POLSKIE DROGI

Aktualności | A2, S7 i DK47

Trzy ważne otwarcia dróg na koniec wakacji

31.08.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKi/archiwum

W ostatnim tygodniu sierpnia 2024 roku oddano do ruchu nowe odcinki na A2, S7 oraz DK47. Łącznie to zaledwie 33 kilometry, ale poszczególne fragmenty to istotne dla wielu kierowców wydłużenie tych dróg.

Polskie drogi – oddanie do ruchu A2 Kałuszyn - Groszki

A2 Kałuszyn - Groszki

Autostrada A2 przez wiele lat formalnie biegła od przejścia granicznego z Niemcami w Świecku do węzła Kałuszyn w okolicach Mińska Mazowieckiego. Dalej planowane jest połączenie z przejściem granicznym z Białorusią w Kukurykach. Na brakującym odcinku przed dwoma tygodniami oddano do ruchu fragment autostradowej obwodnicy Siedlec, pomiędzy węzłami Zachód i Południe.

Teraz otwarto kolejny odcinek, od wspomnianego węzła Kałuszyn do węzła Groszki. To nieco ponad 12 kilometrów autostrady o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu i jednym awaryjnym w każdą stronę. Projektanci zachowali też rezerwę pod poszerzenie. Przeznaczono na to pas rozdziału, który został wykonany nowatorską technologią.

Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowaliśmy utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej - w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału

- czytamy w komunikacie prasowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pomiędzy tymi najnowszymi odcinkami A2 nadal trwa budowa. Fragment Groszki - Siedlce Zachód (12,9 km) powinien być gotowy wiosną 2025 roku. Rok później autostrada połączy Białą Podlaską (65 km).

Kolejny „pewny” fragment do Dobrynia (25,5 km) oczekuje na wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jego uzyskanie będzie podstawą do rozpisania przetargu na budowę. W „zawieszeniu”, ze względu na obecną sytuację geopolityczną, pozostają niespełna 7 kilometrów do granicy z Białorusią.

Polskie drogi – oddanie do ruchu S7 Miechów - Szczepanowice

S7 Miechów - Szczepanowice

Wciąż niezakończona jest także budowa drogi ekspresowej S7. Jej bieg rozpoczyna się w Trójmieście i urywa w Płońsku. Obecnie realizowany jest fragment do Kiełpina i trwa projektowanie połączenia z Warszawą. W ubiegłym roku zmotoryzowani zyskali wyjazd ze stolicy w kierunku Krakowa, a dokładnie do węzła Miechów.

Od tego miejsca należało zjechać na starą „siódemkę”, aby zaraz powrócić na S7 Szczepanowice - Widoma. Brakujący fragment wydzielony został w pierwotnego kontraktu z powodu protestów okolicznych wsi. Ostatecznie Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na decyzję środowiskową. Jego budowa rozpoczęła się w październiku 2022 roku.

ZASUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ NA YOUTUBE


Z końcem sierpnia 2024 roku drogowcy oddali do ruchu odcinek S7 Miechów - Szczepanowice (5 km). W przyszłym roku powinien być gotowy kolejny, do węzła Kraków Nowa Huta. Wciąż brakuje decyzji w sprawie ostatecznego przebiegu tzw. Zakopianki do Myślenic. Dalej można już korzystać z S7 do węzła Zabornia. Pod znakiem zapytania stoi ostatni fragment do przejścia granicznego ze Słowacją.

DK47 Rdzawka - Nowy Targ

Polskie drogi – oddanie do ruchu DK47 Rdzawka - Nowy Targ

Wspomniana Zakopianka to w praktyce połączenie DK7 i DK47. Już kilka dekad temu istniejący układ o przekroju jednej jezdni po pasie ruchu w każdą stronę okazał się niewydolny. Stąd decyzja o budowie S7 i poszerzeniu tej drogi krajowej.

Oddany właśnie odcinek DK47 Rdzawka - Nowy Targ jest tego efektem. Jednak do pełnego zakończenia tej inwestycji brakuje pełnej funkcjonalności w okolicach Rdzawki i węzła Klikuszowa. Stąd też na nowym fragmencie obowiązuje czasowe ograniczenie prędkości do 70 km/h (docelowo będzie to 100 km/h).

Na początku 2023 roku podpisano umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na DK47 Nowy Targ - Szaflary (7 km) i Szaflary - Zakopane (11,8 km). W założeniach dopuszczony jest układ jednej jezdni z naprzemiennym drugim pasem ruchu. Ostateczny przebieg tych odcinków poznamy w 2028 roku.