WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 20/2021
15-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Alfa Romeo, Volkswagen, Mercedes, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Pobór myta po staremu?
Wyczynowa Giulia GTA
Rynek samochodów osobowych w UE
Team Mercedesa zdominował F1
Postępy na A1 oraz obwodnice Koszalina, Sianowa, Stalowej Woli i Niska
Pobór myta po staremu?
PRZEPISY | Na porządku obrad 24. posiedzenia obecnej kadencji Senatu znalazła się ustawa o zmianie Ustawy o autostradach płatnych, Krajowym Funduszu Drogowym i niektórych innych ustaw. Dotyczy ona przede wszystkim rezygnacji z manualnego poboru opłat na rzecz biletu elektronicznego lub systemu opartego na lokalizacji GPS (wymagane urządzenie pokładowe lub aplikacja). Pozostawiona ma być alternatywa w postaci zakupu biletu na stacji paliw, w trakcie prac padła także propozycja urzędów pocztowych.
Te kwestie odnoszą się do pojazdów o masie do 3,5 tony i państwowych odcinków autostrad A2 i A4. Zmiany miałyby wejść w życie 1 grudnia 2021, co byłoby jednoznaczne z likwidacją bramek i szlabanów. Do tego systemu dobrowolnie mogą przystąpić koncesjonariusze odcinków na A1, A2 i A4.
Omawiany projekt nowelizacji daje też możliwość wydłużenia okresu przejściowego dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. W tym przypadku od 1 lipca zaczyna obowiązywać nowy system poboru opłat e-TOLL, a obecny viaTOLL zamiast 30 czerwca straciłby ważność trzy miesiące później.
W sprawozdaniu ze swoich prac senacka Komisja Infrastruktury przedstawiła trzy rozwiązania: wniosek o odrzucenie ustawy (rekomendacja), wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek oraz wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy. Najwięcej uwag i obaw Senatorów dotyczyło systemu lokalizacji GPS - zakresu zbierania, analizowania, przechowywania i bezpieczeństwa danych.
Już w pierwszym głosowaniu (50 - za, 48 - przeciw, nikt się nie wstrzymał) Senat podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy i zwrócenia jej do Sejmu.
W maju ruszy rejestracja w systemie e-TOLL
Za rok bez bramek na autostradach?
Zróżnicowane stawki na polskich autostradach
Wyczynowa Giulia GTA
PREMIERA TYGODNIA | Alfa Romeo zaprezentowała nowe wcielenie Giulii GTA. To nawiązanie do wyczynowego modelu z 1965 roku, który dzięki sportowym sukcesom zyskał przydomek Gran Turismo Alleggerita (GTA). W pracy nad obecną wersją skorzystano między innymi z doświadczenia firmy Sauber Enginnering oraz kierowców zespołu F1 Alfa Romeo Racing Orlen. Styliści zaś nawiązali licznymi detalami do poprzedniczki i rozwiązań z aut sportowych.
Punktem wyjścia była Giulia w topowej odmianie Quadrifoglio. W projekcie nadwozia sięgnięto do materiałów z włókna węglowego i kompozytów co pozwoliło na redukcję masy o blisko sto kilogramów. Kwestie aerodynamiki i lepszego docisku auta drogi uzyskano poprzez duże wloty powietrza, regulowany spojler z tyłu i kolejny wysuwany z przodu. Za wykonany z tytanu układ wydechowy odpowiada firma Akrapovic.
Na 20-calowe koła z centralnym mocowaniem założono opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Do tego zwiększono rozstaw kół (przód o 25 mm, tył o 50 mm) i zmieniono zawieszenie (przód z podwójnymi wahaczami, tył niezależne typu multilink).
W GTA zastosowano ten sam silnik co w Quadrifoglio. To 2.9 V6 Bi-Turbo, przy czym podniesiono moc z 510 do 540 koni mechanicznych.
Giulia GTA powstała w limitowanej serii 500 sztuk. Wlicza się w to wersję GTAm, która różni się między innymi montażem dwóch centralek silnika oraz licznymi dodatkami. Nadwozie lakierowane jest na zielono (Montreal Green), biało (Trophy White) lub czerwono (Etna Red). To nieprzypadkowa paleta bowiem nawiązuje do kolorów flagi włoskiej. W tej samej konfiguracji można dobrać przeszycia na fotelach, desce rozdzielczej i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Obie wersje wyczynowej Giulii - GTA i GTAm - dostępne są w Polsce z dostawą od czerwca. Wyceniono je na 158 000 lub 163 500 euro plus VAT.
Rynek samochodów osobowych w UE
Z RYNKU | Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, we współpracy z KPMG, opublikował raport branżowy za I kwartał 2021. W tym okresie na terenie Unii Europejskiej (27 państw) zarejestrowano 2 560 tys. nowych samochodów osobowych. To o 3,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 (wliczają należącą wówczas do UE Wielką Brytanię).
Najwięcej nowych aut kupili Niemcy (656 tys.), ale i to oznacza 6 proc. spadek do I kwartału 2020. Z kolei Holandia odnotowała aż o 22 proc. mniejszą sprzedaż (81 tys.). Z drugiej strony bardzo duże wzrosty nastąpiły w Szwecji i to aż o 37 proc. (91 tys.) oraz Włoszech o 29 proc. (447 tys.). Na ich tle Polska także jest na plusie (10 proc./118 tys.) i plasuje się na 6. miejscu w Europie.
