WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 46/2020

14-11-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: WDR, Ford, Volvo, SEAT, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Pamiętaj - Wspieraj - Działaj

WYDANIE NA WEEKEND | Pamiętaj - Wspieraj - Działaj

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W trzecią niedzielę listopada, w tym roku to piętnasty, przypada Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych. Hasło 25. edycji brzmi "Pamiętaj - Wspieraj - Działaj".

"Pamiętaj" odnosi się do ponad miliona osób, które co roku giną na drogach całego świata. Kolejnych 50 milionów osób odnosi w nich obrażenia. "Wspieraj" to działania wobec rodzin i bliskich ofiar wypadków drogowych, a także służb ratowniczych i medycznych. "Działaj" to wezwanie do podejmowania wszelkich inicjatyw w ramach II Dekady BRD na lata 2021-2030. Według założeń powinny one pomóc obniżyć liczbę zabitych i rannych o 50 procent.

Z opublikowanego w przeddzień Światowego Dnia Pamięci przez Komisję Europejską raportu wynika, że w 2019 roku na drogach Starego Kontynentu zginęło blisko 23 tysiące osób. Tym samym w kończącej się właśnie I Dekadzie BRD nie osiągnięto głównego celu. Zakładał on, że redukcję liczby zabitych o połowę. W 2011 roku było to 29 600 osób.

Najbezpieczniejszym krajem Europy w przeliczeniu liczby zabitych na milion mieszkańców jest Szwecja (wskaźnik 22). Średnia UE jest ponad dwukrotnie wyższa.

Niestety, Polska w tym zestawieniu niezmiennie zajmuje trzecie miejsce od końca (wskaźnik 77). Tragiczniejsza sytuacja jest tylko na drogach Bułgarii (90) i Rumunii (96).

Zelektryfikowany Ford Transit

PREMIERA TYGODNIA | Ford zapowiada, że na początku 2022 roku poszerzy ofertę Transita o wersję z napędem elektrycznym. Umieszczona pod podłogą bateria o pojemności 67 kWh ma zapewnić zasięg do 350 kilometrów. Pomocny przy tym będzie tryb Eco, który ograniczając prędkość jazdy, działanie pedału przyspieszenia oraz działania klimatyzacji obniży do 10 proc. zużycie energii.

Ładowarka pokładowa o mocy 11,3 kW pozwoli osiągnąć 100 proc. baterii w czasie ośmiu godzin. Przy prądzie stałym o mocy 115 kW na 80 proc. wystarczy około 35 minut.

Co więcej, poprzez opcjonalny system Pro Power Onboard bateria posłuży jako źródło prądu (do 2,3 kW) do zasilania urządzeń zewnętrznych, np. narzędzi roboczych.

E-Transit na rynkach europejskich oferowany będzie w 25 konfiguracjach długości i wysokości nadwozia. Podstawą będzie furgon o ładowności 1616 kg. W maksymalnej wersji zachowano pojemność 15,1 m3 i DMC 4,25 tony.

Ponadto dostępny będzie furgon z podwójną kabiną i platforma do zabudowy (1967 kg). Silnik elektryczny o mocy 198 kW (269 KM) przy 4300 Nm przenosi napęd na tylną oś.

Na pokładzie Forda E-Transit znajdzie się nowy system SYNC 4 z pakietem narzędzi telematycznych dla kierowców i osób zarządzających firmową flotą. Standardem wyposażenia będzie 12-calowy ekran dotykowy umieszczony na środku kokpitu.

Bezcenna lekcja Volvo dla służb ratunkowych

WYDANIE NA WEEKEND | Bezcenna lekcja Volvo dla służb ratunkowych

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Volvo przeprowadziło serię niecodziennych testów… zderzeniowych. Dziewięć fabrycznie nowych aut, zawieszonych na linie, spadało z wysokości 30 metrów. Kontakt z gładką metalową płytą lub naturalną przeszkodą następował z różnych stron lub kątów. Obliczono, że osiągnięto przy tym prędkość 80 km/h.

