WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 21/2021

22-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: UOKiK, Mercedes, Inelo, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Zatrważające wyniki kontroli fotelików rowerowych do przewozu dzieci

Bezpieczeństwo dzieci - Wyniki kontroli fotelików rowerowych dla dzieci przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | W pierwszym kwartale 2021 Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę foteliki rowerowe dla dzieci. Celem było sprawdzenie ich jakości w odniesieniu do obowiązujących w Polsce przepisów. Wytypowano do tego 28 sklepów detalicznych, 11 hipermarketów, 3 producentów, 2 hurtownie i 2 dystrybutorów. W sumie przyjrzano się 92 różnym fotelikom (82 proc. wyprodukowano na terenie UE, 14 proc. w Polsce i 4 proc. pochodziło z importu). Efekt?

Inspektorzy zakwestionowali 31 modeli fotelików rowerowych, czyli co trzeci z kontrolowanych! O ile w 25 przypadkach dotyczyło to braków w instrukcji bądź oznakowaniu, to 8 egzemplarzy przetestowano w laboratorium. Wszystkie otrzymały wynik negatywny. Wykryte nieprawidłowości dotyczyły między innymi rozłączenia się małych elementów, braku stabilnego mocowania czy skuteczności pasów bezpieczeństwa.

Wątpliwości - przy ocenie organoleptycznej - poddano też trzy foteliki wykonane z wikliny z przeznaczeniem do montażu z przodu roweru. Wykazano w nich liczne wady konstrukcyjne.

W działaniach pokontrolnych zastosowano się do postawionych zastrzeżeń - uzupełniono oznakowania i instrukcje. Poprawiono też błędy konstrukcyjne i montażowe. W przypadku fotelików z wikliny i trzech innych modeli nakazano już wycofanie z obiegu i utylizację. Ich nabywcy będą mogli je zwrócić i otrzymać zwrot pieniędzy. Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ma jeszcze ogłoszeń w tej sprawie.

"W porównaniu do poprzedniej kontroli fotelików rowerowych, która miała miejsce niecałe 2 lata temu nastąpił znaczący wzrost ogólnego odsetka zakwestionowanych partii. Ujawniliśmy również większą ilość fotelików wadliwych konstrukcyjnie. Kontrola wykazała, że w sprzedaży wciąż można spotkać foteliki rowerowe z wikliny, które nie spełniają żadnych norm bezpieczeństwa, zarówno w zakresie konstrukcji, jak i oznakowania"

- komentuje Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Elektryczna limuzyna Mercedesa

PREMIERA TYGODNIA | We wrześniu 2020 roku Mercedes zaprezentował nową generację Klasy S. Teraz do produkcji (Factory 56 w Sindelfingen, Niemcy) weszła odmiana z napędem elektrycznym oznaczona jako EQS. Zbudowaną ją na płycie opracowanej pod ten rodzaj napędu, stąd ma inne wymiary. Długość 5216 mm, rozstaw osi 3260 mm, szerokość 1926 mm i wysokość 1512 mm. Bazowa pojemność bagażnika tego sedana wynosi 610 litrów.

Takie gabaryty możliwe były poprzez zintegrowanie baterii pod podłogą. Mają one pojemność blisko 108 kWh. A to przekłada się na zasięg. Według danych producenta wynosi on aż 770 kilometrów na jednym ładowaniu. Przy złączu 11 kW zajmuje to zaledwie 10 godzin, przy 22 kW o połowę mniej. Na stacji szybkiego ładowania przy 200 kW wystarczy do tego 30 minut.

EQS może być wyposażony w jeden silnik elektryczny eATS na tylnej osi lub dwa tworzący układ 4Matic. Od tego zależy generowana moc (odpowiednio 245 lub 385 kW), przyspieszenie (6,2 lub 4,3 sekundy) oraz średnie zużycie energii (20,4 lub 21,8 kWh).

Średnica zawracania jest wypadkową tylnej osi skrętnej. Standardowo o 4,5 stopnia (11,9 m), w opcji o 10 stopni (10,9 m). Co ciekawe nie trzeba się na nią decydować przy zakupie nowego auta. Zwiększenie kąta skrętu kół odbywa się poprzez aktualizację oprogramowania.

