WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 13/2021

27-03-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Renault, Fiat, Lotos, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Głosowanie nad zasadami korzystania z hulajnóg elektrycznych

Przepisy - Głosowanie nad zasadami korzystania z urządzeń transportu osobistego

PRZEPISY | Pod koniec lutego trafił do Senatu projekt ustawy regulującej zasady korzystania z urządzeń transportu osobistego, którymi głównie są hulajnogi elektryczne. Na zakończonym właśnie 22. posiedzeniu zgłoszono do niego 16 poprawek, które poddano głosowaniu (udział brało 97 Senatorów). Część z nich odrzucono bądź wykluczały się wzajemnie. Za pozostałymi:

- 51 głosów opowiedziało się, by kierujący hulajnogami elektrycznymi i innymi pojazdami i urządzeniami wspomagającymi ruch mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu, gdy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach i drogach dla pieszych;

- 86 głosów przeciw podniesieniu z 20 km/h do 25 km/h maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką poruszać się mogą na jezdni lub drodze dla rowerów hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego;

- 87 głosów przeciw dopuszczeniu kierujących hulajnogami elektrycznymi do poruszania się po jezdniach, na których dozwolony jest ruch z prędkością do 50 km/h, oraz po chodnikach, które są usytuowane wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h, a chodnik jest odpowiednio szeroki;

- 47 głosów za określeniem wyjątkowych przypadków, gdy kierujący hulajnogami elektrycznymi będą uprawnieni do poruszania się po jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością do 50 km/h;

- 85 głosów przeciw podniesieniu z 10 do 14 lat minimalnego wieku uprawniającego do kierowania hulajnogami elektrycznymi;

- 47 głosów za zmianami zasad postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi - rezygnuje się z ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie na rzecz wprowadzenia obowiązku ich przestawiania albo traktowania jako rzeczy znalezione. Wyłączy to obowiązek podejmowania uchwał przez rady powiatu;

- 47 głosów wstrzymanych za uprawnieniami dla zarządcy drogi do planowania i wykonywania oświetlenia przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów pod warunkiem sfinansowania przez niego tych prac;

- 51 głosów za wydłużeniem terminu wejścia w życie ustawy z 30 do 60 dni.

Ostatecznie 97 głosów było za przyjęciem ustawy w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek. Projekt został zwrócony do Sejmu.

Dwie osobowe wersje Renault Trafic

PREMIERA TYGODNIA | Renault odświeża gamę Trafica w wersji Combi i SpaceClass. Obie przeznaczone są do przewozu maksymalnie dziewięciu osób. W ofercie wersja o długości 5080 mm (rozstaw osi 3098 mm) i 5480 mm (3498 mm).

Przeznaczenie auta można prześledzić konfiguracją przestrzeni pasażerskiej. W combi przestrzeń bagażowa ma 736 i 1136 mm. W wersji VIP to odpowiednio 683 i 908 mm. Pojemność, także w zależności od ustawienia dwóch lub trzech rzędów siedzeń, liczy od 1 do 6 m3.

Na wyposażeniu wiele systemów wspierających kierowcę - od aktywnego tempomatu (zakres 30-170 km/h), poprzez asystenta kontroli pasa ruchu i rozpoznawania znaków drogowych, do układu autonomicznego hamowanie awaryjnego przed przeszkodą. Pokładowy system multimedialny Easy Link otrzymał większy, 8-calowy wyświetlacz, w opcji bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.

Z przodu montowane są nowe reflektory LED, na kołach 17-calowe obręcze, zaś w palecie kolorów pojawia się lakier Czerwony Carmin.

W gamie jednostek napędowych pozostaje tylko silnik wysokoprężny 2.0 dCi o mocach 110 (tylko Combi), 150 i 170 KM. W zależności o wersji montowana jest 6-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia EDC.

Sprzedaż odnowionych wersji osobowego Trafica już się rozpoczęła. Combi dostępne jest w przedziale 128 550 - 152 900 złotych, zaś SpaceClass 174 550 - 206 800 złotych.

Nowy rekord fabryki Fiata w Tychach

Z rynku - 2,5 mln Fiatów 500, rekord fabryki w Tychach

Z RYNKU | W 2007 roku "pięćsetka" powróciła do oferty Fiata. Obecnie produkowana jest wyłącznie w Tychach (wcześniej jeszcze w Meksyku), skąd niemal 99 proc. trafia na eksport do krajów całego świata. Głównym odbiorcą są jednak Włosi. Niemniej w 2020 roku w Europie Fiat 500 był najczęściej wybieranym modelem w segmencie A, z blisko 18 proc. udziałem w rynku. W konkursie na Car of the Year 2021 zajął 2. miejsce.

W Tychach powstaje też wersja cabrio 500c i Abarth 595/695. 22 marca 2021 z taśm fabryki zjechał dwuipółmilionowy egzemplarz nowego Fiata 500 (poprzedni z lat 1957-1975 to poprzedni z lat 1957-1975 to 3 432 226 szt.). Tym samym pobito rekord, który należał do II-generacji Pandy (2,168 mln szt.). Na podium jest jeszcze 126p (2,166 mln szt.).

Jubileuszowa "pięćsetka" to wersja z napędem hybrydowym, którą niedawno mieliśmy okazję testować. Przed nią fabrykę opuścił Fiat 500 Sport, a kolejnym był Abarth 595 Monster Energy Yamaha.

