WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 33/2021
14-08-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Volkswagen, Maserati, archiwum, Google, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Europejski rynek motoryzacyjny 2020 vs 2021
Druga hybryda GT w gamie Maserati
Nowelizacja przepisów dla kierowców zawodowych
Nowa jezdnia A1, remonty na A2 i A4
Poznaliśmy oferty na S1 i DK50, kolejny przetarg na via Carpatia
Europejski rynek motoryzacyjny 2020 vs 2021
Z RYNKU | KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego udostępnili branżowy raport za pierwsze półrocze 2021. Autorzy zastrzegają już na wstępie, że znaczne wzrosty mierzone są względem wyników z okresu wybuchu epidemii koronawirusa na początku 2020.
Od stycznia do końca czerwca 2021 sprzedaż nowych samochodów osobowych na terenie UE (27 krajów, już bez Wielkiej Brytanii) osiągnęła ponad 5,3 mln egzemplarzy (25 proc.).
Największym rynkiem pozostają Niemcy (1,4 mln/15 proc.), ale pod kątem dynamiki (51 proc.) przodują Włosi (885 tys.). Piąta w kolejności jest Polska (243 tys.), a pod względem wzrostu jesteśmy na 3. pozycji (35 proc.).
Niemal co czwarty nowy samochód w Europie pochodził z marek tworzących Grupę Volkswagen (1,4 mln/27 proc.). Największą dynamiką wyróżnia się jednak koncern Toyota (38 proc.), niemniej to sprzedaż zaledwie 335 tys.
W tym okresie sprzedaż lekkich samochodów dostawczych zamknęła się wynikiem 857 tys. sztuk (38 proc.). Tu dla odmiany liderem jest Francja (242 tys./39 proc.), ale w dynamice wzrostu (aż 83 proc.) prowadzi Austria (31 tys.). Więcej nowych nabywców było w Polsce (39 tys.), co rok do roku daje 58 proc.
Rośnie również zainteresowanie pojazdami ciężarowymi (154 tys./34 proc.). Największym rynkiem zbytu pozostają Niemcy (42 tys.19 proc.). Uwagę w tym zestawieniu zwraca Polska - 16 tys. oznacza zmianę aż o 97 proc.
Niewielki, ale zawsze, wzrost odnotowano też w segmencie nowych autobusów (blisko 13 tys./3 proc.). Niemal bez zmian sytuacja wygląda w Niemczech (2,6 tys./0 proc.), pod kątem dynamiki znów przoduje Austria (500 szt./30 proc.). Dla porównania Polska odnotowuje minimalny spadek (700 tys./-3 proc.).
W sześciu miesiącach 2021 produkcja samochodów osobowych i lekkich dostawczych oraz pojazdów ciężarowych i autobusów w Europie wyniosła niemal 17 mln sztuk. W odniesieniu do analogicznego okresu 2020 to jednak spadek o blisko 22 proc. Dotyczy to wszystkich wymienionych segmentów. Raport nie uwzględnia sytuacji na rynku jednośladów.
Toyota ugruntowała pozycję lidera polskiego rynku
Rynek samochodów osobowych w UE
Ciężki rok na rynku sprzedaży nowych samochodów
Druga hybryda GT w gamie Maserati
PREMIERA TYGODNIA | Levante to pierwszy SUV w historii marki Maserati. Jego oficjalna sprzedaż rozpoczęła się w 2016 roku. Długość tego modelu to 5005 mm (rozstaw osi 3004 mm), szerokość 1981 mm (bez lusterek), zaś wysokość 1693 mm. Bazowa konfiguracja bagażnika pomieści 580 litrów.
Maserati Levante dostępny był w pięciu konfiguracjach różniących się pojemnością i mocą jednostki napędowej. Teraz dołącza do niej szósta. To miękka hybryda bazująca na nowym, czterocylindrowym silniku benzynowym V6 2.0. Z doładowaniem jednostki elektrycznej osiąga 330 KM (przy 5750 obr./min.), napęd przenoszony jest na wszystkie koła. Do kompletu - tak jak w pozostałych - automatyczna skrzynia z ośmioma przełożeniami.
