POLSKIE DROGI

Inwestycje | Autostrada A2

Zapadają kluczowe decyzje do poszerzenia A2

22-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. To niecałe 90 kilometrów, ale na zakończenie tej inwestycji poczekamy co najmniej pięć lat.

Polskie drogi - coraz bliżej poszerzenia A2 od Łodzi do Warszawy

Przyznanie Polsce organizacji Euro 2012 w piłce nożnej przyspieszyło budowę autostrady A2. Kluczowy odcinek od węzła Łódź Północ do Konotopa pod Warszawą realizowano w czterech etapach. Ostatni oddano na zasadzie przejezdności dwa dni przed rozpoczęciem imprezy.

Do węzła Konotopa powstały dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, dalej na odcinku niecałych pięciu kilometrów doszedł trzeci. Znaczenie A2, a tym samym natężenie ruchu, wzrosło wraz z połączeniem biegnącej prostopadle autostrady A1 w kierunku Gdańska. W przyszłym roku powinny zostać ukończone fragmenty w stronę Śląska do granicy z Czechami.

W planach jest także budowa dużej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w postaci autostrady A50 i ekspresówki S50. Przetnie ona A2 w pobliżu przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Z tych powodów w 2018 roku GDDKiA poinformowała o konieczności poszerzenia A2 od Łodzi do Warszawy do trzech, a tuż przed stolicą do czterech pasów ruchu w każdą stronę. Rezerwę na to pozostawiono na rozdziale obu jezdni. W maju 2020 roku zakończono prace nad koncepcją programową i złożono wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej.

Właśnie wydano ją dla pierwszego odcinka od Łodzi do granicy z województwem mazowieckim (46 km). Oznacza to możliwość rozpisania przetargu na wykonawcę (w trybie projektuj i buduj). Zgodnie z przyjętym harmonogramem powinien zostać ogłoszony jesienią, a przy braku odwołań umowa podpisana wiosną 2022. Roboty budowlane zaplanowano pomiędzy 2023-26.

Jak zapewniają drogowcy decyzja środowiskowa dla drugiego odcinka od granicy województw do węzła Pruszków (43 km) zostanie wydana w najbliższych dniach. Założono przy tym taki sam harmonogram podpisania umowy, projektowania i budowy oraz oddania do użytku.

Po modernizacji zmienią się parametry autostrady. Dotychczasowe dwa pasy z szerokości po 3,75 metra zostaną zwężone o 25 cm. Docelowo szerokość każdego z trzech wyniesie 3,5 metra, a rozdział jezdni będzie liczyć pięć metrów. Bez zmian pozostanie pas awaryjny.

Poszerzenie tego fragmentu A2 nie wymaga ingerencji w obecne wiadukty i węzły. W ramach tej inwestycji powstanie wyższe i gęstsze ogrodzenie, ustawione dodatkowe ekrany akustyczne oraz przebudowany układ odwodnienia. GDDKiA deklaruje, że droga będzie cały czas przejezdna, jednak trzeba z góry założyć wielokilometrowe korki.