ELEKTROMOBILNOŚĆ
Stacje ładowania | Biedronka
Szybkie ładowanie samochodu elektrycznego pod Biedronką
11.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Biedronka
Sieć sklepów Biedronka udostępni miejsca na swoich parkingach 600 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsze z nich działają już w Warszawie, pozostałe otwierane będą sukcesywnie do końca 2024 roku.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec czerwca 2023 roku funkcjonowało w naszych kraju 2298 ogólnodostępnych stacji ładowania. Dysponują one 4371 wtyczkami. Zaprezentowane dziś plany Biedronki dotyczą 600 nowych stacji, każda z nich dysponować będzie trzema łączami. W sumie to 1800 wtyczek, co w porównaniu z obecną infrastrukturą pokazuje skalę inwestycji. Właścicielem i zarządzającym urządzeniami jest firma Powerdot.
Sieć ładowarek przy Biedronkach będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe, tylko korzystając z sieci ładowania aut przy Biedronkach w całym kraju
- mówi Paweł Stolecki, członek zarządu i dyrektor operacyjny sieci Biedronka.
600 ładowarek DC o mocy 120 kW
Co warto podkreślić, każda stacja pod Biedronką będzie ładować prądem stałym (DC). Takich punktów jest zaledwie 25 proc. w skali całego kraju. Każdy z nowych dysponować będzie mocą 120 kW, co pozwoli uzupełnić baterię o pojemności 50 kWh do pół godziny.
To idealne założenie, bowiem w praktyce moc spada przy podłączeniu do punktu kolejnego samochodu. A tych może być maksymalnie trzy. Do dyspozycji są wtyczki: Typ 2, Typ 2 Combo i CHAdeMO.
Celem projektu jest udostępnienie infrastruktury do ładowania dla każdego, tj. mieszkańców zarówno małych, jak i dużych miejscowości, a także wypełnienie rynkowej niszy, jaką jest niedobór ładowarek o dużej mocy, powyżej 100 kW. Projekt wpisuje się w ideę destination charging, tj. ładowania samochodu przy okazji wykonywania codziennych obowiązków
- dodaje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Formy płatności i cennik ładowania elektryków pod Biedronką
Należność realizowana jest bezpośrednio poprzez skan kodu QR, terminal kart płatniczych lub za pomocą karty RFiD (roaming z różnymi operatorami). Jak zapewniają przedstawiciele Biedronki i Powerdot nie jest i nie będzie wymagana osobna aplikacja, rejestracja czy jakikolwiek abonament.
Te same ceny ładowania obowiązywać będą w każdej lokalizacji. Obecnie 1 kWh kosztuje: 1,91 zł (Typ 2), 2,25 zł (CHAdeMO) i 2,75 zł (CCS). Do nich będą doliczane opłaty za ponadczasowy postój po 50 groszy za minutę. W przypadku CCS będzie to po upływie 60 minut, CHAdeMO po 75 minutach, a Typ 2 po 180 minutach.
Plan rozwoju sieci ładowarek na parkingach pod Biedronką
Pierwsze dwie stacje ładowania przed sklepami Biedronka otwarto w Warszawie przy ulicy Pałacowej i Sytej. W tym roku powstanie ich 150. Do końca 2024 działać będzie 600.