WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 9/2021

27-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Mercedes, Orlen, Mazda, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Projekt przepisów w sprawie hulajnóg elektrycznych trafi do Senatu

Przepisy - Projekt przepisów w sprawie hulajnóg elektrycznych trafi do Senatu

PRZEPISY | Na ostatnim posiedzeniu Sejmu, oprócz pierwszeństwa pieszego, ujednolicenia prędkości na obszarze zabudowanym oraz jazdy na zderzaku, zajmowano się także urządzeniami transportu osobistego. Rządowy projekt ustawy w tej kwestii został złożony 28 stycznia 2021. Teraz odbyło się jego pierwsze czytanie.

Generalnie za przyjęciem przepisów normujących korzystanie z urządzeń transportu osobistego były wszystkie ugrupowania poza Konfederacją.

W krótkich wystąpieniach postawiono jednak szereg pytań, chociażby o sens podziału na hulajnogi elektryczne, deskorolki i inne konstrukcje wspomagające ruch (napędzane siłą mięśni). Zwrócono uwagę na niewiadomą, czy za rok, dwa nie pojawią się zupełnie nowe rozwiązania, a tym samym zabraknie ich w katalogu wpisanym do ustawy. Zaproponowano, aby zasady korzystania z UTO były takie same, jak dla rowerzystów. Pojawił się także wątek ubezpieczenia OC. Po wysłuchaniu oświadczeń przedstawicieli poszczególnych klubów i kół proponowane poprawki zostały skierowane do Komisji Infrastruktury.

Drugiego dnia posiedzenia, 25 lutego, sprawozdanie w jej imieniu złożył poseł Piotr Król (PiS). Wniósł o odrzucenie wszystkich zgłoszonych poprawek i głosowanie nad dotychczasowym tekstem nowelizacji.

Po trzecim czytaniu na 454 głosujących "za" było 414, "przeciw" 15, "wstrzymało się" 25, "nie głosowało" 5. Jak podkreślił będący na sali Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Polska będzie 15. krajem w Unii Europejskiej, "który te regulacje wprowadza".

Uchwalony przez Sejm projekt zmiany Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Kodeks wykroczeń i Ustawa o kierującymi pojazdami) trafi teraz do Senatu.

Piąta odsłona bestsellerowej Klasy C

PREMIERA TYGODNIA | Na nową generację Klasy C (W206) Mercedes kazał czekać aż siedem lat. Ale patrząc na sprzedaż poprzedniej wcale to nie widzi. Globalna sprzedaż przekroczyła aż dwa i pół miliona sztuk. W minionej dekadzie był to najpopularniejszy model Mercedesa.

Piąta generacja również dostępna będzie w nadwoziu sedan i kombi. W obu mamy identyczną długość (4751 mm), rozstaw osi (2865 mm) i szerokość (1820 mm). Różna jest tylko wysokość - odpowiednio - 1438 i 1455 mm. A także pojemność przestrzeni bagażowej. Sedan ma 455 litrów, kombi 490 litrów (maks. 1480 l).

Nowa Klasa C dziedziczy wiele elementów z topowego modelu S. To między innymi opcjonalne reflektory Digital Light (wiązkę modeluje 1,3 mikroluster). Funkcja projektora pozwala wyświetlać na drodze wirtualne linie czy znaki. Także za dopłatą tylna oś może być skrętna (2,5 stopnia) co poprawia stabilność podczas pokonywania zakrętów i ułatwia manewrowanie. Na kokpicie ustawiono dwa ekrany LCD o przekątnej 10,25 i 9,5 lub 12,3 i 11,9 cala. Systemy pokładowe oparto na drugiej generacji MBUX.

W gamie jednostek spalinowych wszystkie będą miały cztery cylindry. Stworzoną ją silniki benzynowe 1.5 (170 i 204 KM) i 2.0 (190 KM) oraz jeden wysokoprężny 2.0 (200 i 265 KM). Część z nich dostępna będzie z napędem 4Matic. Standardem będzie automatyczna przekładnia 9G-Tronic.

W późniejszym czasie uzupełni ją hybryda plug-in z zasięgiem do 100 kilometrów, której bazą będzie silnik benzynowy 2.0. W planach także wersja z dieslem. Część z tych jednostek pochodzi z fabryki w Jaworze.

Piąta generacja Mercedesa Klasy C trafi do sprzedaży w połowie 2021.

Zespół Alfa Romeo Racing Orlen gotowy do sezonu F1

Sport - Zespół Alfa Romeo Racing Orlen gotowy do sezonu F1

SPORT | Zespół Alfa Romeo Racing Orlen zaprezentował nowy bolid na sezon F1 2021. Uroczystość odbyła się na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Uczestniczyli w nim wszyscy kierowcy teamu: Kimi Raikkonen, Antonio Giovinazzi i Robert Kubica.

Nowy bolid C41, ze względu na wprowadzone przepisy, dziedziczy wiele rozwiązań z poprzedniej konstrukcji C39. Na jego projektem pracował zespół Alfa Romeo Centro Stile przy wsparciu technicznym Sauber Group.

W piątek 26 lutego Alfa Romeo Racing Orlen odbył sesję treningową Circuit de Barcelona-Catalunya. Jako pierwszy za kierownicą zasiadł Robert Kubica, który przejechał 29 okrążeń.

