BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie
Dwa foteliki i troje dzieci podróżujących na kanapie
05-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Od 2014 roku, w określonych sytuacjach podczas podróży samochodem z trójką dzieci, jedno z nich może podróżować bez urządzenia ochronnego. W redakcyjnych testach sprawdzamy, jakie ten przepis ma odzwierciedlenie w praktyce.
Rodzice z trójką małych dzieci mają niemały problem z doborem samochodu. Każde z nich powinno być odpowiednio zabezpieczone, niemal zawsze jest to fotelik. Trudnym wyzwaniem jest zmieszczenie obok siebie trzech sztuk. Bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem jest auto, w którym kanapę zastępują trzy osobne miejsca. Do tego wyposażone w mocowania Isofix.
W życiu codziennym nie jest to takie proste, nie wszyscy - z różnych względów - mają do dyspozycji taki samochód. W najbardziej popularnym segmencie kompaktów, z uwagi na szerokość kanapy, dużą sztuką jest zmieszczenie trzech fotelików. Oczywiście ich sprzedawcy spróbują znaleźć na to rozwiązanie. Trudno jednak będzie mówić o zapewnieniu komfortu i przede wszystkim bezpieczeństwa.
Ustawodawca poszedł krok dalej wprowadzając w 2014 roku zapis, zezwalający na podróż dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika. Musi ono wówczas siedzieć na środku kanapy i korzystać z samochodowego pasa bezpieczeństwa. To duże ułatwienie, z którego wedle naszych obserwacji i rozmów, korzysta wielu rodziców.
W naszej ocenie jest to bardzo niebezpieczne. Po pierwsze podczas zderzenia dziecko znajduje się pomiędzy dwoma elementami, które mogą zadziałać jak prasa. Po drugie z uwagi na wzrost kilkulatka nie przeprowadzimy prawidłowego ułożenia pasa bezpieczeństwa, przede wszystkim na barku. Dziecko może też wyślizgnąć się spod niego, a działające siły na podbrzusze zgnieść organy wewnętrzne. Zwróćmy przy tym uwagę, że dedykowane tu foteliki z grupy 1 posiadają pięciopunktowe szelki. Dla dziecka w minimalnym wieku 3 lat ma to kolosalne znaczenie. Po trzecie nie oszukamy praw fizyki, poddane dużym przeciążeniom kręgi szyjne i głowa bez zagłówka nie znajdą odpowiedniego oparcia.
Jednym ze stałych elementów naszych testów są przymiarki z montażem fotelików dziecięcych. Oceniamy też sytuację, w której na skrajnych miejscach kanapy znajdują się dwa takie urządzenia. Ograniczyliśmy się do tych z systemem Isofix, bo skoro jest dostępny w danym samochodzie (od 2004 roku to standardowe wyposażenie nowych na rynku modeli) bezwzględnie powinien być wykorzystywany. Obecnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania dla dzieci.
Co więcej, szyny Isofix do pewnego stopnia utrzymują fotelik w stałym położeniu. Modele montowane za pomocą pasa bezpieczeństwa takiej gwarancji nie dają.
Mamy więc pełnowymiarowe foteliki z grupy 1 (Britax-Romer TriFix) i 2-3 (Recaro model Monza Nova 2 Seatfix), czyli dla pasażerów w wieku 9 miesięcy - 4 lata (9-18 kg, patrzmy jednak na wzrost dziecka) i od 4 do 12 lat (15-36 kg). Po ich zamontowaniu na skrajnych miejscach kanapy oceniamy pozostałe na środku miejsce. Najpierw w centymetrach. Jeśli przestrzeń na to pozwoli przeprowadzamy próbę z zapięciem pasa bezpieczeństwa i sprawdzamy jego przebieg. Nie ważny jest przy tym wiek i wzrost dziecka. Jeśli nie będzie można zapewnić maksimum bezpieczeństwa starszemu (tutaj wzrost 140 cm), to tym bardziej mniejszemu kilkulatkowi. Punktem wyjścia pozostaje więc rozwaga i wyobraźnia rodziców.
Poniżej prezentujemy wyniki z naszych prób z montażem dwóch fotelików na kanapie w testach samochodów z 2019 roku. Podana szerokość kanapy to nasze pomiary. Należy przy tym podkreślić, że duży wpływ na ilość wolnego miejsca na środku ma umiejscowienie skrajnych mocowań Isofix. O ile ich rozstaw jest standardem, to odległość od drzwi do pierwszego punktu jest już dowolna i zależy od projektanta samochodu.
szerokość kanapy: 127 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 35 cm
Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa. W dodatku jego zwijacz zamontowany jest w podsufitce.
szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 30 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
szerokość kanapy: 128 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 31 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
szerokość kanapy: 128 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 37 cm
Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa.
Mercedes Klasa A W177 linia AMG
szerokość kanapy: 121 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 32 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Mercedes CLA II Shooting Brake
szerokość kanapy: 120 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 17 cm
Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Peugeot 308 II hatchback facelifting
szerokość kanapy: 125 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 20 cm
Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Renault Kadjar facelifting 2018
szerokość kanapy: 125 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 34 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
szerokość kanapy: 119 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 20 cm
Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Suzuki Vitara V AllGrip facelifting
szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 25 cm
Bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Toyota Auris Touring Sports II facelifting
szerokość kanapy: 130 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 33 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
Toyota Corolla Touring Sports XII Hybrid
szerokość kanapy: 126 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 32 cm
Mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie pasów, odradzamy.
szerokość kanapy: 134 cm, wolne miejsce pomiędzy fotelikami: 41 cm
Teoretycznie jest OK, dziecko zmieści się pomiędzy fotelikami, ale nie zapewnimy mu odpowiedniego ułożenia pasa bezpieczeństwa. Pewnym rozwiązaniem może być użycie podładki podwyższającej.