WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 21/2022

21-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Seres, Skoda, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Wspólna lekcja dla dzieci o bezpieczeństwie na drodze i obszarach kolejowych

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - wspólna lekcja dla dzieci o bezpieczeństwie na drodze i terenach kolejowych

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Dwie instytucje - Inspekcja Transportu Drogowego i Urząd Transportu Kolejowego - połączyły siły i przeprowadziły wspólne zajęcia dla dzieci. Tematyką było oczywiście bezpieczne zachowanie się na drodze i na obszarach kolejowych. Organizatorzy odwiedzili uczniów szkoły podstawowej w Czarnej na Mazowszu.

Prowadzący poruszyli między innymi zasady poruszania się po drodze i przekraczania przejazdów kolejowych, noszenia elementów odblaskowych oraz powiadamiania służb ratunkowych. Swoją wiedzę praktyczną mogli sprawdzić w miasteczku ruchu drogowego z wyposażeniem w infrastrukturę kolejową.

„Za kilka tygodni rozpoczynają się wakacje, czas na który czekają wszyscy uczniowie. Aby był bezpieczny, już dziś warto przypomnieć sobie, jakich zasad przestrzegać na rowerowych wycieczkach, dlaczego niebezpieczna jest zabawa w pobliżu drogi i jak zachować się w podróży, czy to autokarem czy pociągiem. W czasie podróży pamiętajmy o zapinaniu pasów. Jesteście dziś w pięknych kamizelkach odblaskowych. To ważne aby je zakładać, bo dzięki temu jesteśmy bardziej widoczni na drogach”

- powiedział p.o. zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Michał Mostowski.



Seres 3 - nowa marka i crossover EV na polskim rynku

PREMIERA TYGODNIA | W Polsce zadebiutowała nowa marka samochodów Seres. Jej właścicielem jest chińska grupa Dongfeng Sokon Automobile, która odkupiła ten projekt od Martina Eberharda, jednego z założycieli Tesli Motors. Już ten fakt zdradza oparcie na produkcji aut z napędem elektrycznym. Powstają one w siedmiu fabrykach zlokalizowanych w Chinach, Indonezji i USA.

Pierwszym autem tej marki wprowadzonym na polski rynek jest Seres 3. To miejski crossover o długości 4385 mm, rozstawie osi 2655 mm, szerokości 1850 mm i wysokości 1650 mm. Bazowa pojemność bagażnika liczy 526 litrów.

Na liście wyposażenia - jeden poziom Luxury - znajduje się między innymi system kamer 360 st., elektrycznie sterowane fotele, panoramiczny dach oraz tapicerka i wykończenie ze skóry.

Jednostkę napędową stanowi umieszczony z przodu silnik o mocy 162 koni mechanicznych. Energię dostarcza bateria o pojemności 53 kWh, według producenta pozwala to na przejechanie do 329 kilometrów. Ładowanie (max. 60 kW) do 80 proc. pojemności zajmuje około 30 minut. Standard przy 6,6 kW to osiem godzin.

Auto dostępne jest w ośmiu wielomarkowych salonach na terenie Polski. Dotychczas sprzedano 66 sztuk, plan do końca roku wynosi 300. Seres 3 wyceniono na równowartość 37 tysięcy euro. Oficjalnym przedstawiciel marki w naszym kraju jest litewska spółka Busnex.



Europejscy kierowcy o pojazdach elektrycznych

Elektromobilność - raport europejski Elektromobilność - Czy to jedyna droga?

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Element Energy (EE) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) opublikowali raport „Elektromobilność - Czy to jedyna droga?”. Przeanalizowano w nim odpowiedzi osób, które w ostatnim roku kupiły nowy samochód w siedmiu europejskich krajach - Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Wielka Brytania i Włochy. Zestawienie nieprzypadkowe, bo łączna rejestracja nowych aut to 80 proc. rynku Starego Kontynentu (15,3 mln szt. w 2019 i 12 mln szt. w 2020).

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że już w 2025 roku popyt na pojazdy elektryczne może przewyższyć pozostałe jednostki napędowe. W 2030 roku będzie stanowił już połowę zakupów, chociaż to nie dziwi w odniesieniu do planowanego zakończenia produkcji spalinowych pięć lat później. Na popularności będą tracić tzw. miękkie hybrydy, wzrośnie zaś na ładowane z gniazdka plug-in.

Nadal kluczową barierą jest koszt zakupu pojazdu elektrycznego, jednak wyraźnie widać już spadek kosztów produkcji baterii trakcyjnej. W 2028 roku ceny nowych samochodów spalinowych i EV mogą się zrównać. Obecna różnica się około 30 proc.

Według odpowiedzi ankietowanych drugorzędną rolę odgrywa zasięg auta i koszty eksploatacji. Pod ostatnim pojęciem kryje się między innymi dostęp do publicznej infrastruktury ładowania. Ta w Polsce jest nadal niedostateczna, ale jak się okazuje z podobnym problem borykają się Hiszpanie.

