WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 26/2021

26-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Peugeot, MF, NDI, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Sygnalizacja akustyczna pracy silnika elektrycznego

Przepisy - AVAS, akustyczny dźwięk silnika obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów hybrydowych i elektrycznych

PRZEPISY | Dynamicznie rośnie liczba zarejestrowanych samochodów hybrydowych i elektrycznych. Wciąż jednak nie uregulowano wielu kwestii związanych z ich użytkowaniem. Jedną z nich, realnie wpływającą na bezpieczeństwo ruchu drogowego, jest sposób sygnalizowania obecności takiego pojazdu. Bezszelestna jazda, również podczas cofania, w miejscach przemieszczania się pieszych stwarza poważne zagrożenie. Przekonaliśmy się o tym kilka razy podczas testów redakcyjnych. Pozostaje - kontrowersyjne - użycie klaksonu.

Co ciekawe, z tym problemem spotkaliśmy się już w 2009 roku podczas prezentacji Mitsubishi i-MiEV. Na przeszkodzie homologacji tego auta w Europie stały obowiązujące wówczas przepisy. I jak się okazuje niewiele zmieniło się do dziś. Co prawda dopuszczono hybrydy plug-in i elektryki do ruchu, część producentów zaczęła wprowadzać własne rozwiązania (np. np. Kia VESS - Virtual Engine Sound System, Nissan VSP - Vehicle Sound Pedestrians czy Volkswagen ID.Sound), ale pierwsze regulacje prawne wprowadzono dopiero w 2017 roku.

Przełomem w tej kwestii będzie dopiero pierwszy dzień lipca 2021. Niemniej prawo nie może działać wstecz, stąd obejmie tylko fabrycznie nowe pojazdy. Ich obowiązkowym elementem wyposażenia stanie się system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems).

Jak czytamy w rozporządzeniu UE, jego dźwięk musi być ciągły, charakteryzować stan pojazdu (np. zmieniać się wraz z prędkością) i brzmieć podobnie jak w aucie wyposażonym w tradycyjną jednostkę spalinową. Obowiązkowo będzie załączał się od chwili uruchomienia silnika elektrycznego do osiągnięcia 20 km/h. W przypadku hybryd dezaktywuje go przejście na zasilanie spalinowe.

Kierowca będzie miał możliwość odłączenia (przyciskiem) system AVAS. Zostanie on jednak przywrócony automatycznie przy ponownym uruchomieniu auta. Odstępstwem od tej zasady będzie cofanie pojazdem wyposażonym w niezależną sygnalizację tego manewru (np. brzęczykiem znanym z pojazdów dostawczych i ciężarowych).

Trzecia generacja Peugeot 308 w nadwoziu kombi

PREMIERA TYGODNIA | W 2013 roku Peugeot zmienił zasady nadawania wyższych numerów kolejnej generacji danego modelu. Pierwszym z nich było 308 II. Nie inaczej jest i z trzecim wcieleniem, które jako hatchback zadebiutowało wiosną 2021. Teraz czas na SW, czyli kombi, które jednocześnie zdobi odświeżone logo lwa.

Auto zbudowano na zmodernizowanej płycie EMP2. W porównaniu do poprzednika kombi jest dłuższe o 51 mm (4636 mm), w tym rozstaw osi +2 mm (2732 mm). Zmieniły się przy tym proporcje - zwis przód +41 mm (904 mm) i tył +8 mm (1000 mm). Szerokość - liczona z lusterkami - wzrosła o 19 mm (2062 mm), za to wysokość obniżono o 22 mm (1450 mm).

Przełożyło się to na pojemniejszy bagażnik. W podstawie o 52 litry (608 l) i maksymalnie o 28 litrów (1634 l). Ale jest jeszcze wersja z napędem hybrydowym. I tu mamy 548 i 1574 l. W konfiguracji większej przestrzeni pomaga dzielona kanapa w proporcji 40:20:40.

Wewnątrz, tak jak w hatchbacku, nowa kierowca, cyfrowy zestaw zegarów na 10-calowym wyświetlaczu, w takim samym rozmiarze ekran dotykowy oraz wirtualne przyciski z możliwością własnej konfiguracji (i-toggle).

Na liście wyposażenia system Drive Assist 2.0 rozbudowany o funkcję półautomatycznej zmiany pasa ruchu (w zakresie 70-180 km/h), dostosowania prędkości jazdy z wyprzedzeniem (na podstawie zapisanych w nawigacji wskazań znaków drogowych) i zmniejszenia jej podczas pokonywania zakrętów (zależnie od profilu i promienia łuku).

Gamę jednostek spalinowych tworzy silnik trzycylindrowy silnik benzynowy PureTech 1.2 o mocy 110 lub 130 KM (z opcją automatycznej skrzyni EAT8) i wysokoprężny BlueHDi 1.5 130 KM (także z EAT8).

Nowością są dwie hybrydy typu plug-in o łącznej mocy 150 lub 225 KM. W obu (napęd tylko na przód) zastosowano baterię o pojemności 12,4 kWh. Będąca na wyposażeniu ładowarka 3,7 kW (8A) potrzebuje na nieco ponad siedem godzin. Opcjonalna 7,4 kW (32A) skraca ten czas do dwóch godzin. Zasięg 308 kombi plug-in w trybie elektrycznym wynosi do 60 kilometrów.

Trzecia generacja Peugeot 308 SW trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku. Nie podano jeszcze cen na polskim rynku.

