WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 8/2021

20-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Nissan, MTP, Google Street

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



95:4 za pierwszeństwem pieszego, ale…

Przepisy - 95:4 za pierwszeństwem pieszego, ale…

PRZEPISY | Po poselskim głosowaniu projekt zmian w przepisach drogowych odnoszących się między innymi do pierwszeństwa pieszych trafił do Izby Wyższej. W pierwszej kolejności swoją opinię wydało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Zarekomendowano wprowadzenie poprawki do punktu o zakazie korzystania z telefonu lub podobnego urządzenia elektronicznego. W przedłożonym projekcie odnosił się on do pieszego będącego już na przejściu dla pieszych. W proponowanej zmianie obowiązywać będzie wcześniej, bo w momencie wchodzenia na pasy.

Taki kształt przepisów poprała Senacka Komisja Infrastruktury. Referująca w jej imieniu ustalenia senator Halina Bieda (KO) pytana przez senatora Aleksandra Szweda (PiS) przyznała, że nie ma określonej kary dla pieszego niestosującego się do proponowanych przepisów.

W głosowaniu za poprawką brało udział 99 senatorów. Za było 97 osób, jedna była przeciw (Wiesław Dobkowski, PiS) i jedna się wstrzymała (Jerzy Chróścikowski, PiS).

Do kolejnych punktów nowelizacji - zachowania minimalnego odstępu podczas jazdy po drogach ekspresowych i autostradach oraz ujednolicenia na obszarze zabudowanym dopuszczalnej prędkości 50 km/h przez całą dobę - nie było uwag.

19 lutego w głosowaniu za przyjęciem nowelizacji (wraz z poprawką) głosowało 99 senatorów. Za opowiedziało się 95, przeciw dwóch (Robert Dowhan, KO i Andrzej Kobiak, KO) i dwóch kolejnych wstrzymało się (Jerzy Czerwiński, PiS i Przemysław Błaszczyk, PiS). Głosu nie oddał senator Aleksander Pociej (KO).

Tym samym Senat RP poparł projekt i z jedną poprawką przyjął ustawę.

Będący na posiedzeniu Izby Wyższej poseł Michał Szczerba, który był współautorem jednego z projektów, podziękował wszystkim za wzniesienie się ponad podziały partyjne w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadeklarował jednocześnie, że Sejm w możliwie najbliższym czasie zajmie się poprawką Senatu i uchwaleniem nowelizacji.

Natomiast wicemister infrastruktury Rafał Weber zapowiedział ogólnopolski program poprawy infrastruktury w sieciach dróg krajowych. Zakłada on modernizację lub budowę przejść dla pieszych, chodników, separatorów ruchu oraz sygnalizacji i oświetlenia. Na ten cel przewidziano budżet 2,5 mld zł. Kolejne 500 mln zł trafi do lokalnych samorządów.

Poinformował również o przygotowanych działaniach informacyjnych, między innymi spotach, podtrzymał także termin wejścia w życie nowelizacji, czyli 1 czerwca 2021.

Nowy Nissan Qashqai tylko jako hybryda

PREMIERA TYGODNIA | Nissan zaprezentował III generację Qashqaia (J12). To ważny model dla tego producenta, bo stanowi połowę sprzedaży w Europie. Obecnie w Polsce cieszy się największą popularnością z całej oferty. Według danych SAMAR od początku stycznia 2021 roku sprzedaż tego SUV-a wyniosła 437 sztuk, co daje 23. miejsce w TOP 50.

Qashqai III został zbudowany na nowej płycie CMF-C, co przełożyło się na zwiększenie wymiarów. Długości o 35 mm (4425 mm), rozstawu osi o 20 mm (2666 mm), szerokości o 32 mm (1838 mm) i wysokości o 10 mm (1635 mm). Natomiast w przestrzeni bagażnika przybyły 74 litry (504 l).

Wśród nowości między innymi zestaw zegarów w postaci ekranu LCD o przekątnej 10,8 cala, skórzane fotele z funkcją masażu, dwukolorowe nadwozie oraz 20 calowe felgi. Kąt pochylenia oparć kanapy (90 stopni) został zoptymalizowany pod względem jakości montażu fotelików dziecięcych.

System ProPILOT zyskał kolejne funkcje, między innymi dostosowania prędkości do wskazań ze znaków drogowych, czy automatycznego zwolnienia przed zakrętem bądź zjazdem z autostrady. Integracja ze smartfonem pozwola między innymi na otwieranie i zamykanie drzwi.

Ważne zmiany zaszły w palecie jednostek napędowych. Podstawę stanowi silnik benzynowy 1.3 DIG-T (140 i 158 kM) działający w formule miękkiej hybrydy. W mocniejszym wariancie można wybrać napęd na obie osie i nową przekładnię Xtronic.

Drugą jednostką jest debiutujący w Europie układ e-Power. To połączenie silnika benzynowego 1.5 (154 KM) z elektrycznym. Jednak spalinowy pełni tu wyłącznie rolę generatora prądu. Łączna moc wynosi 188 KM (330 Nm), zaś napęd przenoszony jest na przednią oś.

Trzecia generacja Nissana Qashqai trafi do sprzedaży w połowie roku. Już teraz można zamawiać limitowaną wersję Premiere Edition. Nissan nie opublikował jeszcze oficjalnego cennika.

Co wiemy o samochodach hybrydowych?

Elektromobilność - Co wiemy o samochodach hybrydowych?