Zgodnie z tytułem raportu poruszono kwestię pojazdów zasilanych wodorem. Jednak nie pytano o nie respondentów z uwagi na ograniczoną dostępność modeli. Obecnie w Europie są dwa - Hyundai Nexo i Toyota Mirai, gdy elektryków ponad 50. Do tego dochodzi bardzo ograniczona publiczna sieć ładowania. Niemniej dostrzegane są zalety wodoru - nieporównywalnie krótszy czas tankowania i dłuższy zasięg. Ponadto UE planują wprowadzenie przepisu nakazującego do 2030 roku budowę stacji ładowania przy sieci dróg o znaczeniu transeuropejskim co 150 kilometrów.



Nowy profil produkcji w Mlada Boleslav

Z rynku - Skoda rozpoczyna produkcję systemów akumulatorów MEB w Mlada Boleslav

Z RYNKU | W głównym zakładzie Skody w Mlada Boleslav rozpoczęto produkcję systemów akumulatorów MEB do pojazdów elektrycznych. To pierwsza poza terenem Niemiec taka lokalizacja Grupy Volkswagen. Poza rodzimą marką przeznaczone będą także do modeli Audi, SEAT-a i Volkswagena.

Zatrudnienie w fabryce wyniesie około 250 osób, zaś docelowa roczna produkcja wyniesie 250 tys. zespołów akumulatorów. Jednak jak podkreślają przedstawiciele Skody, od przyszłego roku zdolności wyniosą około 380 tys. sztuk. Koszty dotychczasowych inwestycji przekroczyły 130 mln euro.

Na system MEB składają się trzy pojemności baterii - 55, 62 i 82 kWh. Każdy z tych zestawów zintegrowany jest z układem chłodzenia, system zarządzania i modułami sterowania.

W zakładach w Mlada Boleslav powstają też akumulatory trakcyjne, które montowane są między innymi w Octavii iV i Superbie iV. Skoda planuje, że w 2030 roku udział modeli elektrycznych w jej sprzedaży osiągnie przedział 50-70 proc.



Otwarcie S19, umowa na S61, oferty na drogę do elektrowni jądrowej

Polskie drogi - otwarcie drogi S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik, via Carpatia

POLSKIE DROGI | Drogowcy oddali do ruchu 20-kilometrowy odcinek S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik. W jego ciągu powstał między innymi węzeł Wilkołaz, most, 12 wiaduktów oraz dwa duże przejścia dla zwierząt.

Formalnie jest to ostatni z budowanych odcinków S19 (via Carpatia) pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. W praktyce jednak GDDKiA poszukuje wykonawcy drugiej jezdni pomiędzy Sokołowem Małopolskim i Jesionką (13,8 km). Wówczas cała ekspresówka będzie miała przekrój 2+2 plus pas awaryjny. Otwarcie ofert nastąpi w pierwszej dekadzie czerwca. Inwestycja powinna być gotowa do 2026 roku.



Polskie drogi - podpisanie umowy na dokończenie obwodnicy Łomży, S61, via Baltica

Umowa na kontynuację budowy obwodnicy Łomży, w ciągu S61 (via Baltica), podpisana. Odcinek od węzła Zachód do Kolna (13 km) przejmie firma Intercor (713,4 mln zł), przed którą między wykonanie trzech węzłów oraz ponad kilometrowy most nad doliną Narwi. Inwestycja obejmuje też fragment DK64 od węzła Łomża Północ - Elżbiecin (7 km).

Poprzedni wykonawca - włoska firma TOTO (526,6 mln zł) - tego odcinka S61 zrealizował umowę w zakresie wykonania projektu i uzyskania decyzji o Zezwoleniu na realizację. Po tym nie rozpoczął etapu prac budowlanych, co skutkowało rozwiązaniem umowy w maju 2021. Fiaskiem zakończył się też wybór nowego wykonawcy - konsorcjum firm NDI - w grudniu ubiegłego roku.

Obwodnica ma być gotowa do 2025 roku. Prace podzielono na kilka ważnych etapów - najpierw wybudowany zostanie węzeł Łomża Zachód (maj 2023), co pozwoli na oddanie do użytku gotowego już, ale nieużytkowanego, odcinka do węzła Południe (7 km). Następnie ma powstać jedna jezdnia od węzła Zachód do Kolna (połowa 2024), która tymczasowo przejmie ruch tranzytowy w obie strony.



Polskie drogi - przetarg na dokumentację drogi krajowej do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino

Zakończył się przetarg na wykonawcę, który przygotuje dokumentację pod budowę nowej drogi krajowej od S6 (nieistniejący jeszcze węzeł Łęczyce) do gminy Choczewo (woj. pomorskie). To na jej terenie ma powstać elektrownia jądrowa Lubiatowo-Kopalino.

Oferty złożyło 11 firm. Pięć z nich nie mieści się w założonym na ten cel budżecie (14,66 mln zł). Najtańsza propozycja pochodzi od Europrojektu Gdańsk (9 mln zł).

Niezbędna dokumentacja projektowa nowej drogi powinna powstać w czasie 32 miesięcy od podpisania umowy. Obecnie analizowane są złożone w przetargu dokumenty.