie radę w każdej sytuacji. To bardzo ważne, żeby po prostu pokonywać trudności, bez względu na to, jak duże są. Mam nadzieję, że przynosimy dumę Polakom, pokazując, że możemy walczyć i wygrywać z najlepszymi"
- podsumował Kajetan Kajetanowicz.
Kolejną i zarazem przedostatnią rundą sezonu 2020, 8-11 października, będzie Rajd Sardynii.
Dłuższe S61, szersza S17, utrudnienia na A1 i DK1
POLSKIE DROGI | Wykonawca fragmentu S61, konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Mostostal Warszawa i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów, uzyskało decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dotyczy on 23-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Ełk Południe i Wysokie (woj. warmińsko-mazurskie).
Na główną drogę złożą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Będzie ona jednocześnie kontynuacją obwodnicy Ełku z nowym węzłem Wschód. Budowa, z uwzględnieniem okresów zimowych, powinna zakończyć się w lipcu 2023 roku.
To ostatni, w województwie warmińsko-mazurskim, fragment S61, która utworzy trasę viaBaltica. Pozostałe prace trwają na odcinkach Szczuczyn-Ełk Południe (23,3 km) i Wysokie-Raczki (20,2 km).
W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na rozbudowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (woj. lubelskie). W ramach kontraktu z Mota Engil Central Europe powstanie druga jezdnia o długości 5,4 km pomiędzy węzłami Północ i Południe, w tym estakada nad doliną rzeki Sołokija w ciągu S17.
W rzeczywistości umowę można potraktować jako aneks, bo ten sam wykonawca prowadzi prace nad pierwszą nitką. Będzie ona gotowa w połowie 2021 roku, drugą pojedziemy rok później.
Czasowe utrudnienia wystąpią na autostradzie A1 w okolicach Pyrzowic (woj. Śląskie). Na dwóch fragmentach w kierunku Gorzyczek i dwóch w stronę Częstochowy będzie prowadzony remont nawierzchni.
Pierwszy etap, dla prawego i awaryjnego pasa ruchu, zaplanowano w dniach 28 września - 3 października. Drugi, dla lewego pasa, 5-10 października. W tym czasie jezdnia zostanie zwężona do jego pasa z ograniczeniem prędkości.
Większe utrudnienia, bo z ruchem wahadłowym, wystąpią na DK1. Pomiędzy Węgierską Górką i Milówką będzie wymieniana nawierzchnia. Zakończenie prac zaplanowano na 9 października.