WYDARZENIA

Car of the Year | 2022

W finale Car of the Year tylko jeden model z silnikiem spalinowym

02-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Peugeot, Renault i Skoda

Niemal wszystkie modele samochodów, które awansowały do finału Car of the Year 2022 to elektryki w nadwoziu crossovera. Przeglądamy ich ofertę na polskim rynku.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści

Europejskie jury dziennikarzy motoryzacyjnych wybrało siedem modeli samochodów, które powalczą o tytuł Car of the Year 2022. Patrząc na to zestawienie nie trudno zauważyć, że żyjemy już w erze elektrobilności. Mamy w nim aż sześć, zbudowanych całkowicie od podstaw elektryków. Do tego w nadwoziu mniejszych lub większych crossoverów. Starą gwardię aut spalinowych i hatchbacków oraz kombi reprezentuje jedynie Peugeot 308. Chociaż i w jego gamie znalazła się hybryda ładowana z zewnętrznego gniazdka.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 28 lutego 2022. I ponownie, trzeci raz z rzędu, w formie wirtualnej gali. Powodem jest odwołanie kolejnej edycji międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie. Od kilku lat finał Car of the Year odbywał się właśnie w przededniu jego otwarcia.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Cupra Born

Cupra Born

bazuje na konstrukcji Volkswagena ID.3. W polskich salonach tej marki zadebiutował pod koniec października tego roku. Na początek sprzedaży oferta składa się z jednej pozycji - silnika elektrycznego o mocy 204 koni mechanicznych zasilanego baterią o pojemności 58 kWh. W przyszłym roku pojawią się trzy kolejne warianty - 150 KM 45 kWh, 231 KM 58 kWh i 231 KM 77 kWh. Zasięg pomiędzy 394 - 425 kilometrów.

Wyposażenie też stanowi jedna wersja, nazwana po prostu Born. W mocniejszych odmianach będzie druga, e-Boost. Na fabrycznej liście między innymi centralna poduszka powietrzna i trzy pary mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix.

Cena obecnego modelu wynosi 167 900 zł. Pozostałe wyceniono już w przedziale 147 800 - 197 500 zł.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E nawiązuje nazwą do swojego protoplasty, ale wyróżnia go właśnie nadwozie crossover. Oficjalnie w USA zadebiutował w 2019, jednak do Europy trafił dopiero wiosną tego roku. Pod jego maską znajdują się wyłącznie silniki elektryczne, zaś napęd przenoszony jest na jedną lub obie osie.

Bazowa pozycja osiąga 269 KM, które zasila bateria 75 kWh. Kolejna dysponuje 351 KM i 98 kWh. Na topie znajduje się GT 487 KM 98 kWh. Zasięg na jednym ładowaniu pomiędzy 440 - 610 kilometrów.

Wersje wyposażenia są uproszczoną formą napędów - RWD (tylna oś), AWD (obie) i GT (także obie). Na fabrycznej liście dostrzegamy siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa kierowcy) i wyłącznik poduszki powietrznej pasażera z poziomu komputera pokładowego (co nieraz wyróżnialiśmy w naszych testach modeli tej marki).

Ceny pomiędzy 223 120 - 342 000 złotych.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

chociaż nazwa nie jest nowa, początkuje serię elektryków tej marki. Polski oddział przedstawił ten model tuż przed wakacjami. Do wyboru silniki o mocy 170 KM lub 235 KM z baterią 58 kWh oraz 218 KM lub 305 KM 73 kWh. Słabsze mają napęd na tył, mocniejsze na obie osie. Deklarowany zasięg wynosi 360 - 481 kilometrów.

W gamie trzy wersje wyposażenia - Smart, Executive i Platinum. Na standardowej liście między innymi centralna poduszka powietrzna i elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi od środka.

Ceny pomiędzy 189 900 a 260 900 złotych.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Kia EV6

Kia EV6

to pokrewny model Ioniq 5. Także i w tym przypadku otwiera on nową serię elektryków. Polską ofertę poznaliśmy pod koniec listopada. Składa się też z czterech, ale przede wszystkim mocniejszych wersji. W bazowej silnik ma takie same parametry - moc 170 KM i baterię 58 kWh. W kolejnych to już 229 KM, 325 KM i 585 KM, wszystkie z baterią 77,4 kWh. Dwie najsłabsze mają napęd na tył, pozostałe na obie osie. Zasięg wynosi od 394 do 528 kilometrów.

Wyposażenie składa się z poziomów EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line i EV6 GT. Na fabrycznej liście między innymi centralna poduszka powietrzna oraz pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

Ceny pomiędzy 179 900 - 281 900 złotych.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Peugeot 308

Peugeot 308

w tym roku doczekał się trzeciej generacji. Auto dostępne jest w dwóch wersjach nadwozia - hatchback i kombi (SW). W palecie jednostek napędowych zarówno silniki benzynowe (1.2 PureTech 110 KM lub 130 KM), diesla (1.5 BlueHDi 130 KM), jak i hybrydy typu plug-in (1.6 180 KM i 225 KM).

Wybór wersji wyposażenia obejmuje Active Pack, Allure, Allure Pack, GT i GT Pack. Na fabrycznej liście bez nowości.

Ceny hatchbacka pomiędzy 87 800 - 176 000 zł, kombi 91 800 - 181 000 zł.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech

to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw auto z napędem elektrycznym. Jego oficjalna premiera miała miejsce w trakcie tegorocznego salonu samochodowego w Monachium. Według ówczesnych zapowiedzi w salonach sprzedaży znajdzie się dopiero w marcu 2022 roku. W udostępnionych materiałach prasowych podawane są wersje z silnikami 130 KM z baterią 40 kWh i 220 KM 60 kWh. W zależności od wersji montowane będą ładowarki pokładowe AC 7, AC 22 lub DC 130. Zasięg od 300 do 470 kilometrów.

Nowy model Renault ma być dostępny w wersjach wyposażenia Equilibre, Techno i Iconic. Na jego wyposażeniu ma się znaleźć 26 systemów podnoszących bezpieczeństwo i wspierających kierowcę.

Ceny zostaną podane na początku przyszłego roku.

Wydarzenia - Car of the Year 2022 - finaliści - Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV

to pokrewny model z Volkswagenem ID.4. Oficjalna prezentacja miała miejsce we wrześniu 2020, ale sprzedaż rozpoczęła się dopiero wiosną kolejnego roku. Dostępne są wersje z silnikiem o mocy 179 KM i baterią 62 kWh, 204 KM i 265 KM oba z 82 kWh. Napęd przenoszony jest na tylną oś, w mocniejszych to 4x4. Zasięg od 412 do 534 kilometrów.

Gama wyposażenia składa się z wersji 60 i 80/80x, te dwie ostatnie także z pakietem stylistycznym Sportline. Na fabrycznej liście między innymi centralna poduszka powietrzna oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z asystentem skrętu.

Ceny pomiędzy 184 400 - 244 900 złotych.