Celem tych testów nie była tylko ocena wytrzymałości konstrukcji. Uczestniczyły w nich ekipy służb ratunkowych, które na co dzień zjawiają się na miejscach wypadków drogowych. Był to dla nich poligon doświadczalny, który pozwoli poznać budowę współczesnych samochodów, zaktualizować bądź wypracować nowe procedury działania, rozcinania wraków (tu najtwardszej stali borowej) i techniki wyciągania poszkodowanych osób.

Zdaniem ekspertów z Volvo w symulacji tych upadków odwzorowano zniszczenia, do jakich dochodzi podczas wypadku z udziałem pojazdu ciężarowego. Przekłada się to na poważne obrażenia, dlatego liczy się każda minuta w uwolnieniu i przewiezieniu rannego do szpitala. Ratownicy nazywają ten czas "złotą godziną", po niej szanse na przeżycie maleją.

Nowe wyścigi elektryków

WYDANIE NA WEEKEND | Nowe wyścigi elektryków

SPORT | Po Formule E kolejna seria wyścigów w motorsporcie została oparta na pojazdach z napędem elektrycznym. Otrzymała nazwę Pure ETCR, w której skrót pochodzi od Electric Touring Car Racing. Pełny sezon (6 rund) planowany jest na 2021, ale promocyjne spotkanie ma miejsce w dniach 14-15 listopada 2020. Areną zmagań jest hiszpański tor Motorland Aragon (długość 5,3 km).

Do wyścigów dopuszczone są cztero- lub pięciodrzwiowe samochody elektryczne. Silnik, o mocy do 500 kW, przenosi napęd na tylną oś. Pojemność baterii nie może przekroczyć 65 kWh.

Pierwszym ze zgłoszonych aut była, oparta na seryjnym Leonie, CUPRA e-Racer. I to ona posłużyła do stworzenia specyfikacji technicznej serii Pure ETCR. Według danych SEAT-a przyspiesza do setki w czasie 3,2 sekundy, osiąga prędkość maksymalną 270 km/h, pełne ładowanie baterii zajmuje 50 minut.

Każda runda Pure ETCR będzie się składać z kilku krótkich (10 kilometrowych) odcinków. Kierowcy będą rywalizować ze sobą w systemie pucharowym.

Prawa do transmisji telewizyjnych ma Eurosport, a w Polsce dodatkowo stacja Metro.

Kolejne fragmenty A2 i S1 oraz S61

WYDANIE NA WEEKEND | Kolejne fragmenty A2 i S1 oraz S61

POLSKIE DROGI | GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę trzeciego z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Siedlcami i Białą Podlaską. To 14,1 kilometra od miejscowości Swory do węzła Cicibór, który wchodzi w zakres tej inwestycji. Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu + rezerwa pod trzeci.

WYDANIE NA WEEKEND | Kolejne fragmenty A2 i S1 oraz S61

Na ekspresówce S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką (woj. śląskie) rozpoczęto drążenie tuneli. Powstaną cztery takie obiekty pod masywem Barania Góra. Ich długość w kierunku Zwardoń to 834 i 984 metry zaś w stronę Żywca to 807 i 975 metrów.

Inwestycja na tym odcinku S1 ma 8,5 kilometra długości. W obie strony powstają po dwa pasy ruchu. Całość, łącznie z tunelami, ma być gotowa w sierpniu 2023 roku.

WYDANIE NA WEEKEND | Kolejne fragmenty A2 i S1 oraz S61

Wojewoda Podlaski wydał Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno.

To ostatni odcinek na budowanej S61 w tym województwie. I mocno spóźniony, bo według zapowiedzi GDDKiA w II połowie 2021 roku dojedziemy nową ekspresówką ze Śniadowa do Łomży Południe. Dalej będzie przerwa do Kolna, skąd droga poprowadzi już do Szczuczyna.

Kompletna obwodnica Łomży, na którą składa się również będący w budowie odcinek Południe - Zachód, będzie gotowa wiosną 2023 roku.