WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 50/2020

12-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Renault, Mercedes, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Pierwszeństwem pieszych zajmie się Sejmowa Podkomisja Infrastruktury

WYDANIE NA WEEKEND | Pierwszeństwem pieszych zajmie się Sejmowa Podkomisja Infrastruktury

PRZEPISY | Pod koniec listopada trafił do Sejmu rządowy projekt nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowych i Ustawy o kierujących pojazdami. Wśród nich znalazł się zapis: "Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".

Dokument (nr 802) został już skierowany do I czytania w - odpowiedniej tej sprawie - Komisji Infrastruktury. W mijającym tygodniu została powołana podkomisja kontynuująca te prace. W jej skład weszło 9 parlamentarzystów - Maciej Kopiec (Lewica), Maciej Lasek (KO), Tomasz Ławniczak (PiS), Jerzy Polaczek (PiS), Franciszek Sterczewski (KO), Adam Śnieżek (PiS), Mariusz Trepka (PiS), Krzysztof Truskolaski (KO) oraz Agata Katarzyna Wojtyszek (PiS).

Pierwsze posiedzenie, w trybie on-line, zaplanowano na 15 grudnia. Na jego porządku znalazło się także czytanie dwóch innych, poselskich projektów.

W tym z 21 listopada 2019 (nr 48, wnioskodawców reprezentuje poseł Michał Szczerba z KO) znajdujemy zapis: "Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju".

Z kolei w projekcie z 25 sierpnia 2020 (nr 803, wnioskodawców reprezentuje posłanka Agnieszka Dziemianowicz-Bąk z Lewicy) czytamy: "Pieszy wchodzący na przejście, znajdujący się na przejściu lub oczekujący na wejście na przejście ma pierwszeństwo przed pojazdem".

O wynikach prac podkomisji będziemy informować na bieżąco.

Znaczące zmiany w Renault Koleos

PREMIERA TYGODNIA | W 2017 roku do sprzedaży trafiła druga generacja Renault Koleos. Dwa lata później model ten przeszedł modernizację. Kolejna zapowiadana jest na 2021, ale egzemplarze te można już zamawiać w polskich salonach.

Zmiany można by uznać za kosmetyczne, ale mają duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Od teraz wszystkie wersje wyposażone będą w przednie i tylne światła z diodami LED. Jak wylicza producent ich efektywność jest o 25 proc. większa od żarówek halogenowych. W topowej wersji tylne kierunkowskazy działają w trybie sekwencyjnym.

Egzemplarze z napędem na obie osie dodatkowo zyskały asystenta zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control). Działa on w zakresie prędkości 5-30 km/h.

Kolejne zmiany w wyposażeniu Koleosa to nowy lakier Szary Highland i skórzana tapicerka Brązowy Carmel.

I najważniejsze - w gamie jednostek wysokoprężnych pozostaje tylko 2.0 dCi 190 KM 4x4 z przekładnią X-Tronic. Gamę uzupełnia silnik benzynowy 1.3 TCe 160 KM z przekładnią EDC. Zapewnia on przyspieszenie do setki w czasie 9,5 sekundy, zaś średnie spalanie na poziomie 5,9 l/100 km. Obie jednostki spełniają normy Euro 6d.

Renault Koleos 2021 dostępny jest w tych samych wersjach, czyli Zen, Intens i Initiale Paris. Ceny od 128 900 do 175 900 złotych. Za obecne modele trzeba zapłacić od 127 900 do 167 900 złotych.

Dwie inwestycje Mercedesa w Jaworze

WYDANIE NA WEEKEND | Dwie inwestycje Mercedesa w Jaworze

WYDARZENIA | Mercedes Polska podsumował już wydarzenia z 2020 roku. Oczywiście dominował temat epidemii koronawirusa. A ta przełożyła się między innymi na plany oficjalnego otwarcia zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce.

W Jaworze na Dolnym Śląsku powstała 33 fabryka Mercedesa na świecie. Wytwarzana są niej jednostka wysokoprężna OM654 do Klasy A, B, CLA i GLA. Tu także znajduje się jedyna linia produkcyjna dla silnika benzynowego 1.5 M254 do Klasy C.

W procesie ich obróbki wykorzystana jest technika NanoSlide, która zapewnia lepsze tarcie współpracujących ze sobą elementów. Fabryka silników zajmuje powierzchnię 55 hektarów, zaś moce przerobowe szacuje się na pół miliona silników rocznie.

Drugą, w tym samym miejscu, inwestycją jest fabryka baterii. To z kolei siódmy na świecie i drugi po Niemczech zakład Mercedesa o tej specjalizacji. Obecnie z jego taśm zjeżdżają baterie do hybryd typu plug-in Klasy C, E, S i GLC. W przyszłym roku produkcja rozszerzy się o pojemniejsze zestawy do tych modeli oraz do elektryków EQA i EQB. Moce przerobowe określono na sto tysięcy baterii rocznie.

W nowych inwestycjach Mercedesa zatrudnienie znalazło ponad 1300 osób. Jak podkreślają przedstawiciele 40 proc. z nich stanowią kobiety. To ewenement w skali całego koncernu, gdzie średnia ta wynosi 15 proc. Wkrótce zatrudnienie wzrośnie bowiem w fabryce baterii szykowana jest trzecia zmiana.

Obie fabryki powstały z zachowaniem maksymalnej neutralności wobec środowiska. Energię elektryczną wytwarza pobliska farma wiatrowa o mocy 25 MW, zaś cieplna pochodzi z biomasy i gazu ziemnego. Pod tym względem inwestycje w Polsce wyprzedziły pozostałe zakłady Mercedesa, które muszą stać się neutralne pod względem emisji CO2 do 2022 roku.

Zbliża się koniec darmowego ładowania na Orlenie

WYDANIE NA WEEKEND | Zbliża się koniec darmowego ładowania na Orlenie

ELEKTROMOBILNOŚĆ | PKN Orlen rozpoczyna pobieranie opłat za ładowanie samochodów elektrycznych. Na razie na pięciu z 67 posiadanych stacji. Te zlokalizowane są w Gdyni (ul. Morska), w Katowicach (ul. Piotrowicka 92), Krakowie (ul. Armii Krajowej 21a), Łodzi (ul. Brzezińska 25) i we Wrocławiu (ul. Szybowcowa 27). Zapowiedziano już systematyczne uzupełnianie tej listy.

Stawki za kWh to 1,43 zł przy złączu AC, 1,99 zł przy DC o mocy 50 kW i 2,39 zł przy szybkiej ładowarce DC powyżej 50 kW.

To jeszcze nie wszystko, bo naliczane są opłaty także za postój podczas ładowania! Przy AC dodatkowy licznik zaczyna bić po godzinie, a przy DC po 45 minutach. Stawka jest jednakowa i wynosi 40 groszy za minutę.

Być może taniej będzie w abonamencie, ale na jego wprowadzenie musimy poczekać i to być może do końca 2021 roku. W międzyczasie koncern zapowiada oddanie do użytku kolejnych 83 punktów ładowania.

Do skorzystania z sieci Orlenu wymagana jest aplikacja na smartfony. Podczas rejestracji należy do niej podpiąć kartę płatniczą. W momencie podłączenia samochodu blokowana jest na niej kwota 150 zł (AC) lub 200 zł (DC).

Aplikacja Orlen Charge potrzeba jest także do rozpoczęcia ładowania w darmowych punktach. Te mają jednak pokaźne ograniczenie mocy. Przekonaliśmy się o tym podczas testu Volvo V60 Hybrid plug-in, gdy deklarowane 44 kW spadło poniżej 10 proc. tej wartości.

Z kolei niedawno - w tym samym miejscu - podczas podłączenia Renault ZOE mniej więcej po minucie wyskakiwał błąd i system kończył proces ładowania. Poddaliśmy się po 10 próbach.

Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami

WYDANIE NA WEEKEND | Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami

POLSKIE DROGI | Rozstrzygnięto przetarg na trzeci z czwartych fragmentów przebudowy drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18. To 16 kilometrów południowej nitki pomiędzy węzłem Iłowa a granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego.

Umowa z firmą Budimex, przy braku odwołań, zostanie podpisana w I kwartale 2021 roku. Inwestycja, wyceniona na 175,1 mln złotych, powinna zakończyć się dwa lata później.

Obecnie trwa przebudowa południowej jezdni DK18 od granicy państwa w Olszynie do węzła Iłowa (33,7 km). Na rozstrzygnięcie przetargu czeka jeszcze odcinek od granicy województw do węzła Golnice (21 km).

Siedemdziesiąt kilometrów północnej nitki A18 wybudowano od podstaw w latach 2004-06.

WYDANIE NA WEEKEND | Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami

GDDKiA rozstrzygnęła powtórzony przetarg na projekt i budowę S7 Miechów - Szczepanowice (woj. małopolskie). To brakujący fragment ekspresówki od granicy z województwem świętokrzyskim do Krakowa o długości 5,33 km.

Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Fabe Polska i SP Sine Midas Stroy na kwotę 162,4 mln złotych. Przy braku odwołań i zakończeniu formalności zostanie podpisana umowa na realizację z 36 miesięcznym terminem zakończenia. Inwestycja składa się z dwóch nitek jezdni po dwa pasy ruchum, pięciu wiaduktów i towarzyszącej infrastruktury.

Niestety plac budowy pobliskiego odcinka S7 Widoma - Kraków został bez wykonawcy. To włoska firma Webuild, która jeszcze do niedawna funkcjonowała pod nazwą Salini. A ta ma niechlubną historię związaną z nierzetelnym wykonywaniem kilku inwestycji, na liście między innymi niedokończone fragmenty A1, S3 i S8.

Obecnie trwa inwentaryzacja stanu robót na potrzeby przygotowania dokumentacji na nowy przetarg.

WYDANIE NA WEEKEND | Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami

W mijającym tygodniu ogłoszono przetarg na projekt i budowę ostatniego odcinka S6 Słupsk - Lębork (woj. pomorskie). W ramach tej inwestycji powstanie 16 kilometrów dwujezdniowej drogi po dwa pasy ruchu oraz węzły Budy i Bobrowniki.

Obecnie w realizacji są trzy odcinki S6 pomiędzy Bożympolem i Gdynią (41 km). Trwa też procedura przetargowa na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej i fragment Lębork (Bobrowniki) - Bożepole Wielkie.

W przyszłym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy na odcinek Koszalin - Słupsk. Według planów cała trasa S6, o długości blisko 200 kilometrów, powinna być gotowa w 2025 roku.

Ogłoszono również przetarg na modernizację DK21 Słupsk - Ustka. Oprócz przebudowy jezdni i mostu na Słupi powstaną cztery ronda, a na całej długości (13 km) równoległy ciąg pieszo-rowerowy.