ELEKTROMOBILNOŚĆ

Infrastruktura ładowania | 31 Miejsc Obsługi Podróżnych

Wielu chętnych do budowy infrastruktury ładowania przy autostradach i ekspresówkach

20.04.2025 | oprac. redakcja | foto: archiwum

GDDKiA zakończyła przetarg na dzierżawę miejsc i budowę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na 31 MOP-ach zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych. Przedstawiła też listę stacji, które zostaną udostępnione do końca 2025 roku.

Elektromobilność – plany budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych

Od 13 września 2024 roku obowiązuje unijne rozporządzenie AFIR. Jego zapisy obligują państwa członkowskie do rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T według określonych zasad. Dla Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy korytarzach bazowych to 4 miejsca dla samochodów osobowych o łącznej mocy 600 kW, w tym 2 po 150 kW, a dla pojazdów ciężarowych o łącznej mocy 3600 kW, w tym dwa po minimum 350 kW. Z kolei dla MOP-ów przy korytarzach sieci kompleksowej minimalna łączna moc to 1500 kW, w tym jeden punkt minimum 350 kW.

W tych Miejscach Obsługi Podróżnych powstaną stacje ładowania elektryków

Te wytyczne były wymogiem w przetargu GDDKiA na dzierżawę miejsc oraz budowę i obsługę stacji ładowania (umowy na okres 20 lat) przy 31 MOP-ach:

  • A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim);

  • A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie);

  • A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim);

  • S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie);

  • S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie);

  • S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie);

  • S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie);

  • S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie);

  • S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

W tym zestawieniu jest wyjątek od wytycznych rozporządzenia AFIR. Dotyczy on MOP-u Zbójecka Góra na S7. Tu minimalna moc ładowania ma wynosić 1500 kW, w tym jeden punkt minimum 350 kW).

Oferty na wszystkie 31 MOP-ów złoży firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska, a także konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Z kolei na wybrane przez siebie miejsca oferty złożyła firma Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allegro Poland i Allegro.

Obecnie GDDKiA weryfikuje otrzymane dokumenty. W kryterium wyboru przyjęto, że 50 proc. oceny to proponowany czynsz podstawowy za 1m2 dzierżawy i drugie 50 proc. to czynsz od uzyskanego przychodu z ładowania.

Nowe ładowarki przy autostradzie A2 i ekspresówkach S6, S17 i S19

Do końca 2025 roku GDDKiA zapowiada udostępnienie punktów ładowania pojazdów elektrycznych na MOP-ach przy:

  • A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie);

  • S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie);

  • S17 - Pilawa (woj. mazowieckie);

  • S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie).