POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE

Działania na rzecz BRD | Volvo For Safety

Podejście Volvo - uczyć bezpieczeństwa na drodze przez doświadczenie

| | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie

Volvo for Safety to kolejna inicjatywa tego producenta samochodów na rzecz poprawy bezpieczeństwa i to wszystkich uczestników ruchu drogowego. Skąd ten pomysł i dlaczego warto z niego skorzystać opowiedziała nam Alicja Górka z polskiego oddziału firmy.

Symulator dachowania samochodu osobowego w Volvo for Safety

Marka Volvo od dekad kojarzona jest z bezpieczeństwem – i nie bez powodu. To właśnie jej inżynierowie wprowadzili do seryjnej produkcji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (1959). Świadomi wagi tego przełomowego rozwiązania, firma zrezygnowała z ochrony patentowej, umożliwiając jego powszechne stosowanie.

Kolejne innowacje obejmowały fotelik dziecięcy montowany tyłem do kierunku jazdy (1972), system ochrony przed skutkami zderzenia bocznego (1991) czy asystenta monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych (1994). Warto też wspomnieć o próbie opracowania poduszki powietrznej dla… pieszego. W 2012 roku wprowadzono ją do seryjnej produkcji w modelu V40. Niestety, dziś po tym rozwiązaniu słuch zaginął.

Spójrzmy jeszcze na testy zderzeniowe Euro NCAP. Oceniono w nich 25 modeli Volvo, za każdym razem na maksymalną liczbę gwiazdek. Najpierw czterech - piątą wprowadzono w 2002 roku. Kolejnych 21 aut ma już komplet. W historii tych testów nie ma drugiej marki samochodów z takimi wynikami.

Warto również wspomnieć o wyjątkowym podejściu Volvo do badań nad rzeczywistymi wypadkami drogowymi. Od ponad pół wieku firma analizuje dane z tych zdarzeń, a wraz z postępem technologicznym – także informacje z komputerów pokładowych swoich pojazdów. Taka baza wiedzy wspiera inżynierów w projektowaniu coraz skuteczniejszych systemów ochrony. Od 2023 roku część tych działań prowadzona jest również w Polsce – w krakowskim Volvo Tech Hub, który wkrótce odwiedzimy.

Volvo For Safety – bezpieczeństwo zaczyna się od prewencji

Mając już taką wiedzę, nie dziwi kolejna inwestycja w bezpieczeństwo, jaką jest ogólnopolski program edukacyjny Volvo For Safety. Jego inauguracja miała miejsce 23 maja 2025 roku w Warszawie. Co ważne, pomyślany jest jako mobilne miasteczko, które odwiedzi kolejne miasta w Polsce (lista z datami pod artykułem).

Alicja Górka, Volvo Car Poland

W Volvo myślenie o bezpieczeństwie jest znacznie szersze. Myślimy nie tylko o użytkownikach naszych samochodów, ale także o pozostałych uczestnikach ruchu drogowego – rowerzystach, pieszych oraz kierowcach pojazdów innych marek. Najważniejsze dla nas jest podniesienie świadomości w zakresie prewencji, aby zapobiegać wypadkom. Aby to osiągnąć, trzeba wzbudzić wyobraźnię i pokazać, jakie zachowania na drodze mogą być potencjalnie niebezpieczne. Trudno jest nauczyć tego z książek – to by nikogo nie przekonało. Dlatego powstał nasz pomysł na interaktywne miasteczko bezpieczeństwa, które uczy ludzi przez doświadczenie

powiedziała w rozmowie z nami Alicja Górka z Volvo Car Poland.

Miasteczko Volvo składa się z wielu interaktywnych elementów. Jego sercem są symulator dachowania oraz fotel prezentujący działanie pasów bezpieczeństwa – już przy prędkości 15 km/h. Można tu także doświadczyć, jak uderzenie w tył pojazdu wpływa na kręgi szyjne, a także jaką siłę ma wybuch poduszki powietrznej kierowcy.

Ciemnia z pokazem zależności świateł samochodu z widzeniem elementów odblaskowych

Spośród wielu modułów szczególną uwagę zwróciliśmy na tzw. „ciemnię”, w której zobaczyć można zależność między światłami pojazdu a elementami odblaskowymi. Ten temat jest nam szczególnie bliski – doskonale wpisuje się w założenia kampanii edukacyjnej Oświeceni.

Co dla nas istotne – prezentowane odblaski nie zawierały nadruków, które zmniejszają ich efektywną powierzchnię. To niestety częsty błąd, z którym spotykamy się podczas różnych akcji rozdawania gadżetów, takich jak zaciskowe opaski na rękę czy nogę. Osoba zakładająca taki gadżet w dobrej wierze staje się mniej widoczna na drodze, mimo że jego celem miało być zwiększenie bezpieczeństwa.

Co widzi kierowca pojazdu ciężarowego?

Drugim ciekawym elementem ekspozycji był ciągnik siodłowy. Można było usiąść za jego kierownicą i samemu przekonać się, jak bardzo ograniczone jest pole widzenia kierowcy ciężarówki – szczególnie w porównaniu z samochodem osobowym.

To jest zupełnie autorski projekt Volvo Car Poland, pierwszy w Europie. Realizujemy go wspólnie z dealerami. Bazą do niego były badania jakie przeprowadziliśmy na polskich kierowcach. Ponad 60 procent badanych uważa, że jeździmy niebezpiecznie. Co mnie przeraża 10 procent osób odpowiedziało, że jazda w pasach bezpieczeństwa jest niepotrzebna. Ponad 70 proc. kierowców nie ma wiedzy, jak należy przewozić zwierzęta w samochodzie

- dodaje Alicja Górka z Volvo Car Poland.

Czy wiemy jak przewozić domowe zwierzęta samochodem?

Klatka dla psa w bagażniku Volvo XC60

Moduł poświęcony bezpiecznemu przewożeniu zwierząt, przede wszystkim psów, to dla nas prawdziwa nowość – mimo wieloletniego doświadczenia z tego typu wydarzeniami. Dla uczestników przygotowano ekspozycję z firmowymi szelkami, pasami bezpieczeństwa oraz matami ochronnymi na siedzenia. Największe wrażenie robi jednak klatka transportowa zamontowana w bagażniku Volvo XC60 – praktyczne i bezpieczne rozwiązanie, które wciąż zbyt rzadko pojawia się w świadomości kierowców.

Sylwia Antoszkiewicz o wspólnych podróżach z suczką Mejzi

W tym miejscu spotkaliśmy Sylwię Antoszkiewicz - jak mówi o sobie - terapeutkę stylu, edukatorkę, mówczynię motywacyjną i mentorkę. A od niedawna jest ambasadorką marki Volvo w Polsce, obecnie jeździ elektrycznym modelem EX30. Towarzyszyła jej suczka Mejzi, więc nie sposób nie spytać o doświadczenia ze wspólnych podróży.

Mejzi jest ze mną od września 2024 roku. Kiedy odbierałam ją od właścicieli - z miejsca, w którym się urodziła - była tak maleńka, że zmieściła mi się w kieszeni. I chyba właśnie taką bliskość chciałaby zachować, najchętniej podróżując u mnie na kolanach. Oczywiście jest to bardzo niebezpieczne, dlatego kupiłam dla niej specjalną torbę, którą przypinam do siedzenia w samochodzie. Na razie jeździmy niewiele, głównie krótkie trasy — około pięciu minut. Obie dzielnie to znosimy. Największym wyzwaniem będzie podróż na wakacje, która potrwa około pięciu godzin. Przygotowuję się do niej zarówno mentalnie, jak i praktycznie. Wiem, że dla Mejzi może to być trudne. Ale ponieważ i tak będziemy zatrzymywać się na ładowanie auta - będzie okazja na dłuższy spacer. Jestem dobrej myśli”

- opowiadała nam Sylwia Antoszkiewicz.

Lista miast na trasie konwoju Volvo For Safety w 2025 roku

  • Warszawa 23-25 maja;

  • Wrocław 13-15 czerwca;

  • Sopot 4-6 lipca;

  • Bydgoszcz 11-13 lipca;

  • Łódź 25-27 lipca;

  • Toruń 8-10 sierpnia;

  • Kraków 5-7 września;

  • Katowice 12-14 września;

  • Częstochowa 19-21 września.

Wstęp wolny.