POLSKIE DROGI
Inwestycje | Obwodnice
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 1
20-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto i rys. GDDKiA
W połowie lutego Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło plan budowy stu obwodnic. Po trzech miesiącach sprawdzamy na ile wybuch epidemii koronawirusa wpłynął na rozpoczęcie prac.
Plan jest ambitny. Rząd złożył deklarację budowy stu obwodnic do 2030 roku. Co ważne, obejmą one mniejsze miejscowości położone przy drogach krajowych o wysokim natężeniu ruchu. Wyprowadzenie z nich tranzytu przyczyni się także do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.
Po ogłoszeniu listy obwodnic, 14 lutego ministerstwo rozpoczęto prowadzenie konsultacji społecznych. Pierwotnie miały zakończyć się 20 marca, jednak z powodu rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa termin przedłużono do 10 kwietnia. Jednocześnie dodano możliwość przesyłania swoich drogą mailową.
Pomimo to już 12 marca Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber podpisał Program Inwestycyjny dla obwodnicy Wąchocka (w ciągu DK nr 42). W praktyce oznacza to rozpoczęcie procedury przygotowania dokumentacji przetargowej. Ogłoszenie przetargu planowane jest na ten rok, zaś budowa blisko 12 kilometrowego odcinka na lata 2022-25.
Takie przyspieszenie było możliwie dzięki poczynionym już krokom. Między innymi w 2011 roku uzyskano Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), w 2018 roku wypłacono ostatnie odszkodowania, w dwa lata wcześniej oczyszczono teren.
Kolejne decyzje zapadły 2 kwietnia. Dotyczyły dwóch, z siedmiu planowych, obwodnic w województwie lubelskim. To obejścia miejscowości Dzwola i Gorajec. Obie w ciągu DK74, która połączy budowaną obecnie S19 z planowanym przedłużeniem S17 od Lublina do przejścia granicznego w Hrebennem.
Dla Dzwoli jeszcze w tym roku powinna zostać wydana decyzja środowiskowa. W przyszłym ogłoszony przetarg i zawarta umowa na budowę, która powinna zakończyć się w 2023 roku. Długość tej obwodnicy to 2,7 kilometra.
W przypadku Gorajca uzyskano już decyzję środowiskową, ale ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy planowane jest na 2021 roku. Inwestycja rozpocznie się dopiero w 2023 roku i powinna zakończyć 2 lata później. Do wybudowania 6,7 kilometrów drogi i most na rzece Gorajka.
Dzień później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji dla trzech, z sześciu planowanych, obwodnic w województwie lubuskim.
Obwodnica Wschowy (4,5 km) będzie istnieć w ciągu drogi krajowej nr 12, która łączy ekspresówki nr 3 i 5. Obejście miejscowości Dobiegniew będzie liczyć 2,5 km i będzie części DK22 na odcinku Wałcz - Gorzów Wielkopolski. Natomiast obwodnica Przytocznej (3,5 km) to fragment DK24 pomiędzy S3 i Poznaniem.
Przetarg zakończył się 12 maja, w sumie wpłynęło 18 ofert. Głównym kryterium wyboru jest cena (60 proc.). Kwoty zaproponowane przez poszczególnych zwycięzców mieszczą się w budżecie GDDKiA.
Po analizach dokumentacji zostaną podpisane umowy, co ma nastąpić w IV kwartale tego roku. Zadaniem każdej z firm będzie opracowanie dokumentacji projektowej w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i przygotowanie materiałów do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Zgodnie z rządowym planem budowy 100 obwodnic przetarg na wykonawców zostanie ogłoszony dopiero w III kwartale 2025 roku.
W województwie zachodniopomorskim zaplanowano dziewięć obwodnic. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło w połowie kwietnia program budowy czterech z nich.
Zyskają je miejscowości Gryfino (DK31, dł. 5,6 km), Kołbaskowo (DK13, dł. 6 km), Stargardu (DK20, dł. 4,4 km) i Szczecinka (DK20, dł. 4,3 km).
Dla pierwszej wydano już decyzję środowiskową, na ukończeniu jest projekt. Przetarg planowany jest na II połowę bieżącego roku, podpisanie umowy rok później, zaś ukończenie budowy w 2025 roku.
Podobny zakres prac wykonano już dla obwodnicy Kołbaskowa. Tu jednak z przetargiem trzeba poczekać do 2023 roku. O ile w IV kwartale zostanie podpisana umowa, wykonawca będzie miał czas do 2026 roku na wywiązanie się z niej.
Taki sam postęp poczyniono już w Stargardzie, przy czym czas realizacji to 2028 roku. W podobnym stopniu jak w Gryfinie, zaawansowane są prace w Szczecinku. Tutaj także przetarg na wykonawcę zostanie ogłoszony w tym roku, a podpisanie umowy powinno nastąpić w 2021 roku. Obwodnica powinna być gotowa w 2025 roku.
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 2
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 3
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 4
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 5
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 6
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 7
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 8
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 9