BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Systemy podnoszące bezpieczeństwo | Wyposażenie samochodu
Różne sposoby dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
20-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej umożliwia montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Chociaż dziś jest to standardowy element wyposażenia samochodów, to ich producenci stosują różne rozwiązania techniczne.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera została wprowadzona do seryjnej produkcji trzy dekady temu. Początkowa, jak każda nowinka techniczna, oferowana była w modelach z wyższej półki. Obecnie należy do obowiązkowego wyposażenia fabrycznego każdego samochodu osobowego. Patrząc jednak z perspektywy czasu ujednolicania przepisów homologacyjnych na terenie całej Europy i średniego wieku auta zarejestrowanego w Polsce, nie każdy użytkowany do teraz pojazd ją posiada.
Wprowadzenie poduszki powietrznej pasażera niewątpliwie przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa. Ale też stworzyło zagrożenie dla dzieci podróżujących w tyłem do kierunku jazdy na przednim miejscu. Airbag w momencie otwarcia osiąga prędkość 300 km/h. Uderzenie jego powierzchnią w znajdującą się blisko konstrukcję fotelika może doprowadzić do poważnych obrażeń, a nawet śmierci siedzącego w nim w malucha. Dlatego też wprowadzono bezwzględny zakaz takiego ustawienia (na osobny materiał pozostawiamy najbezpieczniejsze dla dzieci miejsca w samochodzie).
Rozwiązaniem tej sytuacji stała się możliwość dezaktywacji działania poduszki przez użytkownika samochodu. Najczęściej wykorzystywany jest do tego manualny wyłącznik, ale jeszcze do niedawna część koncernów motoryzacyjnych go nie stosowała, inni znów oferowali w opcji. Było można nawet zlecić jego montaż w ASO już po zakupie auta.
Z tego też względu trzeba pamiętać, że nie zawsze obecność poduszki powietrznej musi iść w parze z wyłącznikiem. Najlepszym źródłem takiej informacji jest książka serwisowa pojazdu bądź serwis. Można też go poszukać, a to nie zawsze jest łatwe.
Obecnie najpopularniejszym miejscem jego umieszczenia jest prawy bok kokpitu lub zamykany schowek przed pasażerem. Z reguły obok widnieje schemat jego działania, a do zmiany potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W praktyce można to zrobić dowolnym, płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny, co wielokrotnie punktujemy w podsumowaniach naszych testów samochodów.
Zdarzają się i chlubne wyjątki. Ta sztuczka nie udała nam się w ostatnio w Nissanach LEAF i Qashqai.
Alternatywą w działaniu manualnych wyłączników jest zintegrowane z nim pokrętło. Wystarczy je pociągnąć do siebie i przestawić w pożądaną pozycję. Do tego rozwiązania (między innymi w Renault i Volvo) mamy również zastrzeżenia, bo stanowi łatwy dostęp dla osób postronnych.
Przez wiele lat Mercedes promował w tym zakresie autorski pomysł. Zamknięty system tworzyły czujniki umieszczone w fotelu pasażera i foteliku dziecięcym. Jego obecność i wywierany nacisk były informacją dla komputera pokładowego o konieczności dezaktywacji airbaga. Skorzystanie z tego rozwiązania wymagało jednak od właściciela pojazdu zakupu konkretnego modelu fotelika z fabrycznym transponderem.
W końcu to uproszczono, pozostawiając czujniki tylko w fotelu pasażera. Gdy ten pozostaje nieobciążony poduszka domyślnie pozostaje nieaktywna. Po zajęciu miejsca przez osobę dorosłą automatycznie się załącza. W przypadku ustawienia dowolnego fotelika także mierzony jest nacisk i na tej podstawie komputer decyduje się o nadaniu odpowiedniego statusu poduszce. Prawdopodobnie jest to wspomagane pomiarami czujników na podczerwień i ultradźwiękowymi, które są w stanie określić pozycję osoby zajmującej przedni fotel.
Niemniej jak sprawdzaliśmy w naszych testach, np. CLA Shooting Brake, z różnym obciążeniem fotelika rozwiązanie to działa.
Innym rozwiązaniem jest możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej z poziomu ustawień komputera pokładowego. Zajmuje to trochę czasu, ale naszym zdaniem to najlepsza dziś metoda, która wyklucza ingerencję osób trzecich. Taki system znajdziemy między innymi w modelach Alfy i Fiata, np. Tipo.
W ostatnim czasie natknęliśmy się na niego także w nowym Fordzie Focus w nadwoziu kombi. Było to zaskoczenie, bowiem w testowanym wcześniej hatchbacku był tradycyjny wyłącznik manualny. Jest to jednocześnie przykład, że nawet w gamie tego samego modelu mogą być stosowane różne rozwiązania.
Dla wszystkich typów wyłączników poduszki powietrznej pasażera jest jeden wspólny element. Do wizualne potwierdzenie obecnego jej statusu. Taki panel znajduje się w różnych miejscach, najczęściej na kokpicie, ale też w obudowie lusterka wewnętrznego. Jego wskazania (ON - aktywna, OFF - nieaktywna) powinny być kontrolowane przez kierowcę przed rozpoczęciem każdej podróży.
POLECAMY
Niebezpieczne produkty
Wadliwe mocowanie rączki w foteliku dziecięcym Kinderkraft Mink
Foteliki samochodowe
Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie
Foteliki samochodowe
Karta informacyjna dziecka