POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD | Volvo For Safety
Podejście Volvo - uczyć bezpieczeństwa na drodze przez doświadczenie
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Volvo for Safety to kolejna inicjatywa tego producenta samochodów na rzecz poprawy bezpieczeństwa i to wszystkich uczestników ruchu drogowego. Skąd ten pomysł i dlaczego warto z niego skorzystać opowiedziała nam Alicja Górka z polskiego oddziału firmy.
Marka Volvo od dekad kojarzona jest z bezpieczeństwem – i nie bez powodu. To właśnie jej inżynierowie wprowadzili do seryjnej produkcji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (1959). Świadomi wagi tego przełomowego rozwiązania, firma zrezygnowała z ochrony patentowej, umożliwiając jego powszechne stosowanie.
Kolejne innowacje obejmowały fotelik dziecięcy montowany tyłem do kierunku jazdy (1972), system ochrony przed skutkami zderzenia bocznego (1991) czy asystenta monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych (1994). Warto też wspomnieć o próbie opracowania poduszki powietrznej dla… pieszego. W 2012 roku wprowadzono ją do seryjnej produkcji w modelu V40. Niestety, dziś po tym rozwiązaniu słuch zaginął.
Spójrzmy jeszcze na testy zderzeniowe Euro NCAP. Oceniono w nich 25 modeli Volvo, za każdym razem na maksymalną liczbę gwiazdek. Najpierw czterech - piątą wprowadzono w 2002 roku. Kolejnych 21 aut ma już komplet. W historii tych testów nie ma drugiej marki samochodów z takimi wynikami.
Warto również wspomnieć o wyjątkowym podejściu Volvo do badań nad rzeczywistymi wypadkami drogowymi. Od ponad pół wieku firma analizuje dane z tych zdarzeń, a wraz z postępem technologicznym – także informacje z komputerów pokładowych swoich pojazdów. Taka baza wiedzy wspiera inżynierów w projektowaniu coraz skuteczniejszych systemów ochrony. Od 2023 roku część tych działań prowadzona jest również w Polsce – w krakowskim Volvo Tech Hub, który wkrótce odwiedzimy.
Volvo For Safety – bezpieczeństwo zaczyna się od prewencji
Mając już taką wiedzę, nie dziwi kolejna inwestycja w bezpieczeństwo, jaką jest ogólnopolski program edukacyjny Volvo For Safety. Jego inauguracja miała miejsce 23 maja 2025 roku w Warszawie. Co ważne, pomyślany jest jako mobilne miasteczko, które odwiedzi kolejne miasta w Polsce (lista z datami pod artykułem).
W Volvo myślenie o bezpieczeństwie jest znacznie szersze. Myślimy nie tylko o użytkownikach naszych samochodów, ale także o pozostałych uczestnikach ruchu drogowego – rowerzystach, pieszych oraz kierowcach pojazdów innych marek. Najważniejsze dla nas jest podniesienie świadomości w zakresie prewencji, aby zapobiegać wypadkom. Aby to osiągnąć, trzeba wzbudzić wyobraźnię i pokazać, jakie zachowania na drodze mogą być potencjalnie niebezpieczne. Trudno jest nauczyć tego z książek – to by nikogo nie przekonało. Dlatego powstał nasz pomysł na interaktywne miasteczko bezpieczeństwa, które uczy ludzi przez doświadczenie
powiedziała w rozmowie z nami Alicja Górka z Volvo Car Poland.
Miasteczko Volvo składa się z wielu interaktywnych elementów. Jego sercem są symulator dachowania oraz fotel prezentujący działanie pasów bezpieczeństwa – już przy prędkości 15 km/h. Można tu także doświadczyć, jak uderzenie w tył pojazdu wpływa na kręgi szyjne, a także jaką siłę ma wybuch poduszki powietrznej kierowcy.
Spośród wielu modułów szczególną uwagę zwróciliśmy na tzw. „ciemnię”, w której zobaczyć można zależność między światłami pojazdu a elementami odblaskowymi. Ten temat jest nam szczególnie bliski – doskonale wpisuje się w założenia kampanii edukacyjnej Oświeceni.
Co dla nas istotne – prezentowane odblaski nie zawierały nadruków, które zmniejszają ich efektywną powierzchnię. To niestety częsty błąd, z którym spotykamy się podczas różnych akcji rozdawania gadżetów, takich jak zaciskowe opaski na rękę czy nogę. Osoba zakładająca taki gadżet w dobrej wierze staje się mniej widoczna na drodze, mimo że jego celem miało być zwiększenie bezpieczeństwa.
Drugim ciekawym elementem ekspozycji był ciągnik siodłowy. Można było usiąść za jego kierownicą i samemu przekonać się, jak bardzo ograniczone jest pole widzenia kierowcy ciężarówki – szczególnie w porównaniu z samochodem osobowym.
To jest zupełnie autorski projekt Volvo Car Poland, pierwszy w Europie. Realizujemy go wspólnie z dealerami. Bazą do niego były badania jakie przeprowadziliśmy na polskich kierowcach. Ponad 60 procent badanych uważa, że jeździmy niebezpiecznie. Co mnie przeraża 10 procent osób odpowiedziało, że jazda w pasach bezpieczeństwa jest niepotrzebna. Ponad 70 proc. kierowców nie ma wiedzy, jak należy przewozić zwierzęta w samochodzie
- dodaje Alicja Górka z Volvo Car Poland.
Czy wiemy jak przewozić domowe zwierzęta samochodem?
Moduł poświęcony bezpiecznemu przewożeniu zwierząt, przede wszystkim psów, to dla nas prawdziwa nowość – mimo wieloletniego doświadczenia z tego typu wydarzeniami. Dla uczestników przygotowano ekspozycję z firmowymi szelkami, pasami bezpieczeństwa oraz matami ochronnymi na siedzenia. Największe wrażenie robi jednak klatka transportowa zamontowana w bagażniku Volvo XC60 – praktyczne i bezpieczne rozwiązanie, które wciąż zbyt rzadko pojawia się w świadomości kierowców.
W tym miejscu spotkaliśmy Sylwię Antoszkiewicz - jak mówi o sobie - terapeutkę stylu, edukatorkę, mówczynię motywacyjną i mentorkę. A od niedawna jest ambasadorką marki Volvo w Polsce, obecnie jeździ elektrycznym modelem EX30. Towarzyszyła jej suczka Mejzi, więc nie sposób nie spytać o doświadczenia ze wspólnych podróży.
Mejzi jest ze mną od września 2024 roku. Kiedy odbierałam ją od właścicieli - z miejsca, w którym się urodziła - była tak maleńka, że zmieściła mi się w kieszeni. I chyba właśnie taką bliskość chciałaby zachować, najchętniej podróżując u mnie na kolanach. Oczywiście jest to bardzo niebezpieczne, dlatego kupiłam dla niej specjalną torbę, którą przypinam do siedzenia w samochodzie. Na razie jeździmy niewiele, głównie krótkie trasy — około pięciu minut. Obie dzielnie to znosimy. Największym wyzwaniem będzie podróż na wakacje, która potrwa około pięciu godzin. Przygotowuję się do niej zarówno mentalnie, jak i praktycznie. Wiem, że dla Mejzi może to być trudne. Ale ponieważ i tak będziemy zatrzymywać się na ładowanie auta - będzie okazja na dłuższy spacer. Jestem dobrej myśli”
- opowiadała nam Sylwia Antoszkiewicz.
Lista miast na trasie konwoju Volvo For Safety w 2025 roku
Warszawa 23-25 maja;
Wrocław 13-15 czerwca;
Sopot 4-6 lipca;
Bydgoszcz 11-13 lipca;
Łódź 25-27 lipca;
Toruń 8-10 sierpnia;
Kraków 5-7 września;
Katowice 12-14 września;
Częstochowa 19-21 września.
Wstęp wolny.