POLSKIE DROGI
Inwestycje | Obwodnice
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 9
19-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
Ogłoszony w lutym 2020 roku rządowy program zakłada powstanie 100 obwodnic. Na ich budowę drogowcy mają dziesięć lat, coraz więcej z nich jest już na etapie przetargów.
W przetargu na opracowanie dokumentacji obwodnicy Legnicy (woj. dolnośląskie) oferty złożyło sześć firm. Najtańsza opiewa na kwotę 1 451 tys. złotych, czyli o milion złotych poniżej budżetu zaplanowanego przez GDDKiA i władz miasta. (z uwagi na planowany przebieg drogi jest to wspólna inwestycja).
Zadaniem zwycięzcy będzie opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ), materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU). Według przyjęto harmonogramu dokumentacja powinna być gotowa w 2024 roku, zaś realizacja w formule "Projektuj i buduj" przeprowadzona w latach 2026-28.
W województwie mazowieckim zakończono dwa przetargi. W przypadku obwodnicy Lipska jest to już etap projektu i budowy blisko 6,5 kilometrów w ciągu DK 79. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm Trakt i Mostostal Kielce. Kwota 87 298 tys. złotych jest prawie o połowę niższa od założonego budżetu GDDKiA.
Przy braku odwołań umowa ze zwycięzcą zostanie podpisana na początku przyszłego roku. Oddanie obwodnicy do użytku planowane jest w 2024 roku.
Natomiast dokładny przebieg obejścia Sokołowa Podlaskiego zostanie wybrany po opracowaniu STEŚ i złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Do przygotowania tej dokumentacji zgłosiło się dziewięć firm. Najniższą kwotę, 3 812 tys. złotych złożyła Lafrentz Polska - budżet GDDKiA wynosił 6 265 tys. zł.
Wstępnie założono, że droga będzie miała 17 kilometrów i musi krzyżować się z DK62 i DK63.
Tutaj także, przy braku odwołań, podpisanie umowy planowane jest na początek przyszłego roku. Przy tym założeniu termin realizacji kontraktu przewidziano na połowę 2023 roku.
Obwodnica Szczekocin (woj. śląskie) będzie miała ponad 13 kilometrów i obejmie także miejscowości Grabiec, Bonowice oraz Goleniowy. W tym przypadku przetarg dotyczył już wykonania projektu oraz nadzoru nad procesem wyłonienia wykonawcy i przebiegu prac budowlanych. Wszystko to ma zająć 110 miesięcy, a więc obwodnica powinna być gotowa w 2030 roku.
Najniższą cenę - 3 472 tys. złotych - zaproponowała firma Mosty Katowice (budżet GDDKiA wynosił 7 546 tys. zł).
Zakończony właśnie przetarg dla obwodnicy Chmielnika (woj. świętokrzyskie) dotyczył przygotowania STEŚ i materiałów do złożenia decyzji środowiskowej. Na tej podstawie zostanie ustalony dokładny przebieg nowego odcinka łączącego DK73 i DK78.
Zwycięzca przetargu będzie miał na to trzy lata. Najtańsza oferta - GDDKiA nie podała ani zwycięzcy, ani założonego budżetu - było poniżej 2 milionów złotych.
W województwie zachodniopomorskim także minął termin składania ofert na opracowanie dokumentacji dla dwóch obwodnic. Obie powstaną w ciągu drogi krajowej nr 20.
Budżet dla Stargardu wynosił 2 mln złotych, najniższa oferta 1 499 tys. złotych wpłynęła od firmy Lafrentz Polska. Zwycięzca będzie miał czas na wywiązanie się z umowy do 2023 roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj. Obwodnica powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku.
W przypadku Złocieńca było budżet GDDKiA wynosił 1 142 tys. złotych i wszystkie złożone propozycje przekraczały tę kwotę. Oznacza to konieczność powtórzenia procedury przetargowej.
W Dzienniku Urzędowym UE ukazało się właśnie ogłoszenie o przetargu na wykonanie Studium Korytarzowego, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kolbuszowej (woj. podkarpackie). W toku tych prac ma powstać optymalny przebieg nowego odcinka DK9 o długości około 8,5 kilometra. Termin składania ofert mija 24 września 2020.
Pojawiło się także powtórne ogłoszenie o przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Olsztyna i Dywit (woj. warmińsko-mazurskie). W poprzednim nie wpłynęła żadna oferta. W porównaniu do wcześniejszych wymagań uproszczono kilka formalności, wydłużono też o pięć miesięcy czas realizacji umowy. Objęte tym przetargiem prace mają między innymi wskazać przebieg obwodnicy. Pod uwagę brana jest północno-zachodnia lub północno-wschodnia strona Olsztyna. Oferty można składać do 25 września 2020.
Ostatni w tym zestawieniu przetarg dotyczy badania geotechnicznego podłoża pod przyszłą obwodnicę Grzymiszewa (woj. wielkopolskie). Złożono w nim cztery oferty. Najtańszą, na kwotę 32 tys. złotych, firma Usługi Laboratoryjne i Technologiczne Adrian Płaczek z Poznania. Zwycięzca po podpisaniu umowy będzie miał 60 dni na jej realizację. Po tym etapie zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji i uzyskanie decyzji środowiskowej.
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 1
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 2
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 3
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 4
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 5
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 6
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 7
Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 8