BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie

Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie

05-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Od 2014 roku, w określonych sytuacjach podczas podróży samochodem z trójką dzieci, jedno z nich może podróżować bez urządzenia ochronnego. W redakcyjnych testach sprawdzamy, jakie ten przepis ma odzwierciedlenie w praktyce.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie

Rodzice z trójką małych dzieci mają niemały problem z doborem samochodu. Każde z nich powinno być odpowiednio zabezpieczone, niemal zawsze jest to fotelik. Trudnym wyzwaniem jest zmieszczenie obok siebie trzech sztuk. Bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem jest auto, w którym kanapę zastępują trzy osobne miejsca. Do tego wyposażone w mocowania Isofix.

W życiu codziennym nie jest to takie proste, nie wszyscy - z różnych względów - mają do dyspozycji taki samochód. W najbardziej popularnym segmencie kompaktów, z uwagi na szerokość kanapy, dużą sztuką jest zmieszczenie trzech fotelików. Oczywiście ich sprzedawcy spróbują znaleźć na to rozwiązanie. Trudno jednak będzie mówić o zapewnieniu komfortu i przede wszystkim bezpieczeństwa.

Ustawodawca poszedł krok dalej wprowadzając w 2014 roku zapis, zezwalający na podróż dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika. Musi ono wówczas siedzieć na środku kanapy i korzystać z samochodowego pasa bezpieczeństwa. To duże ułatwienie, z którego wedle naszych obserwacji i rozmów, korzysta wielu rodziców.

W naszej ocenie jest to bardzo niebezpieczne. Po pierwsze podczas zderzenia dziecko znajduje się pomiędzy dwoma elementami, które mogą zadziałać jak prasa. Po drugie z uwagi na wzrost kilkulatka nie przeprowadzimy prawidłowego ułożenia pasa bezpieczeństwa, przede wszystkim na barku. Dziecko może też wyślizgnąć się spod niego, a działające siły na podbrzusze zgnieść organy wewnętrzne. Zwróćmy przy tym uwagę, że dedykowane tu foteliki z grupy 1 posiadają pięciopunktowe szelki. Dla dziecka w minimalnym wieku 3 lat ma to kolosalne znaczenie. Po trzecie nie oszukamy praw fizyki, poddane dużym przeciążeniom kręgi szyjne i głowa bez zagłówka nie znajdą odpowiedniego oparcia.

Jednym ze stałych elementów naszych testów są przymiarki z montażem fotelików dziecięcych. Oceniamy też sytuację, w której na skrajnych miejscach kanapy znajdują się dwa takie urządzenia. Ograniczyliśmy się do tych z systemem Isofix, bo skoro jest dostępny w danym samochodzie (od 2004 roku to standardowe wyposażenie nowych na rynku modeli) bezwzględnie powinien być wykorzystywany. Obecnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania dla dzieci.

Co więcej, szyny Isofix do pewnego stopnia utrzymują fotelik w stałym położeniu. Modele montowane za pomocą pasa bezpieczeństwa takiej gwarancji nie dają.

Mamy więc pełnowymiarowe foteliki z grupy 1 (Britax-Romer TriFix) i 2-3 (Recaro model Monza Nova 2 Seatfix), czyli dla pasażerów w wieku 9 miesięcy - 4 lata (9-18 kg, patrzmy jednak na wzrost dziecka) i od 4 do 12 lat (15-36 kg). Po ich zamontowaniu na skrajnych miejscach kanapy oceniamy pozostałe na środku miejsce. Najpierw w centymetrach. Jeśli przestrzeń na to pozwoli przeprowadzamy próbę z zapięciem pasa bezpieczeństwa i sprawdzamy jego przebieg. Nie ważny jest przy tym wiek i wzrost dziecka. Jeśli nie będzie można zapewnić maksimum bezpieczeństwa starszemu (tutaj wzrost 140 cm), to tym bardziej mniejszemu kilkulatkowi. Punktem wyjścia pozostaje więc rozwaga i wyobraźnia rodziców.

Poniżej prezentujemy wyniki z naszych prób z montażem dwóch fotelików na kanapie w testach samochodów z 2019 roku. Podana szerokość kanapy to nasze pomiary. Należy przy tym podkreślić, że duży wpływ na ilość wolnego miejsca na środku ma umiejscowienie skrajnych mocowań Isofix. O ile ich rozstaw jest standardem, to odległość od drzwi do pierwszego punktu jest już dowolna i zależy od projektanta samochodu.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Dacia Duster II 2WD

Dacia Duster II 2WD

szerokość kanapy: 127 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 35 cm

Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa. W dodatku jego zwijacz zamontowany jest w podsufitce.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 30 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Fiat Tipo kombi

Fiat Tipo kombi

szerokość kanapy: 128 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 31 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Ford Focus IV kombi Active

Ford Focus IV kombi Active

szerokość kanapy: 128 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 37 cm

Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Mercedes Klasa A W177 linia AMG

Mercedes Klasa A W177 linia AMG

szerokość kanapy: 121 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 32 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Mercedes CLA II Shooting Brake

Mercedes CLA II Shooting Brake

szerokość kanapy: 120 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 17 cm

Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Peugeot 308 II hatchback facelifting

Peugeot 308 II hatchback facelifting

szerokość kanapy: 125 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 20 cm

Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Renault Kadjar facelifting 2018

Renault Kadjar facelifting 2018

szerokość kanapy: 125 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 34 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Renault ZOE (2008)

Renault ZOE (2008)

szerokość kanapy: 119 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 20 cm

Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Suzuki Vitara V AllGrip facelifting

Suzuki Vitara V AllGrip facelifting

szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 25 cm

Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Toyota Auris Touring Sports II facelifting

Toyota Auris Touring Sports II facelifting

szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 33 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Toyota Corolla Touring Sports XII Hybrid

Toyota Corolla Touring Sports XII Hybrid

szerokość kanapy: 126 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 32 cm

Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.

Bezpieczeństwo dzieci - Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie - Volvo S90 T6 Inscription

Volvo S90 T6 Inscription

szerokość kanapy: 134 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 41 cm

Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa. Pewnym rozwiązaniem może być użycie podładki podwyższającej.