Mercedes wymienia kilka nowatorskich elementów wyposażenia, w tym automatyczne sterowanie drzwiami. Kierowca komendą głosową może wydać polecenie (system MBUX) zwolnienia blokada z tyłu, aby np. mogły wysiąść dzieci pod szkołą. Proces parkowania może odbyć się z poziomu aplikacji w smartfonie. Nie jest przy tym wymagana obecność kierowcy w samochodzie.

Z kolei niemal na całej długości kokpit tworzy szklana tafla. Pod nią znajdują się trzy ekrany do obsługi systemów pokładowych i multimediów. Korzystanie z oferty tych drugich przez kierowcę jest ograniczone. Rozmieszczone czujniki potrafią wykryć rozproszenie uwagi i automatycznie przyciemnić ten ekran. Na śledzeniu ruchu gałek ocznych i powiek opiera się także Attention Assist. Na tej podstawie może zareagować na tzw. mikro sen kierowcy.

Mercedes EQS trafi do salonów sprzedaży w drugiej części wakacji. Nie podano jeszcze jego cen w Polsce.

W trosce o dobre samopoczucie truckerów

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Podcasty dla kierowców pojazdów ciężarowych

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Grupa INELO we współpracy z Fundacją Truckers Life przygotowało cykl podcastów dla kierowców pojazdów ciężarowych. Wraz z zaproszonymi gośćmi poruszane będą tematy dotyczące zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, radzenia sobie ze stresem czy obecną sytuacją wywołaną pandemią koronawirusa.

Według badań Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi 60 proc. kierowców zawodowych cierpi na różne schorzenia kręgosłupa, 40 proc. zaburzenia układu krążenia, a 33 proc. problemy z układem pokarmowym. Do tego dochodzi praca pod stałą presją czasu czy długa rozłąka z bliskimi. Szacuje się, że polscy kierowcy spędzają średnio w trasie 200 dni w roku.

"Zmęczenie i irytacja to jedne z konsekwencji ciągłego stresu, z którymi mierzą się każdego dnia kierowcy zawodowi. Są odpowiedzialni za pojazd, terminowość, a także bezpieczeństwo na drodze. To wszystko w rezultacie może prowadzić do problemów zdrowotnych, z depresją na czele. Ważne jest, aby uświadamiać kierowców, jak duży obowiązek na nich spoczywa i dbanie o zdrowie powinno być dla nich priorytetem, a korzystanie z pomocy rzeczą naturalną"

- wyjaśnia Karolina Bakalarska, kierownik marketingu Grupy INELO.

"Inelo i Fundacja Truckers Life będą razem działać na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych. Wspólnie planujemy realizację cyklu podcastów skierowanych właśnie do nich. Zdajemy sobie sprawę ze specyfiki pracy kierowców i wiemy, że za kółkiem dużo czasu poświęcają na słuchanie muzyki oraz radia. Dlatego wyszliśmy naprzeciw ich oczekiwaniom - naszym celem jest poruszenie ważnych dla kierowców tematów i podanie ich w formie, która będzie łatwa w przyswojeniu i odbiorze"

- dodaje Natalia Janiszewska, rzeczniczka Fundacji Truckers Life.

Podcasty dostępne są poprzez seriws Spotify i kanał na YouTube (Truckers Life TV).

Rośnie popularność hybryd plug-in

Elektromobilność - Rejestracje pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w Polsce

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Od stycznia do kwietnia 2021 zarejestrowano w Polsce 5098 samochodów osobowych z gniazdkiem do ładowania. Najwięcej, 3126 szt., to hybrydy typu plug-in. Pozostałe 1972 szt. to czyste elektryki. W porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku oznacza to wzrost o 137 procent. Przy czym proporcje plug-in i EV były zbliżone do 50:50. Teraz to 60:40 na rzecz hybrydy.