Niekwestionowanym liderem wśród producentów jest Grupa Volkswagen (652 tys.) chociaż w porównaniu do 2020 sprzedaż spadła o 1 proc. Na drugim miejscu jest Stellantis (605 tys.), dziewięcioprocentowy wzrost można przypisać połączeniu, a więc i zsumowaniu sprzedaży, PSA z Fiatem. Na trzeciej pozycji w Europie jest Grupa Renault (245 tys.), tu nastąpił spadek o 1 proc., a na wynik ten zapracowała i Dacia i Alpine.
Toyota Yaris Europejskim Samochodem Roku 2021
Toyota i Renault najpopularniejsze w Polsce
Nowy sojusz w motoryzacji
Team Mercedesa zdominował F1
SPORT | Po czterech rundach F1 liderem jest - ubiegłoroczny zwycięzca sezonu - Lewis Hamilton (Mercedes-AMG Petronas F1 Team). Dorobek 94 punktów zebrał za pierwsze miejsca w Grand Prix Bahrajnu, Portugalii i Hiszpanii oraz drugie we Włoszech.
Na kolejnym miejscu klasyfikacji generalnej wśród kierowców znajduje się Max Verstappen z Red Bull Racing Honda (80 pkt.), a na trzecim Valtteri Bottas z Mercedes-AMG Petronas F1 Team (47 pkt.).
Taka kolejność daje Mercedesowi 1. miejsce wśród konstruktorów (141 pkt.). Na drugim jest Honda (112 pkt.), a na trzecim team McLaren F1 Team (65 pkt.) - czyli jakby nie patrzeć także Mercedes.
Ósmą pozycję zajmuje Alfa Romeo Racing Orlen z zerowym stanem punktów. Nie ma ich też na koncie Kimi Raikkonen (12. miejsce) i Antonio Giovinazzi (15. miejsce). Rezerwowym kierowcą w tym teamie jest Robert Kubica.
Kolejną rundę F1, Grand Prix Monaco, zaplanowano 20-23 maja.
Zespół Alfa Romeo Racing Orlen gotowy do sezonu F1
Wszystko już rozstrzygnięte w F1
Robert Kubica i Orlen dołączają do Alfa Romeo Racing
Postępy na A1 oraz obwodnice Koszalina, Sianowa, Stalowej Woli i Niska
POLSKIE DROGI | Na przyszłej autostradzie A1 przełożono ruch na nową nitkę jezdni pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Wolą Krzysztoporską. Do dyspozycji kierowców jest po jednym pasie (długość 7 km) w każdą stronę z ograniczeniem prędkości do 60 km/h.
Tym samym na ostatnim odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (B) pozostało do wykonania około 3/4 długości wschodniej jezdni. Wykonawca zapowiada, że pojedziemy nią jeszcze latem tego roku.
Na pozostałych, czyli Tuszyn - Piotrków (A), Kamieńsk - Radomsko (C), Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (D) oraz granica woj. - Kruszyna (E) trwają już prace zaawansowane prace na jezdni zachodniej. Na odcinkach A, C i D obie nitki A1 mają być gotowe do grudnia bieżącego roku, na E w połowie przyszłego, a B do końca 2022.
Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów
Kluczowe ruchy na A1, A2, A4 i S5
Szerzej na A1, przygotowania na A2, S11 i S52
GDDKiA wskazała zwycięzcę w przetargu na dokończenie prac nad obwodnicą Koszalina i Sianowa (7,9 km) w ciągu drogi ekspresowej S6. Zastało nim konsorcjum firm Polbud Pomorze, Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (449 mln zł).
Przy braku odwołań i pozytywnym zakończeniu weryfikacji złożonych dokumentów umowa zostanie podpisana w połowie tego roku. Czas na wykonanie prac wynosi 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (15 grudnia - 15 marca).
Prace nad tym fragmentem S6 zostały wstrzymane z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych wcześniej warunków gruntowych. Wysoki poziom wód wymusił zmianę projektu na przecięciu z linią kolejową z wykopu na estakadę (800 metrów).
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
Kolejne postępy na A2, S6 i S7
Szerzej na A1, przygotowania na A2, S11 i S52
Dziś udostępniono do ruchu obwodnicę Stalowej Woli i Niska (woj. podkarpackie) w ciągu DK77. To 15,3 km nowej drogi o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Na tym odcinku powstał węzeł z drogą powiatową, cztery skrzyżowania jednopoziomowe, trzy wiadukty drogowe, dwie estakady i wiadukt na linią kolejową oraz niezbędna infrastruktura towarzysząca.
Budowa 100 obwodnic - kwiecień 2021
Umowy na A2, węzeł S7 i obwodnica Trzebnicy
Zaglądamy na budowę tuneli w Warszawie i Świnoujściu oraz obwodnicę Słupska
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 19/2021
Zajęcia on-line o brd dla dzieci
Czwarta generacja Skody Fabii
Wiosna w Centralnej Ewidencji Pojazdów
W maju ruszy rejestracja w systemie e-TOLL
Planowanie S5, łącznik S9 i wykonawca S19
Wydanie 18/2021
Adam Smorawiński (1927-2021)
Mitsubishi Eclipse Cross tylko z napędem PHEV
Nowe etykiety na oponach
Kajto i Szczepaniak triumfują w Rajdzie Chorwacji
Dłuższa S3, wybór na S6, dokończenia na S7
Wydanie 17/2021
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
Volkswagen Polo z nowymi systemami bezpieczeństwa
Bridgestone testuje oponę do elektryków
Powstanie 30 punktów ładowania przy drogach szybkiego ruchu
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa