WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 42/2021

16-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Wikimedia*, Lexus, Volvo, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



O (nie)edukacji Polskiego Radia

Porozmawiajmy o bezpieczenstwie - o pierwszeństwie pieszych na antenie Radiowej Jedynki, fot. Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0-pl/Wikimedia Commons

* fot. Adrian Grycuk/CC BY-SA 3.0-pl/Wikimedia Commons

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Dziś pierwsze urodziny obchodzi Polskie Radio Kierowców. Naszym zdaniem inicjatywa ze wszech miar cenna w promowaniu bezpieczeństwa na drodze. Na zorganizowanym z tej okazji pikniku dużo mówiono o jego poprawie - szczególnie w kontekście pieszych. W tym inwestycjach w infrastrukturę i przekazaniu samorządom stu milionów złotych na między innymi doświetlenie przejść czy budowę sygnalizacji bądź wysepek.

Tymczasem w relacji Aktualności Jedynki o 16:00 od dziennikarki przedstawiającej się - Agnieszka Drążkiewicz Polskie Radio - słyszymy komentarz:

"Od lipca kierowców obowiązuje przepis, który nakazuje ustąpienie pieszemu przed pasami pierwszeństwa".

To jedno zdanie pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w edukacji brd. Jednocześnie poraża, bo pada na antenie radia o największym zasięgu w Polsce. O ile pomyłka daty wprowadzenia przepisów (faktycznie nastąpiło to 1 czerwca) nie ma dziś realnego znaczenia, tak utrwalanie pieszym pierwszeństwa "przed pasami" to błąd, który może kosztować ludzkie zdrowie lub życie.

Przypominamy więc, że pieszy ma pierwszeństwo, gdy "ZNAJDUJE SIĘ" bądź "WCHODZI" na przejście dla pieszych, ale też jest "obowiązany zachować szczególną ostrożność" i zabrania mu się "wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych".

P.S. Tuż po cytowanych Aktualnościach Jedynki na antenie Polskiego Radia zagościł teleturniej "Radiogra". Dziś tematem przewodnim byli "Najsłynniejsi kierowcy", a prowadzący Marcin Kusy wypowiadał słowa "Formuła PIERWSZA".


Lexus LX po raz czwarty

PREMIERA TYGODNIA | Model LX to topowy SUV marki Lexus, którego konstrukcję oparto na terenowej Toyocie Land Cruiser. Na rynku zadebiutował pod koniec XX wieku. Obecnie zaprezentowano jego IV-generację, której bazą nadal jest model Toyoty, a dokładniej platformie GA-F. Niezmiennie zachowano rozstaw osi wynoszący 2850 mm i zdolność brodzenia do 70 cm.

Auto na zewnątrz zyskało nową atrapę chłodnicy oraz listwę LED stanowiącą łącznik tylnych lamp. Na koła mogą być założone obręcze o średnicy aż 22 cali.

Wnętrze także nawiązuje do aktualnej stylistyki marki Lexus, zapoczątkowanej w modelu NX. Kokpit wyposażono w dwa dotykowe ekrany (12,3 i 7 cala) oraz cyfrowy zestaw zegarów. Nowym rozwiązaniem jest czytnik linii papilarnych umieszczony na przycisku rozrusznika silnika. Wersja Executive została wyposażona w cztery niezależne fotele. Nowością w gamie LX jest konfiguracja F Sport.

W zakresie bezpieczeństwa zmodernizowano system Pre-Collision dodając do funkcji wykrywania przeszkód asystenta skrętu w lewo i w prawo. Z kolei aktywny tempomat zyskał dostosowanie prędkości jazdy do profilu zakrętu. Ciekawostką jest układ Back Underfloor View, który w trakcie manewru cofania przenosi na monitor zeskanowany obraz nawierzchni tuż za i pod samochodem.

