WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 41/2021

09-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: PZM, BMW, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Podwójny finał Best Young Driver

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - międzynarodowy finał konkursu Best Young Driver

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Zgodnie z planem w miniony weekend na Torze Modlin rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs Best Young Driver 2021. Z opóźnieniem - spowodowanym przez pandemię COVID-19 - odbył się również finał ubiegłorocznej edycji. Do rywalizacji stanęli młodzi kierowcy (18-26 lat) z Austrii, Bułgarii, Polski i Słowenii.

Przed wszystkimi postawiono te same zadania: udzielanie pierwszej pomocy, jazda tyłem z wykorzystaniem tylko kamery cofania, start lotny 50, wymianę koła i slalom samochodem na różnej nawierzchni drogi.

Ostatecznie tytuł Best Young Driver 2020 zdobył Szymon Pabich, zaś Best Young Driver 2021 Simon Seiberl z Austrii. Nagrodą główną dla obu kierowców były dwuosobowe vouchery na wyścigi F1 w Barcelonie w przyszłym sezonie.

Dla Szymona Pabicha to kolejne zwycięstwo w tym konkursie. W półfinałach na szczeblu krajowym ma dublet w edycjach 2019 i 2021 oraz 2. miejsce w 2020 roku.

"Polecam wszystkich młodym kierowcom wzięcie udziału w kolejnych edycjach konkursu Najbezpieczniejszy Młody Kierowca, ponieważ jest to okazja do sprawdzenia i poprawienia swoich umiejętności w sytuacjach zagrożenia za kierownicą samochodu. Takie ćwiczenia pozwalają również na trening zachowania spokoju i braku paniki, w przypadku kiedy każda sekunda jest cenna"

- skomentował młody Polak.


Druga generacja minivana BMW z układami hybrydowymi

PREMIERA TYGODNIA | W 2014 roku BMW podjęło szokującą dla wielu fanów motoryzacji decyzję. Do oferty włączyła nie tylko pierwszy w swojej historii model z napędem na przednią oś, to jeszcze w nadwoziu minivana. Co więcej, wkrótce do Active Tourer dołączyła siedmioosobowa odmiana Gran Tourer.

Obecnie BMW sukcesywnie odnawia gamę serii 2. Latem zaprezentowano nowe coupe, teraz drugą generację mniejszego minivana (U06). Active Tourer względem poprzednika zmienił nieco proporcje - długość +24 mm (4386 mm), szerokość bez lusterek +24 mm (1824 mm) i wysokość -10 mm (1576 mm). Bez zmian pozostał rozstaw osi wynoszący 2670 mm. Obecnie pojemność bagażnika, w zależności od wersji, ma od 415 do 470 litrów. W jej powiększeniu pomaga możliwość przesunięcia kanapy, maksymalnie o 13 cm.

Na liście wyposażenia fabrycznego debiutuje między innymi system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów oraz asystentami skrętu w lewo (pojazd jadący z przeciwka) i prawo oraz sygnalizacja o ruchu poprzecznym podczas cofania.

Za dopłatą - fakt ten może zdumiewać z segmencie premium - BMW Active Tourer można doposażyć o asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku czy ostrzeżenie o zbliżającym się pojeździe lub pieszym w momencie otwierania drzwi samochodu. Opcją jest także rejestrator jazdy oraz zdalny rejestr kradzieży.

Bazowe jednostki napędowe mają trzy cylindry i pojemność 1.5 litra i współpracują z przekładnią Steptronic. Silnik benzynowy 218i dysponuje mocą 138 KM, zaś 220i 170 KM, ale to maksymalna z elektrycznym (19 KM) działających w trybie miękkiej hybrydy.

Kolejne mają po cztery cylindry i dwa litry pojemności - 223i 218 KM (to także mild-hybrid) i 218d 150 KM. Latem 2022 roku gamę uzupełnią dwie hybrydy typu plug-in.

Sprzedaż II generacji BMW Active Tourer rozpocznie się w lutym 2022. Przyjmowane są już pierwsze zamówienia, ceny rozpoczynają się od 137 tys. złotych.


Nowe definicje i przepisy do ustawy o elektromobilności

Przepisy - projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

PRZEPISY | Do Sejmu trafił rządowy projekt zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zawarte w nim propozycje są efektem konsultacji społecznych i zgłaszanych uwag względem przepisów obowiązujących od stycznia 2018 roku. Jak czytamy w uzasadnieniu, mają także dostosować je do założeń ministerialnego projektu "Dziesiątka dla elektromobilności".

Najważniejsze zmiany dotyczą doprecyzowania zasad ustanawiania stref czystego transportu, wprowadzenia ułatwień w procedurach planowania i projektowania punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych, w tym na parkingach wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz rozwoju infrastruktury tankowania wodoru.

Do definicji autobusu zero emisyjnego dodano trolejbusy (z wykluczeniem modeli wyposażonych w tradycyjne silniki spalinowe), do pojazdów zasilanych paliwem alternatywnym dopisano transport szynowy, w podobny sposób rozszerzono też katalog tych napędzanych wodorem.

W przypadku gazu ziemnego rozróżniono typ silnika w zależności od instalacji jedno- lub dwupaliwowej. Wiąże się to z wykluczeniem z tej kategorii pojazdów, w których zbiornik na konwencjonalne paliwo ma pojemność powyżej 15 litrów.

Ponadto jednostki samorządu terytorialnego, obsługujące obszar powyżej 50 tys. mieszkańców, zobowiązane będą do użytkowania w swojej flocie 30 proc. pojazdów z napędem elektrycznym. Ma to dotyczyć także komunikacji publicznej (z włączeniem autobusów zasilanych biometanem).

Propozycje rządowych zmian muszą teraz trafić do pierwszego czytania w Sejmie. Najbliższe posiedzenie zaplanowane jest w dniach 13 i 14 października, jednak tego dokumentu nie ma jeszcze na liście porządku obrad.


Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i łącznik A1 z S7

Polskie drogi - planowanie przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 i S10

POLSKIE DROGI | Powoli dobiegają końca modernizacje i budowy istniejących już autostrad, w przygotowaniu jest kolejna. To ring, który będzie Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Otrzymał oznaczenie A50, co jest nawiązaniem do przebiegu i znaczenia obecnej drogi krajowej nr 50. Na tym etapie założeń jej odcinki mogą mieć status ekspresówki S50. W ramach tej inwestycji powstanie także S10 pomiędzy Toruniem (A1), Włocławkiem, Płockiem i AOW.

Na podstawie opracowanych korytarzy przebiegu wybrano optymalny wariant, który będzie poddany konsultacjom społecznym. Wywołuje on już sprzeciw między innymi mieszkańców Wiązowny, którzy w mijającym tygodniu protestowali pod siedzibą GDDKiA.

Drogowcy zakładają etapowanie prac. Po zapewnieniu finansowania w pierwszej kolejności powstanie szczegółowa dokumentacja dla S10 oraz OAW łączący odcinki S7 Płońsk - Grójec. Na tym fragmencie planowany jest Centralny Port Komunikacyjny.

Z kolei przebieg optymalnego korytarza przez obszar Zalewu Zegrzyńskiego, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego i Wiązownę będzie ponownie analizowany.

Według aktualnego harmonogramu działań cała inwestycja (A50/S50 i S10) powinna zostać zakończona w 2035 roku.

Polskie drogi - studium przebiegu S5 pomiędzy Grudziądzem i Ostródą

Drugą z kluczowych inwestycji drogowych, które wchodzą w fazę szczegółowego planowania przebiegu jest odcinek S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą. Pośrednio ma on związek z OAW i S10, bowiem będzie stanowił alternatywę w połączeniu A1 z S7.

Zakończono właśnie przetarg na wykonawcę Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm TRAKT (17,5 mln zł). Przy braku odwołań (termin mija 14 października) zostanie podpisana umowa z terminem realizacji w czasie 30 miesięcy.

Analizie podlegać będą dwa korytarze, które zostały wybrane spośród przedstawionych wcześniej wariantów. Punktem wyjścia jest - budowany już - niewielki fragment S5 Ornowo - Wirwajdy na styku z węzłem Ostróda Południe na S7.

Po drugiej stronie rozważane jest połączenie z A1 na istniejącym już węźle Grudziądz lub nowym, który powstanie na południu tego miasta. W przybliżeniu 90 kilometrowy odcinek S5 powinien powstać do 2032 roku.


Otwarcie odcinka S7, oferty na kontynuacje S6 i S19

Polskie drogi - oddanie do ruchu S7 Szczepanowice - Widoma

POLSKIE DROGI | W poniedziałek 4 października udostępniono do ruchu odcinek S7 Szczepanowice - Widoma (woj. małopolskie). Droga ma przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci.

Na długości 13,1 km - poza węzłami krańcowymi - powstała między innymi para Miejsc Obsługi Podróżnych Widoma, Obwód Utrzymania Drogi, dziesięć wiaduktów oraz estakada nad linią kolejową i rzeką Szreniawą. Ma ona długość 681 metrów (kierunek Warszawa) i 689 metrów (Kraków).

Nowa droga stanowi środkowy fragment przyszłej S7 od granicy z województwem świętokrzyskim w stronę stolicy Małopolski. W budowie wciąż są odcinki Moczydło - Miechów (18,7 km, oddanie w 2023), Miechów - Szczepanowice (5,3 km, umowa na projekt i wykonanie została podpisana w lutym 2021) oraz Widoma - Kraków (18 km, nowy wykonawca kontynuuje prace od lipca 2021).

Polskie drogi - oferty na węzeł Sianów Zachód na S6, obwodnica Koszalina

Tylko dwie firmy złożyły oferty na budowę węzła Sianów Zachód na S6. Najniższą kwotę zaproponowało konsorcjum firm Polbud Pomorze i Colas (22,3 mln zł). Jednocześnie zaproponowano skrócenie robót o dziewięć miesięcy. Trwa weryfikacja złożonych dokumentów.

Wydzielenie tego węzła z zakresu prowadzonych właśnie prac nad dokończeniem obwodnicy Koszalina pozwoli na wcześniejsze połączenie S6 z DK6 i DW203, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Sianowa.

Polskie drogi - oferty na drugą nitkę jezdni obwodnicy Kocka, S19

Zakończono także przetarg na projekt i budowę prawej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (woj. lubelskie). Złożono sześć ofert, najtańsza pochodzi od firmy Polaqua (183,4 mln zł) i mieści się w założonym przez GDDKiA budżecie.

Inwestycja ta jest kontynuacją prac z 2011 roku. Wówczas obwodnica - będąca częścią przyszłej drogi ekspresowej S19 - zyskała tylko lewą jezdnię (blisko 8 km). Teraz powstanie sąsiednia z dwoma mostami i wiaduktami. Zadeklarowany czas - z wyłączeniem przerw zimowych na prace budowlane - to 36 miesięcy od daty podpisania umowy.