AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW
UOKiK | 2021 | Audi A4, A5, A6, A7, A8 i e-tron oraz Q3 i Q7 • Lexus CT 200h • Skoda Kamiq i Scala • Volkswagen Arteon, Golf, ID.3, Passat, T-Roc, Tiguan i Touareg
Usterki w grupie modeli Audi i Volkswagena
15-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Audi, Lexus, Skoda i Volkswagen
Już na początku drugiej połowy listopada 2021 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował długą listę akcji serwisowych. Niemal wszystkie z nich prowadzą marki z Grupy Volkswagen, pomimo to obejmują one relatywnie mało samochodów kupionych w Polsce.
Audi ogłosiło cztery nowe akcje serwisowe dla wielu oferowanych przez siebie modeli. W przypadku A4, A5, A6 i A7 (prod. w Niemczech w 2018 roku) istnieje ryzyko zamontowania niesprawnej blokady w zaczepie haka holowniczego. Pomimo jej zamknięcia nie spełnia ona założeń konstrukcyjnych i wymogów bezpieczeństwa.
Audi wystosowało w Polsce 201 wezwań do ASO, w których zostanie skontrolowane działanie mechanizmu. Na tej podstawie zostanie podjęta decyzja o konieczności jego wymiany.
W Audi A4, A5, A6, A7, A8, e-tron oraz Q5, Q7 i Q8 (prod. pomiędzy 7 listopada 2019 - 16 kwietnia 2021) mogły zostać użyte wadliwe nakrętki w tylnej osi wielowahaczowej. Może to doprowadzić do utraty właściwości jezdnych auta.
Z tego powodu kampanią naprawczą w Polsce objęto 3209 samochodów marki Audi. W ramach usunięcia usterki zostaną wymienione nakrętki lewego i prawego wahacza.
Z kolei w Audi A6, A7, A8 i Q7 (prod. Niemczech pomiędzy lipcem a wrześniem 2020) istnieje przypuszczenie nieprawidłowego zamontowania czujników zderzenia aktywujących działanie poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. Poluzowanie złącza stwarza ryzyko opóźnienia lub braku aktywacji tych systemów ochrony.
Na polskim rynku problem ten może dotyczyć 11 samochodów. W ASO zostanie przeprowadzona weryfikacja podłączenia czujników i ewentualna ich wymiana.
W Audi Q3 i Q3 RS (prod. w Niemczech luty-marzec 2021) mógł zostać zamontowany wadliwy zwijacz pasa bezpieczeństwa prawego fotela. W trakcie gwałtownego hamowania lub mocnego wychylenia nadwozia może nie spełnić swojej roli.
Producent wezwie do ASO właścicieli 364 samochodów sprzedanych w polskich salonach Audi. Akcja obejmie weryfikację zamontowanego pasa bezpieczeństwa i zwijacza oraz ewentualną ich wymianę.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 88.
Problemy z hamowaniem w Audi, Seacie, Skodzie i Volkswagenie oraz Oplu
Pięć akcji serwisowych Grupy VW
Osiem marek samochodów wzywa do ASO
Lexus, marka należąca do Toyoty, ma problem z modelem CT 200h (prod. w Japonii pomiędzy 9 czerwca a 31 lipca 2020). Chodzi o niewłaściwe wykonanie połączenia korka wlewu ze zbiornikiem paliwa. Może to skutkować wyciekiem i wybuchem pożaru.
Do naprawy w Polsce zakwalifikowano 75 samochodów, w których zostaną wymienione wadliwe elementy.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 88.
Skoda poinformowała o rozpoczęciu akcji serwisowych dla modeli Kamiq i Scala (prod. w Czechach sierpień-wrzesień 2019). Powodem jest usterka systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall.
Problem ten dotyczy 190 samochodów z polskich salonów Skody. W ramach naprawy zostanie wymieniony sterownik OCU.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 449 05 00.
TESTY | Pierwsze wrażenia - Przeskalowana Skoda | Skoda Scala
Problemy z hamowaniem w Audi, Seacie, Skodzie i Volkswagenie oraz Oplu
Osiem marek samochodów wzywa do ASO
Volkswagen ma aż siedem powodów do wysłania wezwań do ASO. W modelach Arteon eHybrid i Passat GTE (prod. w Niemczech pomiędzy marcem 2020 a marcem 2021) mogły zostać odwrotnie podpięte przewody łączące akumulator ze sterownikiem w skrzynce bezpieczników. Zwiększa to ryzyko wybuchu pożaru.
Z tego powodu naprawy wymaga sześć aut sprzedanych w Polsce. Zostaną w nich poprawie podłączone kable.
W nowym Golfie (prod. Niemczech pomiędzy 1 września - 2 października 2020) wykryto ten sam problem z czujnikami poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa, co w modelach Audi.
W tym przypadku akcją naprawczą objęto 33 samochody sprzedane w polskich salonach.
Podczas produkcji elektryka ID.3 (prod. w Niemczech pomiędzy 13 października a 6 listopada 2020) mógł zostać nieprawidłowo przykręcony kabel uziemienia do akumulatora wysokonapięciowego.
W Polsce problem ten może dotyczyć 15 samochodów, w ASO nastąpi weryfikacja i ewentualna wymiana tego połączenia.
W modelu T-Roc (prod. w Niemczech pomiędzy 24.02 - 10.03.2021) istnieje ryzyko montażu wadliwego zwijacza pasa bezpieczeństwa (ten sam problem co w niektórych modelach Audi).
Akcją naprawczą objęto 14 samochodów, w których - w zależności od wyników kontroli - mogą zostać wymienione te elementy.
Na liście najnowszych wezwań dwukrotnie znalazł się Tiguan (prod. w Niemczech pomiędzy lutym 2016 a marcem 2019). Pierwsze dotyczy wadliwej blokady zaczepu holowniczego (też wykrytego w modelach Audi).
Z tego powodu w Polsce wystawiono 285 wezwań do ASO. Naprawa obejmie weryfikację i ewentualną wymianę tych części.
Kolejne wezwanie dotyczy wersji eHybrid (prod. w Niemczech pomiędzy 13 stycznia a 11 marca 2021). Powodem jest nieprawidłowe zamontowanie cięgna do składania asymetrycznej części (2/3) kanapy.
Oględziny i ewentualna poprawa obejmie w Polsce 10 aut.
Ostatnim powodem jest Touareg (prod. w Niemczech pomiędzy 16 września a 23 listopada 2020). Podobnie jak w Audi, w nim również wykryto wadę mocowania wahaczy tylnej osi.
Akcją naprawczą objęto 13 samochodów, w których zostaną wymienione nakrętki.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 88.