ELEKTROMOBILNOŚĆ

Infrastruktura ładowania | Ogólnodostępne stacje ładowania

Nadwyżka mocy stacji ładowania elektryków

23.04.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Według unijnego wskaźnika AFIR moc ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce ponad dwukrotnie przekracza liczbę zarejestrowanych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Najwięcej stacji znajdziemy na Mazowszu, najmniej na Podlasiu.

Elektromobilność – rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, AFIR, marzec 2025

W pierwszym kwartale 2025 roku przybyło w naszym kraju 371 stacji ładowania, co przełożyło się na dodatkowe 675 wtyczek. Tym samym infrastruktura dla pojazdów z napędem elektrycznym liczy 4981 ogólnodostępnych ładowarek z 9264 punktami (wszystkie dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego).

Ale zaledwie 698 z nich, czyli 14 proc. ogółu, to stacje o mocy ponad 100 kW. Dysponują one 1517 wtyczkami (16 proc.). Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że to właśnie wśród nich nastąpił, w porównaniu z I kwartałem 2024 roku, największy wzrost. Odpowiednio o 96 proc. i o 104 proc.

Nadal dominują stacje wolnego ładowania

Obecnie blisko 60 proc. stacji zasilanych jest prądem zmiennym (AC), czyli do 22 kW, a tylko co trzecia stacja prądem stałym (DC) o minimalnej mocy 50 kW. Proporcje te odzwierciedla rodzaj wtyczki: 58 proc. to typ-2, 27 proc. CCS combo i 15 proc. pozostałe (CHAdeMO i Tesla).

Dla uogólnienia można przyjąć, że z wtyczek typu-2 korzystają właściciele hybryd plug-in, zaś CCS combo samochodów napędzanych tylko silnikiem elektrycznym. Na koniec marca 2025 roku rejestracje tych pojazdów w Polsce wyniosły - odpowiednio - 78 509 sztuk i 78 853 sztuk. Każdy więc ma po 50 proc. udziału w rynku.

W dostępności wtyczek do ładowania przeważają jednak te do hybryd plug-in (60 proc.). Proporcje te przekładają się także na liczbę stacji do mocy 22 kW.

Wskaźniki AFIR dla elektryków i hybryd plug-in

Do kolejnych wyliczeń należy zsumować liczbę samochodów osobowych (kategoria M1) i dostawczych (N1). Ich łączny park rejestracji - także na koniec marca 2025 roku - wynosi 87 230 sztuk. Obowiązujące od 13 kwietnia 2024 roku unijne rozporządzenie AFIR nakłada na każdy kraj członkowski obowiązek, aby na każdego elektryka przypadło 1,3 kW mocy z ogólnodostępnych ładowarek. Potrzeba więc 113 tys. kW.

Z kolei dla hybryd plug-in (M1 i N1) wskaźnik ten wynosi 0,8 kW. Przy 78 540 rejestracjach wychodzi 63 tys. kW. Łącznie rozporządzenie AFIR wymaga od polskiej infrastruktury ładowania 176 tys. kW.

Tymczasem według danych Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA) prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego, moc ogólnodostępnych stacji ładowania oferuje moc 472 kW. A to oznacza, przekroczenie unijnych wymogów o 268 proc.

Czy te dane zaskakują? Nie, bo na koniec maja 2024 roku Polska miała współczynnik wypełniania AFIR na poziomie 246 proc. Wówczas moc wszystkich ogólnodostępnych stacji wynosiła 320 791 kW, wobec rejestracji elektryków na poziomie 66 190 sztuki i hybryd plug-in 55 422 sztuk.

Co więcej, Polska już dziś osiągnęła z nawiązką wskazaną w rozporządzeniu AFIR na koniec 2025 roku moc 320 MW (320 tys. kW). I będzie ona dalej rosła, chociażby poprzez otwarcie kolejnych ładowarek na MOP-ach, które zapowiedziała ostatnio GDDKiA. W tym czasie raczej nie nastąpi dynamiczny przyrost rejestracji samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Sprzedaż tych pierwszych napędza obecnie rządowy program dopłat NaszEauto.

Elektromobilność – liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w poszczególnych województwach Polski, marzec 2025

Najwięcej stacji ładowania na Mazowszu, najwyższy przyrost stacji w Lubelskim i na Podkarpaciu

Przyrost mocy to jedno, a istnienie ogólnodostępnych stacji ładowania na danym obszarze Polski to drugie. Przekonujemy się o tym często podczas redakcyjnych testów samochodów elektrycznych.

Na przykład przy trasie Warszawa - Lublin - Rzeszów, a więc ekspresówkami S17 i S19 znajdziemy tylko jedno takie miejsce na stacji Orlen. Na szczęście istnieje kilka alternatyw, ale skorzystanie z nich wiąże się ze zjechaniem do pobliskich miejscowości. Podobne doświadczenia mamy z przejazdu autostradą A4 pomiędzy Krakowem i Rzeszowem.

Na koniec marca 2025 roku najwięcej ogólnodostępnych stacji ładowania było w województwie mazowieckim (771 punktów), śląskim (755) i wielkopolskim (443).

Z kolei najmniej w województwie lubelskim (127 punktów), świętokrzyskim (71) i podlaskim (62).

W porównaniu do danych z marca 2024 roku największy przyrost ogólnodostępnych stacji ładowania nastąpił w województwie lubelskim (+105 proc.), podkarpackim (+103 proc.) oraz dolnośląskim (+88 proc.) i podlaskim (+88 proc.).