WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 47/2021

20-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ONZ, Volkswagen, ERSC, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Apel o ograniczenie prędkości

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych 2021 - globalny apel o ograniczenie prędkości

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W trzecią niedzielę listopada, w tym roku wypada 21, obchodzony jest Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych (World Day of Remembrance for Road Traffic Victims). Został on ustanowiony 26 lat temu poprzez rezolucję Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Podobnie jak w 2020 hasłem przewodnim jest "Pamiętaj - Wspieraj - Działaj". Jednak tym razem organizatorzy chcą zaakcentować ostatnie słowo, które jest wezwaniem do wdrożenia sprawdzonych i efektywnych rozwiązań. W kontekście rozpoczętej właśnie Dekady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2021-2030), jednym z proponowanych działań jest wyznaczanie na obszarach miejskich stref z ograniczeniem prędkości do 30 km/h (tzw. tempo trzydzieści).

Jej przestrzeganie ma pomóc w redukcji liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych. Jak wyliczają eksperci - opierając się między innymi na prawach fizyki - przy prędkości pojazdu 30 km/h ma szansę przeżyć dziewięciu na dziesięciu potrąconych pieszych. Przy jej zwiększeniu do 50 km/h tylko połowa z nich, a przy 60 km/h proporcje te się odwracają.

Istotny jest też wiek ofiar - mniejsze szanse mają dzieci i osoby starsze oraz sprawność ich fizyczna.

W ostatnich latach wprowadzono w Polsce kilka rozwiązań w tym aspekcie. To między innymi czasowe zatrzymanie uprawnień do kierowania pojazdem za przekroczenie o 50 km/h dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym. Od czerwca 2021 roku zrównano też obowiązywanie maksymalne prędkości 50 km/h przez całą dobę (wcześniej pomiędzy 23:00 a 5:00 była możliwość szybszej jazdy o 10 km/h).

Wszystko też wskazuje, że od początku 2022 roku wzrosną kary za przekraczanie dopuszczalnej prędkości. W przedziale 11-20 km/h zostaną nałożone 3 punkty, 21-30 km/h 6 pkt., 31-40 km/h 10 pkt., 41-50 km/h 13 pkt., a powyżej 51 km/h 15 pkt. Ponadto mandat za +30 km/h wyniesie co najmniej 1,5 tys. zł (bez znaczenia czy to obszar nie- lub zabudowany), a dla recydywisty (powtórzenie tego wykroczenia w okresie dwóch lat) co najmniej 3 tys. zł.

Według raportu polskiej policji w 2020 roku "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu" było drugą przyczyną wypadków (5516 zdarzeń, tj. 26,3 proc. ogółu). W ich następstwie zginęło 856 osób, co już jest najczęstszą przyczyną zgonów (42,2 proc.). Z kolei w wyniku potrąceń (bez podziału na miejsce i winę) zginęło 631 pieszych (25,3 proc.).


Facelifting Volkswagena T-Roc

PREMIERA TYGODNIA | W 2017 roku w ofercie Volkswagena pojawił się T-Roc. To crossover bazujący na płycie podłogowej MQB i rozwiązaniach poprzedniej generacji Golfa. Przez cztery lata - jak podaje producent - jego sprzedaż na całym świecie przekroczyła milion sztuk. Obecnie w Polsce jest to najpopularniejszy model Volkswagena. Przed kilkoma dniami zaprezentowano jego odświeżoną wersję.

Na zewnątrz wyróżnikiem są seryjne reflektory LED, z tyłu z przyciemnianymi kloszami oraz nowe wzory obręczy kół w rozmiarach 16-19 cali. Wewnątrz pojawił się nowy zestaw cyfrowych zegarów, centralny ekran oraz wielofunkcyjna kierownica.

Do listy fabrycznego wyposażenia dołączony aktywny tempomat i nowy system IQ.Drive Assist. Multimedia oparto na trzeciej generacji systemu MIB. Wśród opcji między innymi matrycowe reflektory LED IQ.Light.

W gamie jednostek napędowych trzy silniki benzynowe 1.0 TSI 110 KM, 1.5 TSI 150 KM i 2. TSI 190 KM oraz jeden diesla 2.0 TDI 150 KM, a także odmiana T-Roc R 2.0 TSI 300 KM. W zależności od wyboru napęd na przednią lub obie osie (4Motion) i 6-biegowa skrzynia mechaniczna lub 7-przełożeniowy automat.

Sprzeda odmłodzonego Volkswagena T-Roc rozpocznie się wiosną 2022 roku.


Najlepsze inicjatywy brd w Europie

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - wyróżnienia wśród sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Działający przy Komisji Europejskiej zespół Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wręczył nagrody Excellence in Road Safety 2021. Przyznano je za najciekawsze inicjatywy promujące brd w czterach kategoriach uczestników: stowarzyszenia/fundacje, przedsiębiorstwa (wśród nominowanych była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe), władze lokalne/publiczne i szkoły/uczelnie.

Rumuńska organizacja społeczna Findatia Suguranta Auto Copii otrzymała wyróżnienia za prowadzenie bezpłatnych zajęć z bezpiecznego przewożenia dzieci w samochodzie. Ich celem jest redukcja wysokiego odsetka ofiar śmiertelnych poniżej 14 roku życia. Powodem jest między innymi niestosowanie odpowiednich urządzeń zabezpieczających. Jak podaje organizator sukcesem jest już wzrost używania przez rodziców fotelików samochodowych - w 2019 roku wynosił 24 proc., obecnie jest to 30 proc.