Włoski producent nie podaje jeszcze danych o spalaniu tej wersji. Osiągi to przyspieszenie do setki w czasie 6 sekund, prędkość maksymalna 240 km/h, zaś droga hamowania ze 100 km/h mierzy 36 metrów! Na obu osiach znalazły się tarcze wentylowane - przód o średnicy 435 mm, tył 330 mm. Fabrycznie auto osadzono na 19-calowych felgach z oponami 265/50.
Levante wyposażony jest w szereg - powszechnie stosowanych -elementów podnoszących bezpieczeństwo i wspierających kierowcę. To między innymi systemem autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, adaptacyjny tempomat, kamera 360 stopni oraz asystenci utrzymania wybranego toru jazdy, martwego punktu w lusterkach bocznych oraz rozpoznania wskazań znaków drogowych.
Hybrydowa wersja jest już dostępna polskich salonach (dwa - Warszawa i Katowice). Na wszystkie modele tej marki oferta cenowa przedstawiana jest indywidualnie.
Levante GT jest drugą, po Ghibli i Ghibli GT, hybrydą Maserati.
Nowelizacja przepisów dla kierowców zawodowych
PRZEPISY | Rada Ministrów zatwierdziła proponowane zmiany w ustawie o transporcie drogowym i pokrewnych przepisach. Przede wszystkim kursy kwalifikacyjne i szkolenia okresowe dla kierowców zawodowych będą mogły być prowadzone w formie e-learningu. Zajmą się nimi jednak tylko doświadczone ośrodki z odpowiednią kadrą instruktorów. Wcześniej przedsiębiorca będzie musiał otrzymać zgodę danego wojewody na taką formułę nauki.
Cyfryzacji ulegnie obecny obieg dokumentów papierowych. W tym orzeczeń lekarskich i psychologicznych, zaś badania będzie mógł przeprowadzić dowolny ośrodek medycyny pracy w całym kraju.
W ten sam sposób potwierdzana będzie obecność kursanta, prowadzony profil kandydata na kierowcę, a ośrodek będzie raportował o rozpoczętych i prowadzonych szkoleniach.
Proponowane zmiany wprowadzają nowy dokument - Kartę kwalifikacji kierowcy. Będzie ona potwierdzeniem uprawnień do pracy w tym zawodzie osoby, której nie można wydać prawa jazdy z uwagi na brak zameldowania w Polsce.
Jednocześnie wojewoda zyska możliwość cofnięcia świadectwa kwalifikacji zawodowej. Informacja o tym znajdzie się w centralnej ewidencji kierowców.
W przypadku ubiegania się o uprawnienia instruktora nauki jazdy dla kategorii C, C+E, D i D+E nie będzie wymagane doświadczenie z prowadzenia kursów dla kat. B. Za to osoby, które będą chciały szkolić na kat. C lub C+E będą musiały mieć 10-letni staż w przewozach międzynarodowych towarów jako kierowca zawodowy. W przypadku kat. D lub D+E także 10-letni staż, ale w przewozach międzynarodowych osób lub komunikacji miejskiej.
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
W trosce o dobre samopoczucie truckerów
W maju ruszy rejestracja w systemie e-TOLL
Nowa jezdnia A1, remonty na A2 i A4
POLSKIE DROGI | Zgodnie z zapowiedzią, w piątek 13 sierpnia udostępniono do ruchu ostatni odcinek wschodniej jezdni A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (woj. łódzkie). Tym samym cały ruch od Tuszyna do Częstochowy (81 km) został przełożony na nowo wybudowaną jezdnię. Na większości w tymczasowym układzie 2+2.
Jeszcze w tym roku pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim oraz Kamieńskiem i Częstochową zostanie oddana zachodnia jezdnia A1. Do dyspozycji będą po trzy pasy w każdą stronę. Z kolei zakończenie prac na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk powinien nastąpić w przyszłym roku.
Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21
Dziesiątki tysięcy zdjęć z fotoradarów w zaledwie miesiąc
Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów
Drogowcy rozpoczynają remont "państwowego" odcinka A2 pomiędzy węzłami Stryków i Emilia (woj. łódzkie). W tym czasie ruch zostanie przeniesiony na sąsiednią jezdnię. Utrudnienia zaczną się jeszcze w tym miesiącu.
Prace zostały podzielone na dwa etapy - pierwszy musi zakończyć się do 30 listopada tego roku. W tym czasie pomiędzy węzłami Emilia i Zgierz w kierunku Warszawy zostanie wymieniona warstwa wiążąca i ścieralna, zaś w kierunku Poznania tylko warstwa ścieralna.