Elektroniczna płatność na autostradach dla jednośladów i osobówek

Polskie drogi - pobór opłat aplikacją e-TOLL PL także dla kierujących jednośladem i samochodem do 3,5 tony

POLSKIE DROGI | W miniony czwartek, 24 czerwca 2021, wystartował nowy system poboru opłat e-TOLL. Dotyczy on przede wszystkim pojazdów ciężkich, ale są dwa wyjątki dla kierowców jednośladów i samochodów o masie do 3,5 tony (uwaga, może się zmienić po podłączeniu np. przyczepki). To "państwowe" odcinki autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica (obwodnica Gliwic pozostaje bezpłatna). Do wjazdu i wyjazdu wyznaczono prawe, skrajne pasy na bramkach oznakowane logo e-TOLL.

Opłaty można uiszczać za pośrednictwem spersonalizowanego urządzenia viaAUTO (przypisanego do numeru rejestracyjnego pojazdu) lub bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL. Można ją pobrać w sklepach AppStore lub Google Play. Co ważne, na tych pasach przy wjeździe nie są wydawane bilety, zaś przy wyjazdach nie można płacić gotówką czy kartami bankowymi lub flotowymi.

Po zainstalowaniu aplikacji na smartfonie zostanie wygenerowany unikalny kod. Należy go wprowadzić podczas rejestracji na stronie mojekonto.etoll.gov.pl (Internetowym Koncie Klienta - IKK), podając swoje i pojazdu dane oraz sposób płatności. Tak skonfigurowana aplikacja na telefonie będzie pełniła formę urządzenia pokładowego (OBE). Należy ją uruchomić na wjeździe i wyłączyć na jeździe z danego odcinka autostrady.

Dotychczasowy system viaTOLL (a więc i viaAUTO) działa do 30 września 2021. Co ważne dla kierowców pojazdów do 3,5 tony - tradycyjne bramki znikną z "państwowych" odcinków A2 i A4 z początkiem grudnia 2021. Jedynymi formami opłat za przejazd będzie aplikacja e-TOLL PL lub zakup biletu na stacji paliw z obowiązkowym podaniem numeru rejestracyjnego.

Pierwszy most drogowy na przekopie Mierzei Wiślanej

Polskie drogi - oddano do użytku most południowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad kanałem Nowy Świat

POLSKIE DROGI | Powstający tor wodny przekopu Mierzei Wiślanej przecina drogę wojewódzką nr 501, stąd powstała konieczność utrzymania ruchu kołowego. Zapewnią to dwa nowe mosty, które wraz z towarzyszącymi śluzami mają otwierać się przemiennie podczas przepływania jednostki przez kanał.

Pierwszy z nich, południowy, został właśnie oddany do użytku. To konstrukcja obrotowa o całkowitej długości 61 metrów i szerokości nieco ponad 17 metrów. Ma przekrój jednojezdniowy z jednym pasem ruchu w każdą stronę, bo obu stronach znalazł się ciąg pieszo-rowerowy.

Oddanie mostu tuż przed wakacjami powinno zminimalizować powstające korki, od dłuższego czasu ruch na tym fragmencie DW 501 odbywał się wahadłowo.

Budowa mostu północnego jest już mocno zaawansowana. Docelowo będzie on włączony w układ drogowy poprzez ronda. Centrum sterowania ruchu zostało umieszczone w kapitanacie kanału Nowy Świat. Cała inwestycja ma być gotowa jesienią 2022 roku.

Działania na drogach ekspresowych S5, S7, S10 i S11

Polskie drogi - studium przebiegu S5 Grudziądz - Ostróda

POLSKIE DROGI | Planowany odcinek drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą (około 90 km) wchodzi na kolejny etap. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej.

Na tej podstawie zapadnie decyzja o ostatecznym przebiegu. Rozważane są dwa korytarze biegnące w pobliżu Iławy lub Lubawy oraz zakończenie na istniejącym węźle Grudziądz lub nowym, który powstałby na południe od tego miasta.

Termin zakończenia tego etapu przewidziano dopiero w 2028 roku. Z kolei zakończenie prac budowlanych w 2032 roku. Dzięki przedłużeniu na tym odcinku S5 powstanie połączenie A1 z S7. Obecnie budowanych jest około 5 kilometrów tej drogi na węźle Ostróda Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Polskie drogi - przejęcie budowy S7 Lesznowola - Tarczyn Północ

Umowa z nowym wykonawcą odcinka S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (woj. mazowieckie) podpisana. Dokończy go firma PUT Intercor (510,5 mln zł) w dość błyskawicznym tempie. Blisko piętnastokilometrowy odcinek ma zostać oddany - ale tylko na zasadzie przejezdności - już jesienią 2022.

Termin nieprzypadkowy, bo wyznaczono go również na zakończenie budowy S7 od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola. Tu jednak prace - także przejęte po nierzetelnym wykonawcy - przekroczyły już półmetek.

Polskie drogi - przetarg na S10 Solec Kujawski - Toruń Zachód

Po S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo rusza przetarg na odcinek Solec Kujawski - Toruń Zachód (21,2 km). W jego ciągu powstaną między innymi dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.

W kolejce czekają jeszcze dwa odcinki: Emilianowo - Solec (8,6 km) i Toruń Zachód - Południe z węzłem na A1 (12 km). W przyszłości S10 zostanie przedłużone do Płońska, gdzie połączy się z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).

Polskie drogi - rozpoczęcie budowy S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino

Rozpoczęto prace na S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19 km). Wykonawcą, według gotowego już projektu, jest firma Mostostal Warszawa. Termin zakończenia wyznaczono na wrzesień 2023.

To drugi z trzech etapów na odcinku Koszalin - Bobolice. Pozwolenie na budowę ostatniego - Koszalin - Zegrze Pomorskie - powinno zostać wydane niebawem. Cała droga (48 km) będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.