Ogółem mamy 23 834 elektryków osobowych i tu podział rynku jest wciąż pół na pół. Do nich należy doliczyć 899 pojazdów dostawczych i ciężarowych, 484 autobusów i 376 pojazdów sklasyfikowanych jako inne. Niemniej drugą co do wielkości grupą są elektryczne motorowery i motocykle - 9652 szt. Wszystkie one - w porównaniu do 2020 - notują co najmniej dwucyfrowy wzrost rejestracji.

Na koniec kwietnia działało w Polsce 1456 ogólnodostępnych stacji ładowania. Oznacza to przyrost miesiąc do miesiąca o zaledwie 2 proc. (+31 szt.). Dla porównania w tym samym okresie w segmentach hybryd plug-in i elektryków odnotowano wzrost o 7 procent.

Blisko 70 proc. stacji to AC, pozostałe to szybkiego ładowania DC. W sumie oferują 2838 złączy. Najwięcej (65 proc.) typu 1 i 2, po 15 proc. CHAdeMO i CCS Combo 2, 5 proc. do samochodów Tesla.

"Za nami kolejny miesiąc wzrostów rejestracji pojazdów niskoemisyjnych – w tym oczywiście pojazdów bateryjnych, bardzo duży wzrost rejestracji hybryd plug-in ale też po raz pierwszy zarejestrowano 6 samochodów wodorowych. Polska wpisuje się w europejski trend, choć szkoda, że w Krajowym Planie Odbudowy wykorzystującym środki unijne na odbudowę gospodarki po pandemii na niskoemisyjną motoryzację przeznaczono zaledwie nieco ponad miliard euro. Pieniądze te zasilą głównie komunikację publiczną i budowę stacji ładowania dla autobusów. Warto byłoby wzorem innych krajów europejskich przeznaczyć na rozwój niskoemisyjnego transportu oraz produkcji pojazdów i baterii znacznie większe środki, podobnie jak ma to miejsce w innych krajach UE, gdzie na ten cel przeznaczono nawet po kilkanaście miliardów euro"

- skomentował Jakub Faryś, Prezes Polskie Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Gotowy odcinek S1 i kolejna umowa na S19

Polskie drogi - Oddanie do użytku nitki S1 Pyrzowice - Podwarpie

POLSKIE DROGI | Drogowcy oddali do użytku drugą nitkę S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie (woj. śląskie). Tym samym po 15 latach (!) zniknęło blisko 10 kilometrowe zwężenie do jednej jezdni. W ramach tego kontraktu został między innymi przebudowany węzeł Mierzęcice.

Na nowym odcinku istnieją jeszcze ograniczenia, które są związane z likwidacją wcześniejszych przejazdów, odtworzeniem pasów rozdziału i montażem barier energochłonnych. Wszystkie prace mają zakończyć się w sobotę, 29 maja.

Tuż obok nadal trwa przebudowa DK1 na S1 pomiędzy węzłami Podwarpie - Dąbrowa Górnicza Pogoria (6,95 km). Zgodnie z kontraktem odcinek ten powinien być gotowy do końca 2023 roku.

Polskie drogi - Podpisanie umowy na S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód. To ponad 10 km drogi, która połączy DK65 (Ełk) i S8. Z tego powodu ta ostatnia zostanie przebudowana na długości blisko 2 kilometrów.

W ramach tego kontraktu (konsorcjum firm PORR i UNIBEP, kwota 405,6 mln zł) powstaną między innymi dwa mosty (rzeka Supraśl i Biała) oraz wiadukt kolejowy. Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci. Koniec prac przewidziany jest na 2024.

To duże opóźnienie w odniesieniu do pierwotnych planów. W kwietniu 2020 unieważniono przetarg z powodu przekroczenia przez wszystkich oferentów proponowanych cen względem założonego na ten cel budżetu GDDKiA.

W kolejnym najtańszą ofertę złożyło konsorcjum NDI i NDI Sopot (403,7 mln zł), jednak podczas weryfikacji dokumentów stwierdzono brak wymaganego doświadczenia. Wykluczona firma złożyła odwołanie, jednak KIO przyznała rację GDDKiA.