ELEKTROMOBILNOŚĆ
Infrastruktura ładowania | 31 Miejsc Obsługi Podróżnych
Wielu chętnych do budowy infrastruktury ładowania przy autostradach i ekspresówkach
20.04.2025 | oprac. redakcja | foto: archiwum
GDDKiA zakończyła przetarg na dzierżawę miejsc i budowę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na 31 MOP-ach zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych. Przedstawiła też listę stacji, które zostaną udostępnione do końca 2025 roku.
Od 13 września 2024 roku obowiązuje unijne rozporządzenie AFIR. Jego zapisy obligują państwa członkowskie do rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T według określonych zasad. Dla Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy korytarzach bazowych to 4 miejsca dla samochodów osobowych o łącznej mocy 600 kW, w tym 2 po 150 kW, a dla pojazdów ciężarowych o łącznej mocy 3600 kW, w tym dwa po minimum 350 kW. Z kolei dla MOP-ów przy korytarzach sieci kompleksowej minimalna łączna moc to 1500 kW, w tym jeden punkt minimum 350 kW.
W tych Miejscach Obsługi Podróżnych powstaną stacje ładowania elektryków
Te wytyczne były wymogiem w przetargu GDDKiA na dzierżawę miejsc oraz budowę i obsługę stacji ładowania (umowy na okres 20 lat) przy 31 MOP-ach:
A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim);
A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie);
A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim);
S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie);
S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie);
S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie);
S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie);
S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie);
S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
W tym zestawieniu jest wyjątek od wytycznych rozporządzenia AFIR. Dotyczy on MOP-u Zbójecka Góra na S7. Tu minimalna moc ładowania ma wynosić 1500 kW, w tym jeden punkt minimum 350 kW).
Oferty na wszystkie 31 MOP-ów złoży firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska, a także konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Z kolei na wybrane przez siebie miejsca oferty złożyła firma Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allegro Poland i Allegro.
Obecnie GDDKiA weryfikuje otrzymane dokumenty. W kryterium wyboru przyjęto, że 50 proc. oceny to proponowany czynsz podstawowy za 1m2 dzierżawy i drugie 50 proc. to czynsz od uzyskanego przychodu z ładowania.
Nowe ładowarki przy autostradzie A2 i ekspresówkach S6, S17 i S19
Do końca 2025 roku GDDKiA zapowiada udostępnienie punktów ładowania pojazdów elektrycznych na MOP-ach przy:
A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie);
S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie);
S17 - Pilawa (woj. mazowieckie);
S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie).