Z RYNKU
Salon samochodowy | Renault i Dacia 2019
Duster i Clio podkręcają sprzedaż Grupy Renault w Polsce
12-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum i Renault
Ze wszystkich francuskich marek samochodów osobowych i dostawczych, to Renault cieszy się największą popularnością w Polsce. Ale w dużej części pozycję tę zawdzięcza, przejętej przez 15 laty, Dacii.
Grupa Renault zamknęła ubiegły rok sprzedażą w Polsce ponad 70 tysięcy nowych samochodów. Wliczają się w to zarówno osobowe, jak i dostawcze oraz modele marki Dacia. Taki łączny wynik daje jej 11 proc. udziału w całym rynku, co oznacza 10 procentowy wzrost w porównaniu do 2018 roku. W globalnej sprzedaży Grupy, Polska awansowała o dwa oczka, na 15. pozycję.
Przy podziale na szczegóły, 27,5 tys. samochodów osobowych miało znaczek Renault. Najczęściej wybierane było Clio (9. miejsce w rankingu sprzedaży), Megane (29.), Captur (41.) i Kadjar (45.).
W 2020 roku ich popularność mogą wzmocnić rynkowi następcy. W tym tygodniu debiutuje II generacja Captura, a na czerwiec zapowiadany jest drugi facelifting Megane. Z kolei na wynik sprzedaży Clio pracowała czwarta i piąta generacja. Znaczącym będzie też fakt, że wszystkie oferowane będą w wersji hybrydowej typu plug-in.
Jednak sprzedaż Renault, przebiła oferta Dacii. W 2019 roku polskie salony opuściło 33 tysiące sztuk. Bezsprzecznym liderem jest II generacja Dustera, który zajął 4. miejsce w TOP 50 nowych modeli wszystkich marek. W tym zestawieniu znajduje się także Sandero (21.) i Dokker (49.). W umocnieniu pozycji Dustera pomoże w tym roku wersja z fabryczną instalacją LPG. Oparto ją na jednolitrowym silniku benzynowym TCe o mocy 100 koni mechanicznych. Dopłata do niej wyniesie tysiąc złotych.
W gamie pojazdów dostawczych Renault zajmuje 2. lokatę, a najpopularniejszym na polskim rynku modelem był Master. Swoją pozycję lidera w segmencie minibusów utrzymał Trafic. Łączna sprzedaż wyniosła blisko 10 tys. sztuk.
Osobną kategorię stanowią pojazdy ze specjalistyczną zabudową. W sumie na platformach Renault i Dacii zbudowano ich 5,5 tysiąca, co daje tej Grupie pierwsze miejsce w Polsce. W 2020 roku nowością w ofercie będą wywrotki, kampery i mobilne biura.
W erze elektromobilności niezbędna jest gama pojazdów elektrycznych. Tu Renault ma czym się pochwalić. W skali Europy marka zajmuje 2. pozycję (sprzedaż w 2019 roku 57 439 samochodów). Na pozycji lidera jest Tesla (111 186 szt.), a na trzecim miejscu, będący w sojuszu z Francuzami, Nissan (42 112 szt.).
W takiej samej kolejności plasują się także poszczególne modele osobowe - Tesla 3 (94 558 szt.), Renault Zoe (47 023 szt.) i Nissan LEAF (32 594 szt.). Natomiast wśród dostawczych - Renault Kangoo Z.E. (10 077 szt.), Nissan e-NV200 (7223 szt.) i stworzony na potrzeby Deutsche Post pojazd marki StreetScooter.
W Polsce rynek pojazdów elektrycznych wciąż jest daleki od sytuacji w innych krajach Europejskich. Niemniej cena zmodernizowanego w 2019 roku ZOE (52 kWh) mieści się w przedziale rządowych dopłat do jego zakupu. Póki co liderem Renault w tej gamie, ze sprzedażą 50 sztuk, pozostaje Kangoo Z.E. W 2020 roku planowany jest debiut nowej generacji.
Na koniec podsumowania warto dodać informację o rozpoczęciu współpracy z ośrodkiem doskonalenia techniki jazdy na Torze Modlin. W jej ramach powstała Renault Megane R.S. Trophy Academy, z której w ubiegłym roku skorzystało ponad tysiąc osób.
Polecamy
Testy
Ekologicznie i rodzinnie
Wydarzenia
Renault na Salonie samochodowym Genewa 2019
Wydarzenia
Nowe auta w rozmiarze XL
Wrażenia z jazdy
Wygodna podróż SUV-em Dacii