Kolejne próby zaplanowano na 12-14 marca w Bahrajnie. Pierwsza, z dwudziestu trzech, runda sezonu 2021 odbędzie się na tym samym torze dwa tygodnie później.

"Od czasu, gdy zostałem pierwszym polskim kierowcą Formuły 1, sport ten bardzo się w kraju rozwinął, z czego jestem dumny. Ogromna pasja do szeroko rozumianych sportów motorowych była w Polsce zawsze obecna, a PKN Orlen zrobił świetną robotę w promowaniu wyścigów. Pierwsza w historii prezentacja zespołu, która ma miejsce w Polsce, to naprawdę wyjątkowe wydarzenie. Jestem przekonany, że będzie ona ogromną siłą napędową nie tylko dla fanów, ale dla całego kraju. Jestem dumny, że mogę reprezentować swój kraj i współpracować z PKN Orlen w promowaniu Polski na świecie"

- mówi Robert Kubica, kierowca testowy Alfa Romeo Racing ORLEN oraz zawodnik ORLEN Team.

Mazda MX-5 Cup Poland

Sport - Pierwszy sezon Mazda MX-5 Cup Poland

SPORT | W tegorocznym sezonie Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski wystartuje nowy cykl Mazda MX-5 Cup Poland. Dziesięć fabrycznie nowych roadsterów zostało przygotowanych przez warszawską firmę TG Auto. Modyfikacje objęły między innymi zawieszenie i układ jezdny oraz podrasowanie dwulitrowego silnika SkyActiv do mocy 200 koni mechanicznych. Napęd przenosi seryjna sześciobiegowa skrzynia i tylny most z mechanizmem różnicowym.

Mazda zapewnia transport aut, opiekę serwisową oraz paliwo. Nabór kierowców (organizator liczy także na udział kobiet) jest otwarty, a uczestnictwo prowadzone w formule Arrive & Drive. Po stronie zawodnika jest kombinezon i kask.

W sezonie 2021 Mazda MX-5 Cup Poland zaplanowano cztery rundy na Torze Poznań: 7-9 maja, 11-13 czerwca, 2-4 lipca i 10-12 września. Organizator nie wyklucza jeszcze jednej, dla odmiany zagranicznej.

Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7

Polskie drogi - Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7

POLSKIE DROGI | W przetargu na projekt przebudowy autostrady A4 Legnica Południe - Wrocław Wschód i drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków złożono cztery oferty. Najtańsza, na kwotę 29 mln złotych, pochodzi od konsorcjum firm Multiconsult i IVIA. Najdroższa opiewa na 76 mln zł, zaś budżet GDDKiA na ten cel wynosi 50 mln zł.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i Programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obu odcinków dróg. W przypadku A4 na długości 80 km, a na S5 to 50 km.

Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert, w przyszłym tygodniu poznamy propozycje na ten sam zakres prac dla odcinka A4 Krzyżowa - Legnica (36 km).

Polskie drogi - Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7

GDDKiA unieważniła przetarg na projekt i budowę S1 Mysłowice - Oświęcim (woj. śląskie). Powodem jest złożenie odwołania przez jednego z uczestników China State Construction Engineering z Pekinu. Firma ta nie przesłała "jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty". Z tego powodu w sierpniu 2020 została wykluczona z dalszego postępowania.

Od tej decyzji zostało złożone odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Wykonawczej, który je uwzględnił. Podtrzymał je także Sąd Okręgowy w Katowicach.

Procedury te znacznie zaburzyły zaplanowany harmonogram prac, które prowadzone są już na dwóch odcinkach S1 Oświęcim - Dankowice (koniec 2023) i Dankowice - Bielsko-Biała . Z tego powodu GDDKiA skorzystała z zapisów Ustawy Prawo zamówień publicznych unieważniając przetarg Mysłowice - Oświęcim z powodu "wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć".

Wobec zaistniałej sytuacji podjęto decyzję o podzieleniu inwestycji na dwa pododcinki: obwodnica Bierunia - Oświęcim (2,9 km + 4,1 łącznic i krzyżówki) i Mysłowice - Bieruń (10 km).

Krótszy powinien być gotowy do końca 2023 roku, co pozwoli na jego integrację z fragmentem Oświęcim - Bielsko-Biała. Na realizację dłuższego założono 36 miesięcy, w tym wariant pośredni wykonania jednej jezdni w ciągu roku.

Polskie drogi - Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7

Na innym "pechowym" odcinku drogi S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn (woj. mazowieckie) zakończono przetarg na nowego wykonawcę (IDS-BUD usunięto z budowy). Wpłynęło pięć ofert, najtańsza od firmy PUT Intercor (534 mln zł), najwyższa od Polaqua (728 mln zł). GDDKiA zarezerwowała na ten cel 636 mln zł.

Przy braku odwołań umowa zostanie podpisana w maju z terminem realizacji 30 miesięcy. Jednak w warunkach przetargu zawarto wymóg udostępnienia głównego ciągu (14,8 km) po 13 miesiącach.

Obecnie prace prowadzone są na odcinku Warszawa Lotnisko - Lesznowola (6,6 km, zaawansowanie 33 proc.) i Tarczyn - Grójec (7,9 km, przejezdność od grudnia 2020, zaawansowanie 88 proc.).