Do napędu nowego SUV-a Lexusa przeznaczono silnik benzynowy V6 z podwójnym doładowaniem o pojemności 3.5 litra i mocą 415 KM. W zestawie automatyczna skrzynia z 10 przełożeniami.

Czwarta generacja Lexusa LX trafi do sprzedaży na początku 2022. Nie wiadomo jeszcze czy będzie oferowana w Polsce.


Precyzyjniej o ogranicznikach prędkości w ciężarówkach i autobusach

Przepisy - nowelizacja Ustawy Prawo o ruchu drogowym w sprawie homologowanych ograniczników prędkości

PRZEPISY | Niemal przed rokiem Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym w sprawie pojazdów ciężarowych i autobusów.

Wniesiono w nim między innymi zmianę art. 66 ust. 1a (Rozdział 1 Warunki techniczne pojazdów). Jego obecne brzmienie:

"Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h"

ma zastąpić bardziej precyzyjne sformułowanie:

"Pojazdy kategorii M2 oraz M3 powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości ograniczający maksymalną prędkość tych pojazdów do 100 km/h, pojazdy kategorii N2 oraz N3 powinny być wyposażone w homologowany ogranicznik prędkości ograniczający maksymalną prędkość tych pojazdów do 90 km/h. Ogranicznik prędkości powinien być montowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną".

Z tego obowiązku zwolnione będą pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 10 ton (N3 i M3) zarejestrowane przed 1 stycznia 1988 roku i poniżej 10 ton (N2, M2 i M3) przed 1 października 2021 roku.

Będą też wyjątki, a decyzję o odstępstwie (w trybie administracyjnym) wyda Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego.

Po procesie konsultacji społecznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniach prawnych, rządowy projekt ustawy trafił do Sejmu 24 września 2021 roku. W mijającym tygodniu, podczas 39. posiedzenia parlamentu, poddano go głosowaniu.

Za było 445, przeciw 1 (Władysław Kosiniak-Kamysz z PSL), nieobecnych 15 posłów. Tym samym Sejm uchwalił nowelizację ww. zakresie z datą wejścia w życie od 1 stycznia 2022.


Sporo się dzieje na przebiegu S19

Polskie drogi - oddanie do ruchu S19 Lasy Janowskie - Zdziary

POLSKIE DROGI | Via Carpatia to międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący kraje nadbałtyckie z południem Europy. W Polsce będzie miał ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na zdecydowanej części będzie to ekspresówka S19.

Jej realizacja jest na różnych etapach. W mijającym tygodniu oddano do ruchu 9,5 km odcinek od Lasów Janowskich do węzła Zdziary (woj. lubelskie i podkarpackie). W jego ciągu powstały między innymi dwa mosty i dziesięć wiaduktów oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych kat. I - MOP Bukowo.

Polskie drogi - podpisanie umów na S19 Bielsk Podlaski - Boćki i Malewice - Chlebczyn

Natomiast dla dwóch odcinków Bielsk Podlaski - Boćki (12 km) i Malewice - Chlebczyn (25 km) w województwie podlaskim podpisano dopiero umowy na projekt i budowę.

Wykonawcą pierwszego jest firma Strabag (309 mln zł), która w swoim kontrakcie ma między innymi węzeł Boćki. Drugiego jest firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret (665 mln zł). Na tym odcinku powstaną węzły Siemiatycze Północ (krzyżówka z DW690) i Siemiatycze Południe (DK62) oraz MOP-y Leszczki Wschód i Zachód.

Zgodnie z umowami oddanie tych odcinków do ruchu powinno nastąpić w połowie 2025 roku.

Polskie drogi - oferty na S19 mazowieckie-lubelskie - Międzyrzec Podlaski

Z kolei dla odcinka granica województw mazowieckiego i lubelskiego - Międzyrzecz Podlaski (13,7 km) zakończono przyjmowanie ofert. Jego zaprojektowaniem i budową zainteresowanych jest siedem firm, tylko jedna propozycja przekroczyła założony przez GDDKiA na ten cel budżet 491 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma Strabag (392 mln zł).