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Volkswagen prowadzi systematyczne badania dotyczące naszej wiedzy o pojazdach z alternatywnym napędem. Po elektrykach przyszedł czas na hybrydy. W ankiecie, przeprowadzonej przez firmę InsightOut, wzięło udział 1051 osób w wieku powyżej 18 lat.

Na pytanie "Na ile orientujesz się, czym są samochody hybrydowe?" tylko 10 proc. respondentów odpowiedziało, że "zdecydowanie", a 70 proc. "raczej zdecydowanie".

Na kolejne czy potrafi rozróżnić napęd mild-hybrid od plug-in twierdząco odpowiedziało 8 proc., zaś 28 proc., że "raczej tak".

Co czwarta osoba jest zdania, że każdą hybrydę można naładować z zewnętrznego źródła, ale też blisko połowa ankietowanych wskazała odpowiedź poprawną. Natomiast na pytanie, którą hybrydę można ładować podczas jazdy (silnikiem spalinowym), prawidłowo (każdą) odpowiedziało prawie 40 proc. osób.

Co trzeci ankietowany wskazał, że tylko hybryda plug-in pozwala na przejechanie około 50 km wyłącznie na silniku elektrycznym, a wyczerpana bateria musi zostać podłączona do prądu.

A jak wypadły te odpowiedzi wśród osób deklarujących znajomość technologii hybrydowej (8 proc. respondentów)? Tylko połowa z nich potrafiła celująco rozróżnić cechy obu napędów.

Muzeum Motoryzacji w Poznaniu

Wydarzenia - Otwarto Muzeum Motoryzacji w Poznaniu

WYDARZENIA | Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich otwarto Muzeum Motoryzacji. Miejscem ekspozycji jest pawilon numer 2, który wybudowano w latach 1928-29 na Powszechną Wystawę Krajową. Obiekt wyróżnia się nowatorską konstrukcją dachu z drewnianymi kratownicami i dziś sam jest zabytkiem.

Na powierzchni blisko 2,5 tys. m2 zaparkowano ponad sto pojazdów należących do członków Automobilklubu Wielkopolskiego i Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie.

Ekspozycja podzielona jest na kilka stref tematycznych, przypisanych do konkretnych krajów. Wśród aut pochodzących z USA królują przede wszystkim modele Forda, jest też REO Gentelmen's Roadster z 1908 roku. Motoryzację włoską reprezentuje między innymi Fiat 514 (rocznik 1929), a francuską Renault NN Torpedo (1925). W przypadku Niemiec mamy i modele sprzed II wojny światowej i auta produkowane w czasach podziału na RFN i NRD.

Z polskich samochodów prezentowane są te z epoki PRL: Warszawy, Syreny, Fiaty 125 i 126, Polonezy oraz Nysy, Tarpany i Żuki.

Wystawę uzupełniają rowery (najstarszy pochodzi z 1888 roku), motocykle i pojazdy wojskowe.

Muzeum czynne jest trzy razy w tygodniu: w piątki w godzinach 10:00-18:00, a w weekendy do 17:00. Bilet normalny kosztuje 20 zł, ulgowy 10 zł, dzieci do lat 5 wchodzą za darmo.

Zarządzanie ruchem i dwie modernizacje dróg krajowych

Polskie drogi - centrum zarządzania ruchem na A1 i A2 w Łodzi

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przetarg na budowę i wdrożenie elementów zarządzania ruchem dla oddziału w Łodzi. Jego celem jest wyposażenie fragmentów autostrady A1 i A2 w urządzenia monitorujące aktualne warunki ruchu. Dzięki nim na bieżąco można przekazywać kierowcom komunikaty o zdarzeniach i wytyczonych objazdach czy warunkach pogodowych.

W przetargu wpłynęło pięć ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma Sprint (78,8 mln zł). Założony przez zamawiającego na ten cel budżet (93 mln zł) przekroczyły dwie propozycje.

Polskie drogi - modernizacja DK12 w miejscowości Marszów

Coraz bliżej przebudowy 400-metrowego fragmentu DK12 w miejscowości Marszów (woj. lubuskie). Obecnie nawierzchnia wykonana jest z kostki kamiennej, która teraz zostanie wymieniona na masę bitumiczną. Jednocześnie zostanie zmodernizowane skrzyżowanie z drogami powiatowymi, powstaną nowe zatoki autobusowe, a przejścia dla pieszych zyskają doświetlenie.

Najniższą ofertę na te prace złożyło Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego. Zaproponowana kwota mieściła się w budżecie GDDKiA (3,8 mln zł). Przy braku odwołań w najbliższych tygodniach zostanie podpisana umowa, od tego czasu wykonawca będzie miał sześć miesięcy na jej realizację.

Polskie drogi - modernizacja DK45 Rogów Opolski - węzeł Opole Południe

Z kolei do rozbudowy dwukilometrowego odcinka DK45 Rogów Opolski - węzeł Opole Południe zgłosiło się 11 chętnych. Najniższą propozycję złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe (25,8 mln zł). Przy braku odwołań i dopełnieniu formalności umowa powinna zostać podpisana przed wakacjami, a realizacja zakończyć się w II połowie 2022.

W ramach tej inwestycji nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do obciążenia 11,5 t/oś, powstaną dwa ronda na skrzyżowaniu z drogą gminną oraz parking z miejscem do ważenia pojazdów ciężarowych.