Holenderska firma Interpolis zajęła się problemem używania przez nastolatków telefonów komórkowych podczas jazdy na rowerze. Obecnie w ponad połowie wypadków na tamtejszych drogach uczestniczą użytkownicy jednośladów. Jedną z głównych przyczyn w przedziale 14-17 lat jest rozproszenie uwagi właśnie przez smartfon. W promowaniu odpowiedniej postawy pomaga teledysk w wykonaniu hip-hopowego artysty Snelle. Przygotowano też aplikację PhoNo, która "nagradza" użytkownika za każdy przejechany kilometr rowerem bez używania telefonu. Zebrane w ten sposób pieniądze trafiają do fundacji zajmującej oczyszczaniem holenderskich plaż i Morza Północnego z plastików.

Rada Hrabstwa Cork z Irlandii edukuje nastolatków - przyszłych kierowców. Wykorzystuje przy tym rozszerzoną rzeczywistość, w której dochodzi do zdarzenia drogowego z udziałem użytkownika. W ten sposób może jej doświadczyć i jako sprawca i jako ofiara. Kolejny etap obejmuje udzielanie pierwszej pomocy. Według badań 9 na 10 uczestników uważa pomysł za skuteczny i trafiający do wyobraźni, co już teraz nakłania ich do zachowania wzmożonej ostrożności.

Z kolei hiszpańska Fundacion Educatrafic zajęła się praktycznym szkoleniem uczestników tzw. urządzeń transportu osobistego i elektrycznych skuterów. Młodzież od 16 roku życia, także za pomocą rozszerzonej rzeczywistości, uczestniczy w wykreowanych sytuacjach, do jakich najczęściej dochodzi na drodze. W programie ujęto też spadek sprawności motorycznej po spożyciu alkoholu czy zażyciu narkotyków.


Wzrost elektromobilności w Polsce, od 2035 bez aut spalinowych

Elektromobilność - przybywa elektryków na polskich drogach

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec października 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym wyniosła 33 143 sztuk. Ponad połowa z nich to hybrydy typu plug-in, a 48 proc. to "czyste" elektryki.

Tylko od stycznia przybyło ich nieco ponad 14,5 tys., co w porównaniu do analogicznego okresu 2020 daje przyrost o 105 proc. Większą dynamikę, o 109 proc., osiągnął tylko segment miękkich hybryd (bez możliwości ładowania zewnętrznego). Wysokim wskaźnikiem wyróżniają się również pojazdy dostawcze i ciężarowe z silnikami elektrycznymi (+99 proc.).

Za tymi zmianami próbuje nadążyć rozwój infrastruktury, chociaż pomiędzy wrześniem a październikiem nastąpił zaledwie 2 proc. przyrost. Ogólnie do dyspozycji jest 1712 ogólnodostępnych punktów ładowania, w których można skorzystać z 3337 przyłączy.

Bodźcem do rozwoju elektromobilności w Polsce ma być kolejny etap rządowego programu "Mój elektryk". Właśnie podpisano pierwsze umowy o dopłaty do formy leasingu, które obejmują fabrycznie nowe samochody osobowe i dostawcze.

Co więcej, na zakończonych właśnie 26. Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Glasgow przedstawiciele polskiego rządu i organizacji promujących elektromobilność podpisali deklarację o zakończeniu sprzedaży nowych aut spalinowych w 2035 roku.


Nowa jezdnia na A1, rozstrzygnięcia na S19, obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego

Polskie drogi - zakończenie kolejnego etapu budowy A1, oddanie do ruchu jezdni Tuszym - Piotrków Trybunalski

POLSKIE DROGI | Drogowcy oddali do ruchu drugą jezdnię na autostradzie A1 pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód (12 km). W stronę Łodzi są to docelowe trzy pasy, do Częstochowy jeszcze dwa. Pełny przekrój zostanie udostępniony do końca 2021 roku.

Na grudzień zapowiadane są kolejne udostępnienia pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Południe (3 km), a następnie Tuszyn - Piotrków Trybunalski (16 km).

GDDKiA informuje także, że do końca 2021 zostaną dokończone prace, a tym samym uwolniony trzeci pas ruchu Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - Kruszyna (woj. śląskie). Dalej dostępna ma być nowa jezdnia do obwodnicy Częstochowy. Dzięki temu sąsiednia, w kierunku Łodzi, będzie miała docelowe trzy pasy.

Zakończenie wszystkich prac na dwóch jezdniach po trzy pasy ruchu A1 Tuszyn - Częstochowa powinno nastąpić w III kwartale 2022.

Polskie drogi - zakończenie przetargów na S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski i Radzyń Podlaski - Kock, viaCarpatia

Zakończyły się przetargi na projekt i budowę dwóch odcinków S19 w województwie lubelskim. W przypadku fragmentu Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski (22 km) złożono osiem ofert, nie wszystkie zmieściły się na założonym przez GDDKiA budżecie (645,5 mln zł).

Inaczej jest dla fragmentu Radzyń Podlaski - Kock (18 km). Tutaj wszystkie siedem propozycji jest poniżej założonego budżetu (783,6 mln zł).

Oba odcinki będą miały przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W ich ciągu zaplanowano węzły Kąkolewnica, Radzyń Podlaski Północ i Południe oraz Borki, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych Sitno i Paszki.

Po pozytywnej weryfikacji złożonych ofert i braku odwołań podpisanie umów przewidziane jest na początku 2022 roku. Czas realizacji to 36 miesięcy, przy czym do okresu robót budowlanych nie wlicza się przerwy zimowej (15 grudnia - 15 marca).

Polskie drogi - rozpoczęcie prac budowlanych na obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, DK9

Po wydaniu Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, startują roboty budowlane na obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego (DK9). Droga o długości 2,7 km będzie miała przekrój jednej jezdni. W jej ciągu powstaną między innymi dwa wiadukty, most i rondo. Zostanie też częściowo przebudowany węzeł Brezelia.

Oddanie drogi do ruchu zaplanowano na 2024.