W ramach tej inwestycji powstanie między innymi druga jezdnia obwodnicy Międzyrzecza Podlaskiego, natomiast węzeł z A2 zalicza się do kontraktu wykonawcy autostrady.

Polskie drogi - oferty na S19 Kock - Lubartów

Drugi z zakończonych właśnie przetargów dotyczył odcinka S19 Kock - Lubartów (woj. lubelskie). Z dziewięciu ofert tylko jedna przekroczyła budżet GDDKiA (439,5 mln zł). Najniższą cenę zaproponowała firma Strabag (393 mln zł).

Inwestycja ta zakłada między innymi powstanie dwóch MOP-ów - Mieczysławka i Wola Lisowska oraz siedem wiaduktów.

W obu przetargach trwa weryfikacja złożonych dokumentów. Podpisanie umów zaplanowano na pierwszy kwartał 2022. Wszystkie firmy zadeklarowały skrócenie realizacji do 36 miesięcy z wyłączeniem prac budowlanych w okresie zimowym (15 grudnia - 15 marca).


Szerzej na A1, remont A4, decyzje na S8

Polskie drogi - ruch 2+2 na przyszłej A1

POLSKIE DROGI | Zakończył się ważny dla kierowców etap budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Drogowcy oddali do użytku ostatni fragment nowej jezdni Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (z węzłem na DW484). Tym samym ruch odbywa się - tymczasowo - w układzie 2+2.

Jeszcze w październiku ma nastąpić otwarcie drugiej jezdni tuż przed węzłem Częstochowa Północ (6 km), co oznacza już docelowy przebieg A1, po trzy pasy w każdą stronę.

Do grudnia 2021 roku ma zakończyć się budowa autostrady na odcinkach Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego. To także będzie przekrój 3+3.

Polskie drogi - zmiana organizacji ruchu na remontowanym odcinku A4

Ważna zmiana także na A4. W tym przypadku chodzi o modernizację tej autostrady pomiędzy Górą św. Anny a granicą województw opolskiego i śląskiego. Kończy się właśnie jej pierwszy etap (266-274 km A4), co też wiąże się ze zmianą organizacji ruchu. Od środy 20 października udostępniona będzie jezdnia południowa (kierunek Katowice).

Teraz drogowcy przeniosą się na jezdnię północną (kierunek Wrocław) od węzła Kędzierzyn-Koźle (zostanie otwarty tylko łącznik z DW426) do wysokości Dolnej (269-274 km A4). Na czas remontu - do końca listopada - obowiązywać będzie zakaz wyprzedzania.

Polskie drogi - decyzja środowiskowa S8 Bardo - Ząbkowice Śląskie

S8 docelowo będzie najdłuższą drogą ekspresową w Polsce. Obecnie łączy Białystok z Wrocławiem (564 km). W kierunku granicy z Czechami (przejście w Boboszowie) wciąż jest na etapie realizacji. Odcinek do Kłodzka (80 km) podzielono na trzy fragmenty, zaś jeden z nich jeszcze na dwa krótsze.

Drogowcy otrzymali już decyzję środowiskową na S8 Wrocław (Magnice) - Łagiewniki. Teraz ten sam dokument ma pododcinek Bardo - Ząbkowice Śląskie (14,1 km). Tym samym wskazano najkorzystniejszy wariant jego przebiegu (WPR4).

Dwujezdniowa droga po dwa pasy plus awaryjny w każdą stronę zostanie poprowadzona nowym śladem. Zaplanowano dwa węzły - Bardo (przecięcie z DK8) i Jaworek (DW385). Jej realizacja została zaplanowana na lata 2023-27.

Dalsze etapy muszą poczekać na powstanie obejścia miejscowości Złoty Stok (DK46). Jest ona wpisana do rządowego programu 100 obwodnic na lata 2020-2030.