Z RYNKU

Sprzedaż samochodów dostawczych w Polsce | 2022

Marka Renault i model Master dominują na rynku dostawczych

08-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault

Po sześciu miesiącach 2022 roku rynek dostawczych, podobnie jak osobowych, notuje spore spadki sprzedaży. Wśród marek najwięcej traci Citroen, a wśród modeli Fiat Ducato.

Z rynku - Renault i Renault Master numerami 1 na polskim rynku pojazdów dostawczych, styczeń-czerwiec 2022

W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż lekkich samochodów dostawczych (do 3,5 tony) w Polsce wyniosła 31 570 sztuk. To o 7090 mniej niż w analogicznym okresie 2021, co oznacza spadek o 18,3 proc.

Isuzu w górę, Citroen w dół

Liderem polskiego rynku pozostaje Renault (7506 szt.). Sprzedaż francuskiej marki stanowi niemal 24 proc. ogółu. Poprawiło to pozycję, bowiem w I półroczu było to 18,6 proc. Na drugim jest Ford (4082 szt., 12,9 proc.), który jednak notuje spadek zainteresowania o 16,7 proc. Na trzecim jest Iveco (3087 szt., 12,06 proc.). Marka ta poprawiła wynik sprzedaży o blisko 10 proc.

W TOP 20 nawiększy wzrost ilościowy, o 10,2 proc., notuje Isuzu (dwunasta pozycja, 0,77 proc). Natomiast najwięcej traci, -54,4 proc., Citroen (dziesiąta lokata, 4,66 proc.).

Awans Mercedesa Sprinter na podium

Najchętniej wybieranym modelem pozostaje Renault Master. Sprzedaż 5782 sztuk daje 18,3 proc. udziału w całym rynku. Drugie miejsce utrzymało też Iveco Daily (3807 szt., 12,1 proc.). Na trzecie awansował Mercedes Sprinter (1988 szt., 6,3 proc.).

Zestawiając jednak dane liczbowe I półrocze 2022 vs 2021, to Master zyskał 1 proc., Daily aż 9,8 proc., a Sprinter pomimo skoku na podium stracił 18,4 proc.

Awans o dwie pozycje w rankingu sprzedaży zalicza też Ford Transit (1612 szt., 5,1 proc.), a o siedem oczek Opel Movano (1109 szt., 3,5 proc.).

Na szóstą pozycję spadł, jeszcze do niedawno bardzo popularny, Fiat Ducato. Sprzedaż 1072 szt. to o 65,6 proc. mniej niż przed rokiem. Daje to obecnie 3,4 proc. całego rynku.

Mniejsze o 4,2 proc. zainteresowanie notuje też Ford Transit Custom (1041 szt., 3,3 proc.). Pomimo to w TOP 10 awansuje o dwie pozycje. Jeszcze więcej, bo 23,3 proc., straciła Toyota Proace City (1014 szt., 3,2 proc.).

Na dziewiątą pozycję, z awansem też o dziewięć oczek, wskakuje Toyota Proace (841 szt., 2,7 proc.). Sprzedaż tego modelu wzrosła o 29,2 proc. Dla porządku - model ten jest odpowiednikiem między innymi Citroena Jumpy, a z dopiskiem City to Citroen Berlingo.

Dziesiątkę zamyka inny spadkowicz, aż o pięć pozycji, Peugeot Boxer (826 szt., 2,6 proc.). Sprzedaż wobec I półrocza 2021 spadła o 52,1 proc.

POLECAMY