W marcu przyszłego roku ten sam zakres prac zostanie przeprowadzony od węzła Zgierz do węzła Emilia. Cały remont powinien zostać ukończony do sierpnia 2022.
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
Szerzej na autostradach A1 i A2
Zapadają kluczowe decyzje do poszerzenia A2
W najbliższy wtorek 18 sierpnia rozpocznie się także ostatni etap remontu A4. W pierwszej kolejności na południowej jezdni (w kierunku Katowic) od Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Góra św. Anny do węzła Kędzierzyn-Koźle (z wyłączeniem go z użytkowania). Ruch na odcinku ponad 8 kilometrów zostanie przełożony na sąsiednią z układem 2+2 w każdą stronę.
Po jego zakończeniu prace będą przechodziły na kolejne cztery odcinki. Na każdy przewidziano po dwa miesiące z wyłączeniem przerwy zimowej 15 grudnia - 15 marca.
W sumie inwestycja ta obejmuje 17,5 km jezdni południowej i 12,1 km jezdni północnej (kierunek Wrocław). Remont przejdzie jeszcze węzeł Strzelce Opolskie.
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Remont na A4 oraz przygotowania do budowy S6 i S19
Remont na A4, węzeł na S7 i domykanie obwodnicy Warszawy
Poznaliśmy oferty na S1 i DK50, kolejny przetarg na via Carpatia
POLSKIE DROGI | W zakończonym przetargu na projekt i budowę S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim (woj. śląskie) wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma Strabag (212 701 633,06 zł), zaś najwyższą konsorcjum Mota-Engil Central Europe i PORR (274 811 936 zł). GDDKiA na ten cel zarezerwowała 239 631 240,91 zł.
W ramach tej inwestycji zaplanowano między innymi 2,9 km ekspresówki oraz 4 km dróg różnych klas tworzących obwodnicę Bierunia i połączenie z DK44.
Obecnie trwa weryfikacja złożonych dokumentów. W najbliższym tygodniu zostaną otwarte oferty na sąsiedni odcinek S1 Mysłowice - Bieruń.
Gotowy odcinek S1 i kolejna umowa na S19
Co nowego na S1, S2 i S3?
Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7
GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka S19 (via Carpatia). Tym razem od granicy województwa mazowieckiego z lubelskim do Międzyrzeca Podlaskiego (13,7 km).
Droga ta częściowo już istnieje, teraz na obwodnicy miasta zostanie dobudowana druga jezdnia (6,2 km). Zmodernizowane zostaną też węzły Międzyrzec Podlaski Północ i Południe.
W ramach tej inwestycji powstaną między innymi Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) oraz równoległe drogi serwisowe i lokalne.
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10
Remont na A4 oraz przygotowania do budowy S6 i S19
Gotowy odcinek S1 i kolejna umowa na S19
Zakończono również przetarg na projekt i budowę obwodnicy Kołbieli (woj. mazowieckie). To 11 kilometrów w ciągu drogi krajowej nr 50.
Na dziewięciu oferentów najtańszą propozycję złożyła firma PUT Intercor (341 940 000 zł). Najdrożej prace wyceniło konsorcjum firm Aldesa Polska i Aldesa Hiszpania (510 924 042,48 zł). Drogowcy na ten cel przeznaczyli 381 916 132,83 zł.
GDDKiA zakłada - przy braku odwołań - podpisanie umowy w ostatnim kwartale tego roku. Wówczas oddanie drogi do użytku powinna nastąpić wiosną 2025. Obwodnica Kołbieli będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Otwarcie na S17, problemy na S7
Droga krajowa nr 50 po części ma być autostradą i ekspresówką
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 32/2021
Jak się zachować przy gorszej pogodzie na drodze
740 wyjątkowych Mini Cooper
Skarb Państwa dokłada ćwierć miliarda do projektu Izera
Nieustające problemy na obwodnicy Warszawy
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
Wydanie 31/2021
Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?
Taigo - (nie)nowy SUV Volkswagena
Uchybienia na rynku części zamiennych i akcesoriów
Gdynia testuje ładowarki na słupie latarni ulicznej
Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21
Wydanie 30/2021
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S
Sześć miesięcy na rynku opon
Projekt "Ekologiczne Asfalty"
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61