"Nasza słynna "pięćsetka" cieszy się niesłabnącą popularnością na wielu rynkach europejskich i światowych. Fiaty 500 z Tychów znalazły odbiorców w ponad stu krajach świata. Najwięcej wyeksportowaliśmy do Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, ale w dziesiątce największych rynków znajduje się także daleka Japonia. Produkowana w Polsce "500" to prawdziwie globalny produkt marki Fiat, który trafił również na tak egzotyczne rynki jak Kajmany, Curacao, Saint Martin, Senegal, Nowa Kaledonia czy Ghana"

- podsumowuje dr Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland S.A.

W tyskiej fabryce produkowana jest jeszcze Lancia Ypsilon (eksport wyłącznie do Włoch). Do 2022 roku dojdą kolejne, zupełnie nowe modele Alfy Romeo i Jeepa z napędem elektrycznym.

Kajetanowicz i Szczepaniak powalczą o mistrza WRC 3

Sport - Kajetan Kajetanowicz zapowiada walkę o mistrzowski tytuł WRC3 2021

SPORT | Kajetan Kajetanowicz ogłosił plany na sezon 2021. Razem z Maćkiem Szczepaniakiem (w roli pilota) powracają do WRC 3, zaczynają od Rajdu Chorwacji (22 a 25 kwietnia). Rajdówką ponownie będzie Skoda Fabia R5 EVO, za której obsługę niezmiennie odpowiada hiszpańska firma RaceSeven.

W poprzednich sezonach WRC 3 team Kajetanowicz/Szczepaniak wywalczyli wicemistrzostwo świata (2019) i trzecie miejsce (2020).

"Przed nami siedem rund w Rajdowych Mistrzostwach Świata i w sezonie, który zapowiada się chyba jeszcze trudniejszy, niż poprzedni. Postawiliśmy na samochód, który pozwolił nam w ubiegłym roku stanąć na podium w WRC 3. Czuję się w nim pewnie i z pewnością zaprocentują zebrane doświadczenia, wypracowane schematy czy ustawienia. Hiszpański zespół RaceSeven daje nam duże wsparcie, w serwisie czuć tak zwany team spirit, który motywuje. Zajmowaliśmy już trzecie miejsce, byliśmy wicemistrzami. Domyślacie się zatem, czego brakuje nam do pełni szczęścia. Nie będziemy ukrywać: walczymy o mistrzostwo. Aby to osiągnąć, musimy stanąć na wysokości zadania i dać z siebie wszystko, a czasami nawet trochę więcej. Tego wymagają od nas mistrzostwa świata i na to jesteśmy gotowi"

- zapowiada Kajetan Kajetanowicz.

LOTOS Rally Team wspiera Grupa LOTOS, Delphi Technologies, Pirelli i SJS Driving Experience.

Przetargi, weryfikacje i odrzucenia ofert

Polskie drogi - Projekt i budowa A2 Malinowiec - Łukowsko i Swory - Biała Podlaska

POLSKIE DROGI | Otwarcie ofert nie jest równoznaczne z wyborem zwycięzcy. Złożone dokumenty muszą zostać zweryfikowane przez komisję, której przewodniczy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Pozytywną kontrolą zakończyło się takie postępowanie odnośnie przetargu na projekt i budowę dwóch odcinków A2: Malinowiec - Łukowisko (18 km) i Swory - Biała Podlaska (14 km).

Przed podpisaniem umowy każda z firm musi jeszcze przedstawić gwarancję należytego wykonania robót. Są to - odpowiednio - Intercor i Polaqua. Na podobny etapie trwają jeszcze przetargi na odcinki Siedlce - Malinowiec i Łukowisko - Swory.

Polskie drogi - Remont A4 Góra św. Anny - granica woj. opolskiego

Osiem firm złożyło oferty na remont A4 pomiędzy Górą św. Anny i granicą województw opolskiego i śląskiego. Najniższą zaproponowało konsorcjum Adac-Lewar i Drog-Bud (56,5 mln zł). Budżet GDDKiA na to przedsięwzięcie wynosił 69 mln zł i wszystkie pozostałe zmieściły się w tej kwocie.

Inwestycja obejmie dwie nitki autostrady (17,5 km w kierunku Katowic i 12 km do Wrocławia) oraz węzły Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie. Prace prowadzone będą w pięciu etapach, w zależności od miejsca ruch przekładany będzie na układ 2+2 lub 2+1. Zaplanowano je od III kwartału 2021 do końca 2022 (w tym przerwa zimowa 15 grudnia - 15 marca).

Polskie drogi - projekt i budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Zakończyła się również kontrola dokumentów złożonych w przetargu na projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S6. Prace podzielono na dwie części: Chwaszczyno - Żukowo (16,3 km) i Żukowo (z węzłem) - Gdańsk Południe (7 km). Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy z rezerwą na trzeci.

Po złożeniu gwarancji należytego wykonania robót umowy zostaną podpisane z firmami - odpowiednio - Budimex i konsorcjum Mirbud z Kobylarnią. Całość powinna być gotowa do 2025 roku.

Polskie drogi - Projekt i budowa S19 Haćki - Bielski Podlaski

Wciąż niewiadomo kto zaprojektuje i wybuduje 9-kilometrowy fragment S19 Haćki - Bielsk Podlaski (woj. podlaskie). W przetargu wpłynęło sześć ofert, najtańsza z firmy Kolin Insaat Turizm Sanayi (318,5 mln zł) została odrzucona. Powodem były braki w opracowaniu dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.

Po tej informacji trzy kolejne firmy wycofały swoje oferty, z dwóch pozostałych najkorzystniejszą propozycję cenową złożył Budimex (326 mln zł). Do jej wyboru mogą jeszcze wpłynąć odwołania, GDDKiA planuje podpisanie umowy jeszcze przed wakacjami. Ten fragment S19 powinien zostać oddany do ruchu w 2024 roku.